Felsökning - Stella Radio Stockholm
Felsökning - Stella Radio Stockholm
Håller på att renovera en gammal radio av märke Stella (Phillips).
Det magiska ögat EM34 är utbytt mot ett 6E5C vilket verkar fungera.
MItt problem är att radion verkar fungera hyfsat när jag använder den som just radio - men när jag kopplar in en mp3-källa (Androidlur eller iPod) till grammofonuttaget så får jag ett väldigt svagt men hörbart ljud vilket också distar ordentligt - speciellt i basen.
Jag har gjort rent alla kontakter med CRC elektronikspray vilket gjort att knaster och annat skrapljud försvunnit när jag vrider volymratten. Alla rör lyser fint och jag kan inte höra något "egetbrumm" från radion. Eftersom det är just funktionen att koppla en yttre källa är det som jag mest är intresserad av skulle det vara kul att få ordning på det. Tyvärr hittar jag inget schema på den här modellen. Jag har inte bytt ut några andra komponenter än indikatorröret.
Felsökningstips mottages.
Det magiska ögat EM34 är utbytt mot ett 6E5C vilket verkar fungera.
MItt problem är att radion verkar fungera hyfsat när jag använder den som just radio - men när jag kopplar in en mp3-källa (Androidlur eller iPod) till grammofonuttaget så får jag ett väldigt svagt men hörbart ljud vilket också distar ordentligt - speciellt i basen.
Jag har gjort rent alla kontakter med CRC elektronikspray vilket gjort att knaster och annat skrapljud försvunnit när jag vrider volymratten. Alla rör lyser fint och jag kan inte höra något "egetbrumm" från radion. Eftersom det är just funktionen att koppla en yttre källa är det som jag mest är intresserad av skulle det vara kul att få ordning på det. Tyvärr hittar jag inget schema på den här modellen. Jag har inte bytt ut några andra komponenter än indikatorröret.
Felsökningstips mottages.
Re: Felsökning - Stella Radio Stockholm
Fast nu är väll inte grammofonutgången (ingång borde det väll va) en vanlig line ingång?
Inte för att vara sån, men jag skrev grammofonuttaget, men visst - det är en ingång.
Nej, det var just det - hur fungerade de gamla grammofonerna, som de nyare? RIAA-tjofräs? Kan det vara så att signalen är överstyrd när den kommer från min mp3, men då borde väl inte volymen vara så låg? Jag måste ha radions volymkontroll på högsta volym för att det skall höras.
Nej, det var just det - hur fungerade de gamla grammofonerna, som de nyare? RIAA-tjofräs? Kan det vara så att signalen är överstyrd när den kommer från min mp3, men då borde väl inte volymen vara så låg? Jag måste ha radions volymkontroll på högsta volym för att det skall höras.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag är inte helt säker, men jag skulle tro att grammofoningången är avsedd att ta signalen från en (gissningsvis) kristall-pickup och inte de hundratals mV som MP3-spelaren ger.
Vet inte hur det är på en såpass gammal radio men på en modern förstärkare så skiljer det en hel del på vanlig ingång och en grammofon ingång.
Kopplade fel för länge sen på en förstärkare, satte cd på phono ingången, när jag spelade in kassetter och det blev som du beskriver.
http://www.epanorama.net/circuits/phono.html en "line to phono converter"
Kopplade fel för länge sen på en förstärkare, satte cd på phono ingången, när jag spelade in kassetter och det blev som du beskriver.
http://www.epanorama.net/circuits/phono.html en "line to phono converter"
Ok, låter som jag var inne på rätt spår. Schemat i länken ska testas ASAP. Återkommer med resultatet när jag provat.
Tack för hjälpen så länge.
Tack för hjälpen så länge.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Det allra enklaste är ju att bara dämpa signalen från MP3-spelaren någonstans mellan 10 och 1000 gånger. Eventuell RIAA-korrektion/motsv. kan du ju alltid lägga till senare.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:

hmmm
Förstärkning eller dämpning?
Det är en modell snarlik med den här: http://www.radiomuseum.org/r/stellaswe_230v.html
Samma rörbestyckning och likadan baksida. Grammofonuttaget är det andra från vänster med tre hål.
Förstärkning eller dämpning?
Det är en modell snarlik med den här: http://www.radiomuseum.org/r/stellaswe_230v.html
Samma rörbestyckning och likadan baksida. Grammofonuttaget är det andra från vänster med tre hål.
Har googlat lite och hittade det här inlägget
En audiotransformator verkar vara ett alternativ. Vad tror ni?
Omnågon är intresserad så hittade jag inlägget här: http://vintagetvandradio.myfreeforum.or ... ut884.htmlThe problem with MP3 players is their low impedance, the headphone O/P is usually 32 ohms and a bad mismatch for valve radios with gram inputs as has been said they are around 1meg.
Line O/P as Mark says is 47k so again a poor mismatch.
Often you can getaway with a couple of 220k resistors in series with each channels and shunted with a small cap to up the top end a little, audio quality then isn't too bad.
Regarding the 32 ohm headphone output a small matching transformer works well.
En audiotransformator verkar vara ett alternativ. Vad tror ni?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
tecno> En gammal kristall pickup lämnar hög nivå i jämförelse med en MP3 spelare.
Jag var i alla fall ute och cyklade när det gällde kristallpickupers utsignal, men ger MP3-spelare verkligen _lägre_ signal än sådana?
Jag var i alla fall ute och cyklade när det gällde kristallpickupers utsignal, men ger MP3-spelare verkligen _lägre_ signal än sådana?
Kollade upp sidan som det länkades till först och hittade detta:

En spänningsdelare således.
Note to users of very old equipments
Some very old (typically TUBE) equipments had phono input designed for high impedance and high output level CERAMIC cartridge. These inputs were common 50 years ago, and disappeared with the introduction of stereo and transistors.
These inputs have no RIAA EQ (ceramic pickups are amplitude-sensitive, and the RIAA curve produces (very) roughly a constant-amplitude cut). A level of about 0.1 volt should be fine for those.
If you happen to have an equipment with CERAMIC cartridge input only, then you can't use the circuit described above. You should be able to do the conversion with much simpler circuit, just a 1:10 signal level attenuator, for example something like my speaker level to line level converter. http://www.epanorama.net/circuits/speaker_to_line.html

En spänningsdelare således.
-
Det är väl inte så att det har glömts några motstånd?
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 87&start=0
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 87&start=0
Nja om du menar motstånd för att koppla ihop höger och vänster kanal (enligt diskussionen i din länkade tråd) så är det inte det som är problemet eftersom jag under test bara använt en kanal.
Då verkar det som om mp3-signalen är hårt belastad innan den når gram.-ingången.men när jag kopplar in en mp3-källa (Androidlur eller iPod) till grammofonuttaget så får jag ett väldigt svagt men hörbart ljud vilket också distar ordentligt - speciellt i basen.
Är det rätt kontaktdon du använder? (Använd inte en monoplugg när utgången är stereo).
Om du har normalt ljud i radio-läge borde det funka med signal från mp3-spelaren också.