Filhantering i Win7

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Filhantering i Win7

Inlägg av vfr »

I Win7 så har MS gjort om Explorer rätt så rejält. Den gamla filhanteraren finns inte längre som tidigare. Numera ingår mappträdet som en valbar del i varje öppen mapp istället och detta är inställbart per mapp. Denna lösning passar inte mig alls. Jag gör endera av två saker med mappar/filer. Antingen öppnar jag mappar som t.ex ligger på skrivbordet, antingen direkt eller en bit "ner". Då vill jag bara ha en mapp utan filträd. Andra varianten är när man är i filemanager-läge och tittar runt på disken efter filer. Då ska det givetvis vara ett mappträd precis som i gamla systemen. Att man nu har slagit samman detta och gjort det valbart per mapp istället för per funktion, tycker jag inte alls om.

Jag skulle också vilja ha bort "toolbaren" med pilarna och mappadressen i den vanlig mappvyn. Jag har inte hittat hur man skulle kunna stänga av detta så att det blir som gamla mapparna med minimal skrivbordsyta.

Är det bara jag som detta problem? Jag vill ha en "vanlig" filhanterare, skild från visningen av mappar på skrivbordet, som fungerar som tidigare. Den ska heller inte vara "Norton-stil" med dubbla fillistor, som jag aldrig har gillat ö.h.t.

Är det någon som prövat några tredjeparts-filhanterare som kan tänkas uppfylla mina önskemål? Eller om någon har andra tips om att få samma funktion. Hur gör ni andra?
Nerre

Re: Filhantering i Win7

Inlägg av Nerre »

Jag kör Total Commander....
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Total Commander låter som en Norton Commander klon, vilket inte passar mig. Men tack för infon!
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

vfr skrev:I Win7 så har MS gjort om Explorer rätt så rejält. Den gamla filhanteraren finns inte längre som tidigare. Numera ingår mappträdet som en valbar del i varje öppen mapp istället och detta är inställbart per mapp. Denna lösning passar inte mig alls. Jag gör endera av två saker med mappar/filer. Antingen öppnar jag mappar som t.ex ligger på skrivbordet, antingen direkt eller en bit "ner". Då vill jag bara ha en mapp utan filträd. Andra varianten är när man är i filemanager-läge och tittar runt på disken efter filer. Då ska det givetvis vara ett mappträd precis som i gamla systemen. Att man nu har slagit samman detta och gjort det valbart per mapp istället för per funktion, tycker jag inte alls om.

Jag skulle också vilja ha bort "toolbaren" med pilarna och mappadressen i den vanlig mappvyn. Jag har inte hittat hur man skulle kunna stänga av detta så att det blir som gamla mapparna med minimal skrivbordsyta.
Jag får nog starta XP igen för att förstå vad du vill ha men trädet till vänster kan du dölja med organize -> Layout -> Navigation pane
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jovisst kan man dölja trädet på det sättet. Problemet är att det inte längre finns någon "filhanteringsvy" där trädet finns med samtidigt som en mappvy utan trädet. Med den inställningen så ställer man in det per mapp, inte beroende på vilken funktion man vill ha.

På gamla Explorer så fick du en mappvy utan träd om man gjorde "Open" och filhanteringsvy med träd om man gjorde "Explore". På samma mapp! Det är något sånt jag är ute efter.
Användarvisningsbild
Limestone

Inlägg av Limestone »

Tyvärr inget tips utan bara mer gnäll på 7 :P

När man har markerat en mapp i vänsterkolumnen och sedan klickar på pilen framför "ramlar" hela strukturen neråt istället för att bara öppna mappen där markören är. IDIOTISKT...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Fastän vfr inte söker sådant kan jag ändå, för andra, peka på FREE COMMANDER. Ung som en Total Commander-klon, dock inte med lika många features. Alltså som ursprunget Norton Commander.

