Felsökning - Stella Radio Stockholm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Felsökning - Stella Radio Stockholm

Inlägg av ensten »

Håller på att renovera en gammal radio av märke Stella (Phillips).
Det magiska ögat EM34 är utbytt mot ett 6E5C vilket verkar fungera.
MItt problem är att radion verkar fungera hyfsat när jag använder den som just radio - men när jag kopplar in en mp3-källa (Androidlur eller iPod) till grammofonuttaget så får jag ett väldigt svagt men hörbart ljud vilket också distar ordentligt - speciellt i basen.

Jag har gjort rent alla kontakter med CRC elektronikspray vilket gjort att knaster och annat skrapljud försvunnit när jag vrider volymratten. Alla rör lyser fint och jag kan inte höra något "egetbrumm" från radion. Eftersom det är just funktionen att koppla en yttre källa är det som jag mest är intresserad av skulle det vara kul att få ordning på det. Tyvärr hittar jag inget schema på den här modellen. Jag har inte bytt ut några andra komponenter än indikatorröret.

Felsökningstips mottages.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Felsökning - Stella Radio Stockholm

Inlägg av AndLi »

Fast nu är väll inte grammofonutgången (ingång borde det väll va) en vanlig line ingång?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Inte för att vara sån, men jag skrev grammofonuttaget, men visst - det är en ingång.

Nej, det var just det - hur fungerade de gamla grammofonerna, som de nyare? RIAA-tjofräs? Kan det vara så att signalen är överstyrd när den kommer från min mp3, men då borde väl inte volymen vara så låg? Jag måste ha radions volymkontroll på högsta volym för att det skall höras.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag är inte helt säker, men jag skulle tro att grammofoningången är avsedd att ta signalen från en (gissningsvis) kristall-pickup och inte de hundratals mV som MP3-spelaren ger.
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Vet inte hur det är på en såpass gammal radio men på en modern förstärkare så skiljer det en hel del på vanlig ingång och en grammofon ingång.

Kopplade fel för länge sen på en förstärkare, satte cd på phono ingången, när jag spelade in kassetter och det blev som du beskriver.

http://www.epanorama.net/circuits/phono.html en "line to phono converter"
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Ok, låter som jag var inne på rätt spår. Schemat i länken ska testas ASAP. Återkommer med resultatet när jag provat.
Tack för hjälpen så länge.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det allra enklaste är ju att bara dämpa signalen från MP3-spelaren någonstans mellan 10 och 1000 gånger. Eventuell RIAA-korrektion/motsv. kan du ju alltid lägga till senare.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:humm: Nu ska det ju behövas förstärkning och inte sänkning som i ovanstående schema. En gammal kristall pickup lämnar hög nivå i jämförelse med en MP3 spelare.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

hmmm

Förstärkning eller dämpning?
Det är en modell snarlik med den här: http://www.radiomuseum.org/r/stellaswe_230v.html

Samma rörbestyckning och likadan baksida. Grammofonuttaget är det andra från vänster med tre hål.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Har googlat lite och hittade det här inlägget
The problem with MP3 players is their low impedance, the headphone O/P is usually 32 ohms and a bad mismatch for valve radios with gram inputs as has been said they are around 1meg.
Line O/P as Mark says is 47k so again a poor mismatch.
Often you can getaway with a couple of 220k resistors in series with each channels and shunted with a small cap to up the top end a little, audio quality then isn't too bad.
Regarding the 32 ohm headphone output a small matching transformer works well.
Omnågon är intresserad så hittade jag inlägget här: http://vintagetvandradio.myfreeforum.or ... ut884.html

En audiotransformator verkar vara ett alternativ. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

tecno> En gammal kristall pickup lämnar hög nivå i jämförelse med en MP3 spelare.

Jag var i alla fall ute och cyklade när det gällde kristallpickupers utsignal, men ger MP3-spelare verkligen _lägre_ signal än sådana?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Kollade upp sidan som det länkades till först och hittade detta:
Note to users of very old equipments

Some very old (typically TUBE) equipments had phono input designed for high impedance and high output level CERAMIC cartridge. These inputs were common 50 years ago, and disappeared with the introduction of stereo and transistors.

These inputs have no RIAA EQ (ceramic pickups are amplitude-sensitive, and the RIAA curve produces (very) roughly a constant-amplitude cut). A level of about 0.1 volt should be fine for those.

If you happen to have an equipment with CERAMIC cartridge input only, then you can't use the circuit described above. You should be able to do the conversion with much simpler circuit, just a 1:10 signal level attenuator, for example something like my speaker level to line level converter. http://www.epanorama.net/circuits/speaker_to_line.html
Bild

En spänningsdelare således.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det är väl inte så att det har glömts några motstånd?
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 87&start=0
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Nja om du menar motstånd för att koppla ihop höger och vänster kanal (enligt diskussionen i din länkade tråd) så är det inte det som är problemet eftersom jag under test bara använt en kanal.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

men när jag kopplar in en mp3-källa (Androidlur eller iPod) till grammofonuttaget så får jag ett väldigt svagt men hörbart ljud vilket också distar ordentligt - speciellt i basen.
Då verkar det som om mp3-signalen är hårt belastad innan den når gram.-ingången.
Är det rätt kontaktdon du använder? (Använd inte en monoplugg när utgången är stereo).
Om du har normalt ljud i radio-läge borde det funka med signal från mp3-spelaren också.
Skriv svar