Tjock-TV tappan skärpan när den blir varm
Tjock-TV tappan skärpan när den blir varm
Har en gammal tjock-TV som är mig kär, men som sen någon månad tillbaka verkar få problem med horisontal-delen när den värms upp. Från kall-start är skärpan utmärkt, allt ser ut precis som det ska. Men ganska fort, redan efter ca. 10 minuter, så börjar det bli suddigt i horisontaldelen. Efter någon timme är undertextning i stort sett dubbel.
Jag har gjort en visuell inspektion men kunde inte se något uppenbart. Alla kondensatorer såg friska ut, inga tecken på svullnad osv.. Det var liste dammigt, men även efter att jag blåst ur det så är problemet det samma.
Några idéer på vad det kan vara, och om det går att fixa öht?
Jag har gjort en visuell inspektion men kunde inte se något uppenbart. Alla kondensatorer såg friska ut, inga tecken på svullnad osv.. Det var liste dammigt, men även efter att jag blåst ur det så är problemet det samma.
Några idéer på vad det kan vara, och om det går att fixa öht?
Re: Tjock-TV tappan skärpan när den blir varm
Det är för att fokuseringsspänningen driver. Det går att justera men den grundläggande orsaken kvarstår: högspänningen blir för hög.
Okej, jag sökte vidare på det. Tydligen så kan det orsakas av defekta passiva komponenter?
"CRT neck board" nämns bland annat. Skulle man alltså kunna gå in med kylspray på det området och försöka lokalisera någon defekt komponent? Eller är det allt för långsökt? För det låter som att det kan vara en resistans eller något som driver när den värms upp?
"CRT neck board" nämns bland annat. Skulle man alltså kunna gå in med kylspray på det området och försöka lokalisera någon defekt komponent? Eller är det allt för långsökt? För det låter som att det kan vara en resistans eller något som driver när den värms upp?
På högspänningtrafon sitter justeringar för focus, prova och vrid på den så potentiometern blir motionerad.
Ställ sedan in focusen när TV'n blivit varm ca efter 1 timma.
Annars är det nog så att din HS trafo håller på gå sönder.
Kjelle
Ställ sedan in focusen när TV'n blivit varm ca efter 1 timma.
Annars är det nog så att din HS trafo håller på gå sönder.
Kjelle
Om problemet är att den tappar skärpan när den blir varm borde det ju fungera att kyla specifika komponenter för att hitta den komponent som är gladare kall än varm, right?
Det är höga spänningar i fokusdelen (om felet nu ligger där) så kylspray är inget lämpligt.
Det är dessutom inte säkert att enstaka komponenter går att byta ut. (Kan vara integrerade med HS-trafon). Beror på TV:n´s ålder.
Kopplingsschema kan vara positivt.
Det är dessutom inte säkert att enstaka komponenter går att byta ut. (Kan vara integrerade med HS-trafon). Beror på TV:n´s ålder.
Kopplingsschema kan vara positivt.
En bild på oskärpan vore kanske intressant.
"Dubbelbilder" p.g.a. dålig fokus är väl rätt ovanligt, det vanliga är väl att allt bara blir mer och mer suddigt?
Inte så att dubbelbilden består av olika färger som glidit isär (konvergensfel) snarare än enbart oskärpa?
"Dubbelbilder" p.g.a. dålig fokus är väl rätt ovanligt, det vanliga är väl att allt bara blir mer och mer suddigt?
Inte så att dubbelbilden består av olika färger som glidit isär (konvergensfel) snarare än enbart oskärpa?
Vad skulle problemet med kylspray vara egentligen? Eventuell brandfara eller att det kanske skulle kortsluta högspänning?
Är det det första så finns väl kylpsray som inte är brandfarlig, och är det det andra får jag ta och göra en kort fältstudie med högspänning och kylspray.
Är det det första så finns väl kylpsray som inte är brandfarlig, och är det det andra får jag ta och göra en kort fältstudie med högspänning och kylspray.
Problemet är att HS-trafon är stor och kylspray dyyyrt, du behöver nog minst 2 burkar
för att kyla ned trafon eller kanske ett Vortex rör, right man ?
Kjelle
för att kyla ned trafon eller kanske ett Vortex rör, right man ?
Kjelle
Lite därför man skulle börja kyla lite andra småsaker först =P
Om du skruvar på focus-vredet (på HS-trafon) och kan med den få ett minimum på oskärpan, men bilden ändå är suddig, då är det fel på bildröret. Om du vrider på focus-vredet och kommer till änden och du ser att du skulle vilja vrida en bit till för att bättre skärpa då ligger fucus-spänningen fel. Focus spänning brukar vara c:a 4000 Volt.