Superenkel blinkande-LED-krets
Superenkel blinkande-LED-krets
Tänkte inspirera bildlärarna att låta eleverna bygga skulpturer genom att löda ihop olika komponenter. Har byggt ett litet enkelt monster för att visa dem vad jag menar (bild kommer) men för att få det riktigt bra tänkte jag ge det ett par blinkande LED-ögon.
I el-lådan vi använder på skolan finns en krets som ger en blinkande glödlampa, jag fattar principen med kretsen och har försökt bygga den men lyckas inte. Skulle någon kunna hjälpa mig sätta ihop en krets för en blinkande LED (ca 0,5-1 sek intervall)? Fotomotståndet på bilden är till för att visa hur en fyr börjar blinka när det blir mörkt, så det behöver inte finnas med i kretsen.
Har C32725-transistorer, enkla röda LEDs, olika kondensatorer och motstånd att jobba med.
I el-lådan vi använder på skolan finns en krets som ger en blinkande glödlampa, jag fattar principen med kretsen och har försökt bygga den men lyckas inte. Skulle någon kunna hjälpa mig sätta ihop en krets för en blinkande LED (ca 0,5-1 sek intervall)? Fotomotståndet på bilden är till för att visa hur en fyr börjar blinka när det blir mörkt, så det behöver inte finnas med i kretsen.
Har C32725-transistorer, enkla röda LEDs, olika kondensatorer och motstånd att jobba med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
Re: Superenkel blinkande-LED-krets
Det där kan bara inte fungera. Det ABSOLUT enklaste är att köpa blinkande lysdioder, en komponent.
Annars googla på astabil vippa.
Protte
Annars googla på astabil vippa.
Protte
En astabil multivibrator fungerar i alla lägen! Om transistorn är en PNP eller NPN har jag ingen aning om och därmed inte heller anslutning osv. men en astabil multivibrator fungerar med vilket som, bara man polariserar spänningen rätt.
Kopplar man som på den bilden lär det inte blinka. Lampan är kortsluten. Men det finns många exempel scheman på nätet.
Bryter man den 4-modulers ledare från emittern av NPN-transistorn och bara låter den gå ett steg ner från emittern borde lampan blinka skulle jag tro.
Det jag inte förstår är varför det inte kan vara en lysdiod och motstånd istället för lampan. Lampan blinkar ju på bilden, varför skulle inte en lysdiod kunna göra det?
Edit: Felskrivning. Ändrade "motstånd" till "lysdiod" i meningen ovan.
Förresten, skrev LED men jag vet inte om det är nån skillnad mellan lysdiod och LED.
Edit: Felskrivning. Ändrade "motstånd" till "lysdiod" i meningen ovan.
Förresten, skrev LED men jag vet inte om det är nån skillnad mellan lysdiod och LED.
Senast redigerad av M Blom 18 september 2012, 13:28:47, redigerad totalt 2 gånger.
Just ja, det är ju lite svårt att se på bilden, men ledarna som korsar varanda under NPN-transistorn är inte i kontakt med varandra.
Svårt att se var en underdrift.
Ett motstånd är svårt att få att blinka.
LED är förkortning för Light Emitting Diode, dvs. Lysdiod.
Ett motstånd är svårt att få att blinka.
LED är förkortning för Light Emitting Diode, dvs. Lysdiod.
Först och främst måste LED'n ha ett strömbegränsarmotstånd i serie, annars släpps den magiska röken ut.
Sedan har en LED ofta en viss spänning över sig innan det drar ström och det kan hindra denna koppling från att fungera. testa att ÄVEN montera ett motstånd på kanske 1k mellan de punkter som lampan sitter på just nu.
Sedan har en LED ofta en viss spänning över sig innan det drar ström och det kan hindra denna koppling från att fungera. testa att ÄVEN montera ett motstånd på kanske 1k mellan de punkter som lampan sitter på just nu.
-
Rolf Zetterberg
-
danielr112
Oh. Den ovan gjorde man ofta på spikbräden. Hittar ingen bild på det dock.
Jag testade kretsen i LTSpice och kom fram till att det behövs ett motstånd från NPN emitter mot jord (R4). Värdet ska vara ungefär resistansen på lasten (R1) multiplicerat med förstärkningsfaktorn i PNP transistorn.
Tack för all respons! Super! Ska testa båda kretsarna i em.
Vore så jäkla kul att se eleverna bygga skulpturer som blinkar och låter.
Vore så jäkla kul att se eleverna bygga skulpturer som blinkar och låter.
- prototypen
Så kallad tivolieffekt.M Blom skrev: Vore så jäkla kul att se eleverna bygga skulpturer som blinkar och låter.
Faktisk så kommer den kretsen att fungera enligt mitt mänskliga kretssimuleringsverktyg.
Protte
Vilken är "den kretsen"? Den på bilden eller någon som det tipsats om?