Löst: T: Programmera Arduino för seriell kommunikation

Jochen_birch

Löst: T: Programmera Arduino för seriell kommunikation

Inlägg av Jochen_birch »

Hej
Är det någon som kan göra grunden till ett program för Ardunio.
Ardunion skall anslutas till en utrustning via RS232.
Ardunion skall skicka en sträng på ett antal tecken (KOMMANDOT) och sedan vänta på en larm-lista (mellan asterixerna)och beroende på larmkoder så skall olika utgångar aktiveras.
Dvs, om larm som finns med i lista A (1234, 3456....) ger -> utgång 1 aktiv, om larm finns med i lsita B ger -> utgång 2 aktiv.

Output från utrustningen ser ut liknande

prompt> KOMMANDOT

---------------------------------------------------------
ALARM
1234 POWER FAILURE
3456 HEATER FAILURE
5678 FAN FAILURE
---------------------------------------------------------

Jag behöver hjälp med grunden, men kommer att behöva fortsätta ditt arbete för att kunna hantera tillkommande krav.
Går det att uppskatta kostnad baserat på detta?
Då jag kommer att använda detta i mitt arbete så kan jag inte betala privat, utan jag förutsätter att du kan fakturera via ditt företag/anställning.
Programmet kommer troligen att köras på MEGA då larmlistan eventuellt skall presenteras på serieansluten display också.

PM om jag behöver förtydliga någonting.
/Johan
Senast redigerad av Jochen_birch 16 oktober 2012, 15:35:51, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Re: Programmera Arduino för seriell kommunikation

Inlägg av Bosen »

arduinon klarar inte ren rs232 kommunikation, utan måste kompletteras med en MAX232 eller liknande. Du behöver således lite mer än arduino-programmet.
När det gäller själva arduino koden, så kan jag säkerligen hjälpa till, men inte innan efter helgen....
Skriv svar