Robot med kamera över wlan

Berätta om dina pågående projekt.
victor_passe

Robot med kamera över wlan

Inlägg av victor_passe »

Hej, nu blir det ett projekt som inte får prefixet "µ", snarare "M".
För något år sedan byggde jag en fyrhjulsdriven robot med en pc och kamera på.
Den blev för snabb och därmed oreglerbar.
Nu fick jag tummen ur och har börjat igen. Förra versionen var byggd av 3mm akrylplast. Den kollapsade av sig egna vikt. Nu blir det stål :twisted: .
Allt har blivit betydligt stabilare, den bör hålla för en person eller 2 skulle jag tro. Ska dock inte testa.
Jag kan beskriva hårdvaran lite:
Varje sida drivs av 1st modifierad skruvdragarmotor, orginal har den 2 planetväxlar, den modifierade har 3. Efter skruvdragaren kommer en kedja som knyter samman hjulen med motorn.
Så den snurrar långsamt, bör gå i ca 2-3km/h i maxfart, kommer dock ha enkoder och regulator på så man ska kunna köra i 0,1km/h om man så vill.
Axlarna som hjulen sitter fast på är 20mm solid alu. stål kändes lite onödigt. Varje axel är "upplagrad" i 2st glidlager i PE plast.

Datorn på är en mini itx pc med en via C7 cpu om jag minns rätt. Den är klen men det bör räcka.

Bilder:
under cnc:
CIMG0486.JPG
CIMG0487.JPG
CIMG0488.JPG
På mekaniken:
CIMG0489.JPG
CIMG0490.JPG
CIMG0491.JPG
Orange plast = akryl = testplattor, ska göras på riktigt.

Har en film på när den snurrar på däcken men den tog jag med mobilen så den blev så dålig att jag inte ens visar den.
Men jag har iaf en liten film på cnc och en på demo av kamera+joystick+lite kod:

Vad roligt det ser ut med youtubes anti-kamera-skak.

(bearbetas i skrivande stund, bör vara uppe om 15min eller så)

Tanken med projektet är att man ska kunna köra runt på chalmersområdet och störa folk typ via wlan. mer eller mindre.
Eftersom chalmers campus är täckt av wlan både inne och ute så kan man köra över hela området. Och wlanet är snabbt nog för video feed utan problem.
Så man ska sitta med sin laptop eller på chalmers robotförening och köra runt och skjuta bös på folk, tuta och skrämma folk eller bara stalka/djävlas med dem.
Kan nog bli rätt skoj.

Jag har designat motordrivare med ström/position/spännings känning och usb interface. Ska skicka iväg på tillverkning innom några dagar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: Robot med kamera över wlan

Inlägg av squiz3r »

Det ser ut som om det kommer bli en riktigt trevlig robot. Underbar kamera du fått tag på också! Kan den snurra 360° och sen måste den snurras tillbaks, eller hur fungerar det?

De där plexiglaskvadraterna som sitter utanför hjulen, är det för att hjulen inte skall kunna glida av axeln? Skall dessa förbli i plexiglas? Tänker bara att gängor i plexiglas är inte alltid jätte hållbara och det kan ju bli en hel del sidokrafter på hjulen när man snurrar på stället. Hur överför kedjehjulen vridmomentet till hjulen?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

All plast som är transparent är polykarbonat, den är lite spröd, men inte på långa vägar som akryl.
Och ja, de är som stopp så att inget glider utanför. Det kändes som det lättaste sättet att göra det på.

Kameran kan snurra hur många varv som helst, det sitter en släpringskontakt på den.
Så om man tröttnar på den kassa fokusen så går det att montera på en egen kamera modul där.
Kommer även att utrusta bilden med en näve vanliga budget webcams, en fram och en bak iaf. Så ska man kunna byta kamera vy med någon knapp på joysticken.

Idag har jag skrivit kod så att en dator tar in kamerabilderna i realtid, jpeg komprimerar, skickar över tcp till personen som styr roboten och att dem visas där.
Skulle vara väldigt enkelt att skriva en egen webbserver som visar för alla webbläsare som går in på port 80 till roboten. Dock måste man gå in på den webbsidan på chalmers nätverk.
Har även byggt klar motorn+växellåda för andra sidan.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Skoj, vilken typ av kamera är det?
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

snyggt! komer följas =)
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

kameran är en axis något. minns inte och det står inte på den.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

liten demo film. Ska börja med audio överföring
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Tufft projekt :)
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

har nu fått igång audioöverföring. roboten samplar i 100ms, packeterar och skickar.
Dock är är det ingen komprimering på nu, den skickar just ni i 44100 i stereo, ska fixxa så det blir 8ksps och mono istället. kan nog slippa komprimering på det viset.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Fränt projekt!

Det var något sånt här jag tänkte göra som projektarbete på gymnasiet. Men det blev lite mindre avancerat. ;)
Bild på mitt bygge: http://blog.nilsf.se/wp-content/uploads ... obot_3.jpg

Hur ska roboten se ut? Har du någon skiss eller så? :)

Sen, är det din fräs? Eller har ni tillgång till maskiner på Chalmers?
Det är något jag måste undersöka här på LTU, om det finns någon CNC eller så man kan använda här.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Det är på en förening som heter ChalmersRobotFörening som jag bygger denna på. brukar spendera större delen av min fritid där.
Det finns ingen direkt skiss utan jag har allt i huvudet. Jag frästa alla hål i nästa stålbalk idag. Blir att montera nästa sida imorgon.
Jochen_birch

Inlägg av Jochen_birch »

Vad har du för programvara för att skicka video mellan datorerna, är det något eget, eller går det att få tag på?
Blir det stor fördröjning vid sändningen?
Jag har testat lite med att skicka från webkamera till en annan dator genom netmeeting, men det gick så segt så det var nästan oanvändbart.
Jag är på jakt efter något liknande ditt då jag vill har det på min rc-gräsklippare.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Jag skrev mjukvaran själv i C#, det är ett väldigt enkelt språk om man kan någon form av C liknande språk.
Om du vill så kan jag skicka mjukvaran till dig när den är mer klar.
Koden tar bara in en bild(typ 10 rader kod), och gör om till jpeg( ca 2 rader kod) och skickar över tcp(ca 20 rader kod) den mesta koden är dock initiering.
Så det är inga svåra grejjer. Det blir ca 100ms-200ms lagg, svårt att uppskatta och jag har inte fixxat någon mätfunktion i programmet.
Jochen_birch

Inlägg av Jochen_birch »

Jag är väldigt intresserad av din mjukvara då jag inte kan c#.
Jag harvar på med VB för att sköta styrning av min "gräsklippare", jag har inte kommit över tröskeln att lära mig något bättre språk.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Steget VB6 -> VB.Net är mycket mindre än många tror och då får du tillgång till samma utvecklingsmiljö (där instegsversionen är gratis) och klassbibliotek som med C#.
Skriv svar