För något år sedan byggde jag en fyrhjulsdriven robot med en pc och kamera på.
Den blev för snabb och därmed oreglerbar.
Nu fick jag tummen ur och har börjat igen. Förra versionen var byggd av 3mm akrylplast. Den kollapsade av sig egna vikt. Nu blir det stål

Allt har blivit betydligt stabilare, den bör hålla för en person eller 2 skulle jag tro. Ska dock inte testa.
Jag kan beskriva hårdvaran lite:
Varje sida drivs av 1st modifierad skruvdragarmotor, orginal har den 2 planetväxlar, den modifierade har 3. Efter skruvdragaren kommer en kedja som knyter samman hjulen med motorn.
Så den snurrar långsamt, bör gå i ca 2-3km/h i maxfart, kommer dock ha enkoder och regulator på så man ska kunna köra i 0,1km/h om man så vill.
Axlarna som hjulen sitter fast på är 20mm solid alu. stål kändes lite onödigt. Varje axel är "upplagrad" i 2st glidlager i PE plast.
Datorn på är en mini itx pc med en via C7 cpu om jag minns rätt. Den är klen men det bör räcka.
Bilder:
under cnc: På mekaniken: Orange plast = akryl = testplattor, ska göras på riktigt.
Har en film på när den snurrar på däcken men den tog jag med mobilen så den blev så dålig att jag inte ens visar den.
Men jag har iaf en liten film på cnc och en på demo av kamera+joystick+lite kod:
Vad roligt det ser ut med youtubes anti-kamera-skak.
(bearbetas i skrivande stund, bör vara uppe om 15min eller så)
Tanken med projektet är att man ska kunna köra runt på chalmersområdet och störa folk typ via wlan. mer eller mindre.
Eftersom chalmers campus är täckt av wlan både inne och ute så kan man köra över hela området. Och wlanet är snabbt nog för video feed utan problem.
Så man ska sitta med sin laptop eller på chalmers robotförening och köra runt och skjuta bös på folk, tuta och skrämma folk eller bara stalka/djävlas med dem.
Kan nog bli rätt skoj.
Jag har designat motordrivare med ström/position/spännings känning och usb interface. Ska skicka iväg på tillverkning innom några dagar.