4kTRB skrev:Ska du inte ha RGB-LED så det ser coolt ut när du tex åker i en tunnel?
Rödgult mysljus på skyltarna när novembermörkret sänker sig och
skyltar som följer trafikljusens växlingar i kön till korsningen.
Får ju inte bli nåt fel då det klart så de bakom får för sig att det
är grönt när det är rött...
För det första ang tunnlar så hittar du nog inte många här -> N 59° 11.549', E 12° 6.570'
Det andra är väll att reg. plåtens belysning skall vara vit har jag för mig, inte för att farbror blå är i vägen här ute...
Rött/grönt hmm det kan ju får lite vad skall man säga oanade händelser i rörels
Nerre skrev:
Är det inte enklare att köpa en färdig lampa med LED? Det är väl vanliga spol-lampor som sitter där? Såna finns med LED numera.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... -V-421922/
Visst kan det vara kul att bygga själv, men om man sen ska sälja bilen så får man nog lite problem om man byggt en egen lösning, går den sönder lär ju ingen verkstad vilja reparera den. Går en LED-lampa sönder så kan den nya ägaren byta till en annan LED eller en vanlig glödlampa.
421936 som biltema har lyser som det ser ut rakt fram, och dessa lampor sitter i ca 40* vinkel så jag tror inte att dessa kommer belysa plåten.
Det andra är ju att även dessa kommer kontaktytor att ärga bort.
Enklare kanske det är eller föresten, håller på att blir skogstokig innan jag pillat in lamphelvetet

i den där sockel på V70.
Sitter och vänta på en 100pack vita dioder, resistorerna har jag redan.
Handen på hjärtat inte hade du väll suttit på detta forum om du alltid valt den enkla vägen
Är ganska säker på att en försäljning inte blir aktuell på denna bil det är en V70 -98 som snart är inkörd (37700mil)
Rostfri, går som en klocka, startar i alla väder, en aning törstig i dags läget.
Sockeln som dessa lampor sitter i är en gummiflärp som fungerar som både packning och sockel kan man säga, som ansluts till bilens befintliga elsystem via en kontakt.
Så om den nya ägaren skall byta och inte får ljus i grejerna så åker denne kanske till Volvo och ber om hjälp eller köper delen själv och byter, detta sitter tillsammans med handtaget på luckan kan man säga.
Hittar ingen bild på den nu annars hade jag länkat.
Icecap skrev:
Normalspänning (utan load-dump osv) ligger på 14,7V när motorn kör o det laddas. Med 2 st vita LED serie blir Vf 6,4V (worst case). Detta ger ett seriemotstånd på 553 ohm = 510 ohm som närmsta standardvärde.
510 ohm vid 14,7V ger 16,3mA.
Worst case skriver du?
HUr menar du nu, är det resistorvärdena i förhållande till strömmen du tänker på då? för de jag har hojtat in ligger i spannet 3,2-3,4V