Använda två mobiler som "radiolänk" ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Maze

Använda två mobiler som "radiolänk" ?

Inlägg av Maze »

Tänkte kolla om det är möjligt att koppla upp två mobiler mot varandra och överföra asynkon data mellan dessa. Skulle ju gå att skicka och ta emot SMS mellan två uC med hjälp av två mobiler men om man vill ha lite högre överföringshastighet blir det många SMS per sekund :o Hur fungerar det med GPRS tjänster ? Det jag är ute efter är kort sagt att få ut en RX och en TX pinne på ena mobilen som kan kommunicera med motsvarnade pinnar på den andra.

När man kopplar upp datorn med mobilen fungerar den ju som modem mot GSM nätet. Om man nu ringer upp ena modemet med det andra borde det ju gå att få ihop en "nollmodems" uppkoppling :roll:
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Helt vanlig modem-koppling blir det ju.

Bara ring upp med den ena och svara med den andra (AT-kommandon).

Blir kanske smådyrt i längden bara.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Halebop?? 49:-/månaden :wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Mobiltelefoner medger inte direktkontakt sinsemellan, man måste via en basstation = någon form av abbonemang.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Funkar verkligen Halebop med inkommande datatrafik?

Utgående ingår ju nuförtiden i princip i alla abbonemang (pre wap kosta denna tjänst extra pengar!!!). Men för att kunna ta emot datasamtal behövde man senast jag kollade ett specialabb och fick samtidigt ett extra nummer för inkommande datasamtal.

Har man detta är det inga problem att koppla ihop en länk mellan dem, men självklart behöver man som icecap säger gå via basstationen.

Annars kan du kanske ringa en ISP med bägge telefonerna och skicka datan det hållet, blir iof dubbla minutpriset, men du slipper specialabbet.. Då skulle du kunna utnytja GPRSen också, fast det kräver mer kodande från ditt tillbehör.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Via bassstaionen blir det såklart, gör inget om det kostar några kronor. Det jag vill ha är en länk som fungerar bra på lite längre avstånd.

Tänkte låta en GPS modul skicka sin seriella data via en mobil över GMS nätet. Sen tar jag emot denna med ytterligare en mobil och kör in datan till ett kartprogram på laptopen.

Säg att jag ringer upp ena mobilen med den andra i ett datasamtal via knappsatserna. Är det bara att skyffla in sin data på ena mobilen så kommer den ut på den andra sen ?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nyfiken som man är....
Hur långa avstånd ska du 'länka' egentligen?
Vad är det du ska monitorera?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Maze skrev:
Säg att jag ringer upp ena mobilen med den andra i ett datasamtal via knappsatserna. Är det bara att skyffla in sin data på ena mobilen så kommer den ut på den andra sen ?
Nja det beror på mobilen, nuförtiden kanske de har inbygda datamodem iof. Tittar man tex på T28 och den generationen saknade de denna möjlighet utan externt modem.

Finns annars en del trevliga GSM Modem moduler både kapslade och okapslade att köpa... perfekt när man vill bygga stabila egna mobiltelefoner (Inne på det när min R310 slutligen hälsar hem)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

men skulle det fungera som en radiolänk med två mobiler via halebop, till 49 kr månad?

bryter dom inte samtalen efter en viss tid eller håller koll på informationen i samtalet?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Mitt första svar måste bli nä, ser ingen stans på halebops hemsida att de har tjänsten "inkommande datatrafik"

Tittar man i deras vilkor finns det faktistk inte specat vad som gäller för gratis tiden.

Men följande stycke skulle ju gå att använda mot dig, så vill de så kan de..

"Kunden ansvarar för att tjänsten inte används på annat än avsett sätt, vilket exempelvis innebär att tjänst avsedd för konsument
endast får användas för enskilt bruk. Tjänsten får inte under någon omständighet användas som växelfunktion, gränssnitt för
samtrafik eller liknande operatörsverksamhet. I det fall Halebop skäligen misstänker att kunden ej nyttjar tjänsten på avsett s ätt,
äger Halebop rätt att omedelbart stänga av kunden från fortsatt nyttjande av tjänsten, eller del av tjänsten, och säga upp avtalet
med omedelbar verkan."
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Och nu svara halebop på min fråga...
---
Hej Anders!

Om du menar videosamtal (3G) så finns inte denna funktion i dagsläget men det är på gång.
Vi har tyvärr inget datum vi kan ge dig.

Mvh
Julian
Halebop Support
---
Tidigare inlägg:

Anders Lindgren 2005-08-01
Går det att ta emot datasamtal med ett halebop kontantkort? om Ja Ingår det som standard eller är det en tilläggstjänst Kostar datasamtal mellan halebop telefoner också 0kr/min?
---

Jag tyckte min fråga var rätt tydlig.. men tydligen inte...

SÅ mitt svar står kvar vid att det inte kommer gå..
NewCurrent

Inlägg av NewCurrent »

Har varit inne på detta för en tid sedan men det slutade som många andra projekt, jag tar det sen.....
Jag tänkte passa på att kolla om ni har koll på vilka telefoner som har ibyggt modem. Jag tänker först och främst på lite äldre telefoner som inte kostar så många kronor på tex Tradera.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

T68i (bara gprs??)
R320
GS18
Den gamla fina GH888

Många av de nya verkar endast ha GPRS, vilket också kallas för modem, men mig veterligen kan man inte koppla upp datasamtal mellan två telefoner med gprs?

Och många av de gamla verkar kapsla in datatrafiken i nån irda över koppar (Väcker svaga minnen till liv sen vi utforska detta på 90 talet)

Se http://www.windclimber.net/linux/gsm-modem.pcgi för fler förslag.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Halebops kundtjänst har inte en susning av vad GSM datasamtal TILL mobil innebär...

Jag fråga som följdfråga på mitt föregående brev

Nej, vad jag menade var rena GSM Data samtal som rings TILL telefonen och inte från (datasamtal FRÅN krävs för att kunna använda wap vilket jag misstänker ni supportar?)

De svara:
Hej Anders!
-----------------------
Vi tillhandahåller funktioner som Wap / Grprs. Detta är den aktuella prislistan!

WAP via GPR 14,99 kr/MB

WAP via GSM 99 öre/min
--------------------
Jag är nu rätt övertygad om att de INTE supportar datasamtal TILL mobil....
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Var inte så säker på det, det där är ju bara en idiot på kundtjänsten som rapar ur sig nonsens som de stora massorna ringer och frågar om, han förstår ju inte ens frågan i det här fallet.

Dessutom undrar jag lite varför det inte skulle gå att upprätta modemkommunikation med telefoner på ett specifikt abonnemang...
Kan man ringa så kan man, om det sedan är en telefon eller ett modem som svarar är väl ointressant?
Ett vanligt protokoll för modemkomm över GSM var väl MNP10 om jag inte minns fel...
Skriv svar