Pulshjul

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
posterberg

Pulshjul

Inlägg av posterberg »

Hej!

Är det någon som kan tips mig om var jag hittar, eller vad korrekt namn är så jag själv kan hitta?

Det jag söker kan närmast liknas vid ett scrollhjulet på en mus, fast helt mindre.

Snurrar jag framåt skall jag få en puls på en pinne, scrollar jag bakåt så vill jag ha en puls på en annan pinne och trycker man på hjulet så kan man antingen få en puls i bägger pinnarna eller i en tredje pinne.

Tanken är ett hjult skall användas för att navigera i en meny i en ganska liten pryl.

Själv lyckas jag inte hitta något som är ens i närheten av vad jag söker.

För stunden vill jag ha den för breadboard så storleken är inte kritisk men senare så är det SMT som önskas.

Tack på förhand!
X-IL
EF Sponsor

Re: Pulshjul

Inlägg av X-IL »

Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Du letar efter en "rotationsgivare" =)

Dock brukar det vara så att det kommer pulser på båda pinnarna när man roterar, men pulsen på pinnen som kommer först avgör rotationsriktning.

EDIT: Dumtvåa, på engelska heter den "rotary encoder"
posterberg

Inlägg av posterberg »

X-IL skrev:Kolla på encoder på ELFA: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20516
Inte så tokig men trycket kommer från fel håll på dessa, i alla fall så som jag tolkar bilderna på ELFA.

Som jag tolkar dessa ELFA-prylar så sker klick som i min överkryssade bild. Jag vill ha klick som på min högra bild (mushjul). (Se bifogad fil)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
posterberg

Inlägg av posterberg »

13th.Marine skrev:Du letar efter en "rotationsgivare" =)

Dock brukar det vara så att det kommer pulser på båda pinnarna när man roterar, men pulsen på pinnen som kommer först avgör rotationsriktning.

EDIT: Dumtvåa, på engelska heter den "rotary encoder"
Hmm, kanske... Sökte på rotationsgivare hos ELFA. Visst räknar de pulser i varje riktning, men de är nog för en annan tillämpning. De här kostar ca 1500 kr/styck, De jag är ute efter borde ligga på max 10 spänn.

ELFAs rotationsgivare ser mer ut att vara anpassade för något som står och roterar hela dagarna. Jag vill ha något som styr ett användar gränssnitt. Typ välja en låt ur en lista och sen klickar man för att låten skall börja spela. Scrollhjul på en mus är bra, fast för stor och det varkar inte heller vara rätt namn på komponenten för man kan inte söka på scrollhjul. =)

Heter de fortfarande samma sak så har ELFA grupperat det annorlunda, eller tycker att man skall använda andra sökord. =)

Tack för tipset, gärna fler ;-)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Är inte en rotationsgivare/pulsgivare enklare att hantera än ett "scrollhjul"? Tänk dig en bilstereo eller liknande, att klicka med ett scrollhjul tycker jag är jobbigare :wink:

Tyvärr vet jag inte var man hittar ett billigt "scrollhjul", har du testat ebay eller någon Kina-marknad?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Annars kanske man kan köra som "scrollkulan" i HTC Legend, men den vet jag inte heller var man får tag på. (tänk upp och nedvänd lasermussensor)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Väldigt ofta så tror jag såna grejer är mer eller mindre kundanpassade. Två läsgafflar, en slitsad skiva och en mikrogapsbrytare typ. Finns nog ingen stor marknad för färdiga, men de som tillverkar åt en kund kanske kan sälja löst också.
posterberg

Inlägg av posterberg »

Tillämpningen att välja låtar var mest ett exempel. =)

Jag håller med om det du säger i en bilstereo, absolut. Min skall däremot sitta en pryl som är liten som en USB-disk och bara sticka ut lite grann på kortsidan. Jag vill bara att det är ett litet segment av själva hjulet som sticker ut. En ratt blir helt enkelt för klumpig i min tillämpning.

Kolla bilden, det lilla runda på kortsidan är menyhjulet som man skall välja med. I fönstret syns meny och just nu blir det "bla3" som väljs om man klickar.

Jag har försökt på eBay mitt problem har varit att jag inte vet vad de heter så det har varit grymt svårt att hitta något.

Rotary encoder är verkligen nära det jag vill ha så det tipset är superbra, nu visar eBay åtminstone något som liknar det jag vill ha =) Tyvärr kommer klicket från fel håll, men om det inte går att hitta det jag vill ha så kanske jag blir tvungen att omvärdera designen, men helst inte...

Tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Aha!

Hmm, måste det vara ett roterande hjul? Annars finns det ju knappar som påminner om något liknande.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20449

EDIT: Ifall länken inte funkar, elfa-art 35-665-02
H.O

Inlägg av H.O »

Nått i stil med EVQ-WKA001?
posterberg

Inlägg av posterberg »

13th.Marine skrev:https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20449

EDIT: Ifall länken inte funkar, elfa-art 35-665-02
Har kollat på samma hos Electorkit, den är absolut ett alternativ, tack!
posterberg

Inlägg av posterberg »

H.O skrev:Nått i stil med EVQ-WKA001?
Klockren! =) :D
Skriv svar