impulskrets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Micke2
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 januari 2006, 23:54:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

impulskrets

Inlägg av Micke2 »

Jag har en krets idag som består av en tryckknapp (med lysdiod) som går in i en dator och styr ett relä (12V). Idag sker impulslogiken i kontrollmodulen men jag vill ha en annan funktion än vad som erbjuds där. Då hade jag tänkt att koppla ur de berörda kablarna ur modulen och sätta ett impulsrelä mellan. Men det verkar helt omöjligt att hitta ett litet 12V impulsrelä som inte ändrar polariseringen på spolen.

Det jag har läst mig till är att det ska gå att använda IC krets. Hade tänkt att använda mig av denna, den klarar iallafall volten i bilens elsystem.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20118

Kommer det att fungera? Jag är som sagt väldigt oerfaren på detta området.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26629
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: impulskrets

Inlägg av Icecap »

Omöjligt att svara på då du inte beskriver vilken funktion du vill uppnå. Att du vill ha en annan än den du har nu är inte så givande...
Micke2
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 januari 2006, 23:54:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: impulskrets

Inlägg av Micke2 »

Ursäkta för att jag lite otydlig. Modulen kräver vissa saker för att slå på kretsen. Jag vill kunna slå på kretsen när som helst.

Ett tryck på knappen ska slå på ström till spolen på relät (och lysdioden) och ett tryck till ska slå av det igen.

Knappen ger +12v ut vid tillslag.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26629
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: impulskrets

Inlägg av Icecap »

35-037-68 från ELFA kan lösa detta utan problem.

Men vill du ha en elektronisk lösning ska du dels skydda kretsen som inte tål alla spänningsspik som finns i en bil, sedan ska du bygga ett kretslopp som avstutsar knappen och sedan kan du mata in signalen till kretsen och om du kopplar den rätt kan den växla för varje tryck.
Micke2
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 januari 2006, 23:54:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: impulskrets

Inlägg av Micke2 »

Det lilla "problemet" jag har är att jag vill använda originalknappen som sitter i bilen. Och göra minsta förändringen i elsystemet som går.

Vad är det för skydd som krävs och vad krävs för att avstudsa knappen?

Klarar ICn av strömmen som krävs för att dra relät och en lysdiod?

Jag behöver inte få allt serverat på ett silverfat, men just nu har jag ingen aning om vart man hittar dessa olika saker. Genom att läsa något kopplingsschema borde jag kunna läsa ut vad som krävs.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26629
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: impulskrets

Inlägg av Icecap »

Det finns ett antal trådar om avstutsning redan. I essens behövs ett par motstånd och en kondensator.

Kretsen kan driva en LED men för reläet behövs en transistor.

Om kretsen får strömmen bruten ibland behövs en nollställningsfunktion så att uppstartsläget är känd, det är så enkelt som en diod, ett motstånd samt en kondensator.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4746
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: impulskrets

Inlägg av Swech »

Det är möjligt att göra en sådan modul med 2 st vanliga relä samt ett impulsrelä
Originalknappen går då att använda

Swech
Skriv svar