Planfräs som flycutter, samt funderingar om ytfinish.

Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Planfräs som flycutter, samt funderingar om ytfinish.

Inlägg av Walle »

Hur bra funkar det att konvertera en planfräs med sex inserts till en flycutter genom att plocka bort fem inserts? Ska köra ett jobb imorgon eller övermorgon där jag vid planfräsningen vill få så fin yta som möjligt (bland annat för att bitarna ska anodiseras), men har tyvärr inte tillgång till en flycutter. Det bästa jag kan åstadkomma åt det hållet är en svarvbom, men den har nog inte större skärradie än 30-40 mm max, och biten är 78 mm bred. Men en 80 mm planfräs finns som sagt, så med den täcker jag ju hela bredden i ett pass. Någon som har erfarenhet av detta?

Alternativet är väl att bygga en flycutter, men det verkar rätt omständigt om man ska få balanseringen bra. Erfarenhet av detta?

Det är aluminium det handlar om, troligen tyvärr inte 6061 utan något lite kletigare (får kolla upp det imorgon. Är det kletigare så är det ganska marginellt). Jag har fräst i samma material tidigare med helt ok resultat, men nu vill jag ha så bra resultat som möjligt. Ytan ska täta mot en likadan yta utan packning är det tänkt.

Förutom den plana ytan är det ett rent 3D-jobb, och för den biten får jag troligtvis nöja mig med några olika storlekar ball mills. Tänkte köra roughing med en fyrskärig 16 mm och finishing med en tvåskärig 12 mm. De minsta innerradierna jag har i delarna (i z-riktningen, så att säga, i XY-planet är de minsta innerradierna betydligt större än så) är strax över 6 mm, så det borde väl fungera tillfredsställande? Hade såklart föredragit en fin liten 10mm med inserts, men det drar ju iväg lite kostnadsmässigt, så det får läggas lite mer tid på polering istället.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Planfräs som, samt funderingar om ytfinish.

Inlägg av tecno »

Det låter som om det skulle fungera, du har väl möjlighet att prova på en spillbit innan?
Användarvisningsbild
säter

Re: Planfräs som, samt funderingar om ytfinish.

Inlägg av säter »

Jag har gjort på detta sätt många gånger.
Men av andra anledningar än att få bra yta.

Jag tror inte ytan blir ett dugg bättre med ett skär.
Drar du ned matningen till densamma som vid ett skär, erhåller du samma ytjämnhet.

Jag skulle ha testat med Cermetskär.
Dessa ger överlag bra yta.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Planfräs som flycutter, samt funderingar om ytfinish.

Inlägg av Walle »

Jag har läst mycket på nätet, och folk verkar överlag överens om att flycutters ger bättre ytfinish än planfräsar med många skär. Jag får helt enkelt testa och se ifall det gör någon avgörande skillnad. Bra skär är naturligtvis väldigt viktigt också, får ringa Wiklunds, om vi inte har nåt lämpligt i verkstaden.
X-IL
EF Sponsor

Re: Planfräs som flycutter, samt funderingar om ytfinish.

Inlägg av X-IL »

PÅ CNCCookbooks fly cutter-sida(http://www.cnccookbook.com/CCFlyCutter.html) så länkar de till en PDF hos Ingersoll som säger att man kan ta bort alla utom ett skär för maximal ytfinhet: http://www.ingersoll-imc.com/products/N ... ish_FM.pdf
Så någon sanning finns det nog i det. Där finns även en massa olika hemmagjorda fly cutters och en genomgång av hur stålet bör se ut, väl värt läsningen.
Skriv svar