Man kan såklart köra den med bara ett filfönster men jag är helt enkelt osäker på vad vfr vill ha, jag använder extremt sällan Windows filutforskaren.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Limestone skrev:Tyvärr inget tips utan bara mer gnäll på 7 :P

När man har markerat en mapp i vänsterkolumnen och sedan klickar på pilen framför "ramlar" hela strukturen neråt istället för att bara öppna mappen där markören är. IDIOTISKT...
Nja, det är väl tämligen naturligt beteende, vill du öppna mappen får du klicka på den, pilen i fråga betyder just expandera trädet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

vet inte om detta hjälper, men http://sourceforge.net/projects/classicshell/
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Limestone skrev:Tyvärr inget tips utan bara mer gnäll på 7 :P

Klickar man på pilen expanderas undermapparna/fälls trädet ner/ut, klickar man på mappen så öppnas den i vyn till höger. Vore det mer logiskt tvärt om?! Trädet fungerar som trädkontroller brukar göra.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Är detta allt du hittar att gnälla på i nya explorer? :wink:
Det jag verkligen stör mig mest på är att systemmappar har översatts, tex Använder heter User osv...
Stör mig även på sökfältet som du skriver, finns ju dom där små programmen man kan köra i bakgrunden. Men vad dom egentligen gör är bara att dom simulerar knapptryckningen Alt+D eller typ håller in dom knapparna så de förstör ju funktionen för mycket annat..
Sen kan man undra vad är grejen med statusfältet numera, och då menar jag den lilla grå listen. Informationen man får ut där numera är lika med noll. Tidigare kunde man få filstorlek åtminstone. Nu måste man ha de större informationsfönstret!

Har sneglat lite på Explorer++ men de har inte kommit till skott att testa..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, slår du på "statusfältet" så får du ett informationsfält längst ned, vilket talar om allt du vill och lite till.

Vill du att foldrarna skall heta "user", tja installera det Engelska språket.
Gissar dock att du enbart har Svenska installerat och då översätts ju namnen av naturliga skäl.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

swesysmgr skrev:Klickar man på pilen expanderas undermapparna/fälls trädet ner/ut, klickar man på mappen så öppnas den i vyn till höger. Vore det mer logiskt tvärt om?! Trädet fungerar som trädkontroller brukar göra.
Mig veterligen, i alla OS fungerar "pilen" som trädkontroll.
Det är vad jag vet, en vedertagen funktion att pilen i fråga är trädkontrollen.

Om man klickar på mappen i sig i Linux motsvarighet, händer inte ett skit, vilket är irriterande, om man dubbelklickar, så öppnas mappen i ett nytt fönster vilket är ännu mer irriterande, möjligen att detta är någon form av inställningssak
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

swesysmgr skrev:
Limestone skrev:När man har markerat en mapp i vänsterkolumnen och sedan klickar på pilen framför "ramlar" hela strukturen neråt istället för att bara öppna mappen där markören är. IDIOTISKT...
Klickar man på pilen expanderas undermapparna/fälls trädet ner/ut, klickar man på mappen så öppnas den i vyn till höger. Vore det mer logiskt tvärt om?! Trädet fungerar som trädkontroller brukar göra.
Som jag förstår det så handlar det inte om att öppna versus expandera trädet utan att när man expanderar trädet med pil, så scrollar den hela trädet till fel position. Håller helt med Limestone i detta fallet. Något är konstigt med hur nya Explorer expanderar trädet. På gamla Explorer så stannar den fokuserade mappen (den man expanderar) på sin plats i möjligaste mån och scrollas bara uppåt eller neråt om den expanderade delen inte får plats i fönstret. Så gör inte den nya alltid. Ibland får den bara för sig scrolla iväg så att massor av mappar hamnar utanför synliga delen av fönstret. Jag har inte riktigt fått något system i hur eller när den gör detta och inte. Ibland blir det fel och ibland rätt. Båda mina 7:or gör likadant så det är säkert med avsikt det är gjort så, men jag förstår inte logiken och beteendet är mycket irriterande.

Ontopic: Det jag är ute efter är en filhanterare med ett träd plus en fillista där man kan göra ungefär samma saker som i Explorer. Problemet med nya Explorer är, som jag skrev tidigare, att man slagit ihop filhanteringsvyn och mappvyn och gjort det inställbart per mapp och inte valbart det ena eller andra vid olika tillfällen. Tidigare gick det alldeles utmärkt att bara öppna en mapp utan trädet genom att dubbelklicka på den. Samtidigt kunde man ha samma mapp öppen i filhanteraren med trädet. Lösningen för att komma runt detta, skulle ju kunna vara att alla mappar står inställa utan träd och att man har en separat filhanterar som alltid har ett träd oavsett mappinställning. Precis som filhanteraren i gamla Explorer.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kan det vara så att du inte har använd Kontrollpanelen -> Mappalternativ? Där kan man ju ställa in lite saker och även om alla mappar ska behandlas på samma sätt eller inte.
Skriv svar