Pinnfräs med vänskär, erfarenheter?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho

Pinnfräs med vänskär, erfarenheter?

Inlägg av thewho »

Hejsan

Är det någon som kan dela lite erfarenheter med små pinnfräsar med vändskär A*** i första hand
Jag är ute efter en mindre fräs för grovfräsning där jag inte kommer åt med den större jag har (50mm)
Maskinen jag kommer fräsa med är en Abene vhf2 med 6hp motor. Max 2000rpm.

Funderar på den här (16mm 2skär APMT1135):
http://www.ctctools.biz/servlet/the-71/ ... ILL/Detail
thewho

Re: Pinnfräs med vänskär, erfarenheter?

Inlägg av thewho »

Ingen som har kört pinnfräsar med vändskär? :roll:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Jo, men vad vill du veta? Enda tipset jag har är man byter skären i tid, annars är det lätt att man smäller hela hållaren.
thewho

Inlägg av thewho »

Precis såna grejer. En solid 16mm HM fräs kostar ungefär samma som en 16mm vändskärsfräs inkl. 10 skär och då borde ju den senare vara mer ekonomisk?
Sen att jag behöver en vanlig fräs för att putsa upp kanterna är jag medveten om.
Dom med bara ett skär är väl inte mycket att ha?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Tja, ytan ser kanske inte bra ut men den kan ändå vara så geometriskt korrekt att någon finbearbetning inte är nödvändig.

Kör inte på max rekommenderat skärdjup, då ryker både skär och hållare vid minsta fel, jag hade nog bara kört max 2 mm med den där i stål.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

problemet med dessa (kör liknande på jobbet dagligen) är att du måste ha ett tillräckligt stort hål att bearbeta. och med det menar jag att om du kör en stor diameter när du kör ett hål rakt ner i en platta. eller alternativt förborra ett hål innan. för annars kommer mitten (ca 3.5mm på denna fräsen) att gå direkt i stål, och därmed kommer du köra sönder fräsen.

mer problem är att har du otur och spänner skruvarna för hårt så går de av när du börjar bearbeta, och därmed köra sönder fräsen.

och sen slits gängorna i fräsen, så efter 3-4 askar kan det hända att de lossnar efter en tids körning.

men annars är dessa toppenfräsar att skrota undan material med. vi använder även ofta 20mm radie 5, med 2 plattor. de fräser fortare undan material, och oftast kan du vända de 3-4 gånger, istället för bara 2.
thewho

Inlägg av thewho »

Har beställt en 16mm nu :tumupp: Kommer med ett utlåtande sen när jag har testat den.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Nu känns det har som en rätt gammal tråd men jag är ändå intresserad av erfarenheter av APMT1135 för hobbybruk.
Mitt primära intresse är i så fall en 10 mm enskärig att använda i en Borismaskin för att fräsa plast och MDF.
http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 65852.html

Kinaspindel 2.2 kW
Kommer det att funka bättre än att köra med vanliga 2-4 skärs ebayfräsar som jag inte tycker håller så många timmar?
thewho

Inlägg av thewho »

Jag kan inte kommentera hur bra den skulle fungera i plast/mdf, men utan vassa alu skär tror jag inte alls att det kommer fungera nå vidare.
pinch

Inlägg av pinch »

Jag har Sandvik Coromants variant på denna, modell lång 16mm.
Fungerar utmärkt I alu.
Skriv svar