MPLABX, MPLAB IDE v8.80 och MicroCPRO för PIC

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

MPLABX, MPLAB IDE v8.80 och MicroCPRO för PIC

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har använt MPLAB sedan jag började programmera PIC för något år sedan. Min son fick nyligen för sig att han ville börja lära sig. Han installerade MPLABX och när han nu ringer och ber om hjälp så har jag svårt att hjälpa honom eftersom det inte är samma layout på programmet han använder. :doh:

Min fråga är. Ger det mig något mervärde att installera och börja använda MPLABX så länge jag enbart använder mig av Pickit2 och PIC16Fxxx. Eller kan jag installera MPLABX utan att det påverkar min nuvarande installation av MPLAB 8.80 och liksom smyga mig på den lite pö om pö. :)

Fungerar High-Tech C compilator i MPLABX eller finns det någon bättre?

Ser också att MPLAB ver 8.87 finns att ladda ner. Finns det någon anledning att uppgradera från 8.80? Är det några viktiga förändringar är gjorda?

De frågor jag ställer gäller givetvis kostnadsfria program.

Edit: tillagt i rubriken: MicroPRo för PIC
Senast redigerad av SeniorLemuren 27 september 2012, 23:01:42, redigerad totalt 2 gånger.
sodjan
EF Sponsor

Re: MPLABX och MPLAB IDE v8.80

Inlägg av sodjan »

> Min fråga är. Ger det mig något mervärde att installera och börja använda MPLABX så länge jag enbart använder mig av Pickit2 och PIC16Fxxx.

Den (enda?) *stora* "grejen" med MPLAB-X är att det stöder andra plattformar än Windows.
Om man enbart kör Windows så har MPLAB-X kanske inte så stora fördelar, och det är
färre (t.ex på forum eller pappor :-) ) som kan hjälpa till med det.

Sen så är det ju en NetBeans baserad produkt och om man känner sig hemma där så
kan det vara en fördel. Gör man det inte så är det en viss tröskel...

> Eller kan jag installera MPLABX utan att det påverkar min nuvarande installation av MPLAB 8.80 och liksom smyga mig på den lite pö om pö.

MPLAB-8 och MPLAB-X kan dela samma källkodsfiler, projektfilerna med resten av inställningarna är dock separata.
Att ha de installerade samtidigt är inget problem.

> Fungerar High-Tech C compilator i MPLABX eller finns det någon bättre?

Jag har inte kollat i senare kit för MPLAB-X, men de har ju kommit med en ny serie (XC Compilers)
kompilatorer, dock tror jag att det mest handlar om nya namn på gamla kompilatorer, t.ex HiTech.

> Ser också att MPLAB ver 8.87 finns att ladda ner. Finns det någon anledning att uppgradera från 8.80? Är det några viktiga förändringar är gjorda?

Ingen aning. Jag har alltid senaste versionen så slipper jag fundera... :-)
sneaky

Inlägg av sneaky »

Hi-Tech fungerar i MPLABX utan problem. Jag kör just nu PICC 9.83 samt XC32 1.10 samtidigt i MPLABX.

Jag tror att du kan köra både MPLAB och MPLABX samtidigt. Det följer med en "driver switcher" med den senare som du kan byta driver fram o tillbaka med mellan de två.

Vad som är bättre törs jag inte svara på. Vet bara att jag fick en kraftig flashback från förra sekelskiftet när jag provade MPLAB senast. X är betydligt mer modernt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tror inte MPLABX stöder PICKIT2, om inget har hänt på senaste tiden.
Själv upplever jag den som otroligt långsam, dock med en hel del bra features.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Just det, glömde den detaljen. Har alltid kört via det separata PICkit2-programmet ihop med Hi-Tide tidigare med bevakning på ändrad hex-fil eller programmering vid klick på knappen så jag tänkte inte på det. Har precis gått över till MPLABX+PICkit3.

Kan hålla med Thomas om att MPLABX känns slött ibland. Ganska otroligt att en "enkel" text-editor kan gå slött på moderna maskiner... Men annars tycker jag att det är ett ganska trevligt program med "tooltips" för funktioner, shift-klickning på olika saker för att gå till definiering osv.

Och just fan, glömde en sak till, de kör någon dryg jävla verifiering av kompilatorn (XC32) vid varje kompilering och den skiten hänger sig för mig så jag måste klicka på "Avbryt" på pop-upen varpå kompileringen fortsätter... Har tydligen något att göra med läsning av serienummer på hårddisken och påverkar inte alla. De "jobbar på det"...
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Grabben köpte ett Pickit2 och har fått en diod att blinka med MPLABX i sin Mac. (Efter många och långa telefonsamtal.) :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Han kan ju regga sig direkt här också... :-)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Ganska otroligt att en "enkel" text-editor kan gå slött på moderna maskiner...

Själva IDE'n (NetBeans) är, precis som Eclipse, skriven i Java och då blir det så.
För att generallisera lite... :-)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

sodjan skrev:Han kan ju regga sig direkt här också... :-)
Ja jag föreslog det men han tyckte han ville kunna lite mer innan. :)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Han kommer väl hit för att lära sig. 8)

På sätt och vis förstår jag honom. Men såå mycket bits vi inte. Oftast iaf...

Han är väldigt välkommen!
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Jag har nu installerat MPLABX och kollat alla info-videos om vilka funktioner som finns. Det är samma känsla att gå från MPLAB 8 till MPLABX som det var att gå från DOS till Windows. Beslutet att glömma att MPLAB 8 finns var inte svårt. :bravo:

Inga problem att importera alla projekt skapade i MPLAB 8. Inga problem att köra build på dem i MPLABX med Hi-Tech.

Om någon tycker editorn är en "vanlig enkel" editor som är slö så är det ju inte direkt en vanlig enkel editor. Den håller reda på det mesta man företar sig i samband med kodning.

Jag kör en XP-dator med några år på nacken men att editorn är slö har jag i alla fall inte märkt. Dessutom behöver man inte skriva så värst mycket, det räcker ofta med ett par tecken så ploppar hela ordet man tänkte skriva upp.

Skriver man något som inte är definierat så markeras ordet direkt och man behöver inte sitta och leta felstavade ord senare när man kör build.

Ni som kör MPLAB 8, kolla MPLABX info-videorna så förstår ni vilket stenåldersverktyg ni sitter med. :) :
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, orsaken till att vi inte kör MPLABX är uppdateringstiderna, tar typ 1 minut att enkelstega en rad i ett program.

Detta var iofs i V1.0
Har inte testat sedan dess
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Jag har ju i och för sig ingen riktigt lång fil, kanske därför jag inte kan se någon som helst tidsfördröjning. :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

PIC32 med alla fönstren öppna, 1 minut per rad, nej tack.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Varför har man alla fönster öppna samtidigt. Är inte det att röra till det på skärmen i onödan? Om det tar en minut per rad så är det något fel på din installation eller dator eller bådadera.

Dessutom så tror jag inte på påståendet med en sekund. Jag tror du hugger till ordentligt för att du i själva verket inte har någon bättre orsak till att inte använda programmet. Det är lite skitnödigt tycker jag, för du skrämmer andra att använda ett bra program.

Men du tuffar ju på som vanligt med att kasta ur dig dåligt underbyggda påståenden, allt för att få sista ordet.

Tråkigt. :(
Skriv svar