Dölja en dator: Databordet

Berätta om dina pågående projekt.
BigNick

Dölja en dator: Databordet

Inlägg av BigNick »

Hej!

Jag håller på med ett litet hobby projekt och kan behöva lite tips angående komponenter som kan vara användbara för mig. Det är så att jag verkligen tycker om att bygga ihop datorer (relativt low tech saker om man jämför med andras intressen här på forumet, men ändå). Lika mycket som jag gillar att sätta ihop en dator, ogillar jag alla sladdar och det rent visuella intrycket en stationär pc kan ge :). Det blir alldeles för plottrigt med sladdar överalt och det är svårt att hålla datorn dammfri etc etc. En dag surfade jag runt på nätet och fick lite inspiration av en dator som va inbyggd i ett skrivbord, han hade dock vattenkylning och skrivbordet blev väldigt synligt (men snyggt!).

Eftersom jag är småbarns far och har en sambo som gillar snygga lösningar tänkte jag också bygga in min stationära PC i ett skrivbord, dock vill jag hålla det mindre och lite osynligt. Kravet på skrivbordet va att det ska vara minimalt synliga sladdar, tyst men också lättillgängligt att byta delar. Har ritat och planerat upp själva strukturen i Sketchup (ritat in borrhål, rätt mått på alla delar etc etc) och resultatet ser ut som följande:

Bild

Nu är inte allt helt klart ännu, men det är ett WIP. Det kommer vara två lock på, en stort homogent lock för att kapsla in alla komponenter och ett mindre lock med en liten slit som jag kan dra upp nödvändiga sladdar ur (skärm etc). De gula delarna är komponenter, bruna är mdf (som senare ska lackas) och det blåa är aluminium. Tanken är att aluminium lådan som komponenterna sitter i står på små tassar så att jag kan dra alla kablar under "aluminium golvet" för att slippa massa onödiga synliga kablar, aluminium lådan är också isolerad med en gummi-matta mot mdf'en på alla sidor. Komponent och byggnadstekniskt har jag relativt bra koll på hur jag ska bygga allt.

Men när det kommer elektroniken känner jag att jag kanske lite hjälp. Då en chassi front saknas behöver jag göra en egen knapp panel. Tänkte att panelen ska inkludera startknapp, reset-knapp men också dra flertalet av usb portarna från moderkortet till den panelen.

Har hittat start/resetknapp (tror jag) https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-069-04&toc=20536 De tycker jag är visuellt snygga och de är också momentana? (vilket är väl rätt för en start och reset knapp på en pc?). Dock så faller jag på hur jag kan göra själva USB panelen. Ett önsketänkande är ju att man kan fästa alla på en platta ungefär såhär:

Bild

Så att man senare kan sätta fast hela panelen i skrivbordet. Men hur kan man göra en sådan platta på smartast sätt? Kommer ni på andra frågor/tips är det bara att skriva på! Skriva är min svaga sida så ha gärna överseende med särskrivningar och felstavningar :)

/N
Nerre

Re: Dölja en dator: Databordet

Inlägg av Nerre »

Jag tror tyvärr att det är en bättre lösning att hitta en liten kompakt datorlåda och montera så osynligt som möjligt.

Problemet är nämligen att få ett vettigt luftflödet så man verkligen får kylning. Det finns gott om exempel om folk som har tryckt in en massa fläktar men som får dålig kylning på grund av att det blir turbulens på vissa ställen och luften inte strömmar där den borde. Färdiga datorlådor är för det mesta testade så att lufttlödet fungerar vettigt.
BigNick

Inlägg av BigNick »

Har försökt att bygga lådan med tanke på luft/kylning och ljud. De gula klossarna på vardera sida är 2 st 12cm och 1 st 8 cm (den är i den "bakre" delen av lådan) högpresterade fläktar med relativt låg rpm. Ena sida suger in luft och andra blåser ut. De kammarna som luften tas ifrån/blåses ut i är dämpkammare där jag tänkte sätta lite absorbententer för att minska ljudet. Tänkte minimera turbulensen i lådan (eftersom den låter också) med att använda låg rpm fläktar.
raxxo

Inlägg av raxxo »

kolla forumet på www.bit-tech.net, där finns det en drös riktigt snygga skrivbordsdatorer :)
BigNick

Inlägg av BigNick »

Ah! Tackar det va där jag hittade inspiration!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Känns lite inspirerat av detta bygget.. :)
http://www.thegeekbook.com/technology/i ... r-desk-mod
BigNick

Inlägg av BigNick »

Yes! Där är det, våldsamt snyggt bygge imho.. fast jag är lite mera ute efter att göra datorn osynlig. Men vad tror ni om USB kontakterna? Om man t.ex tittar på baksidan på ett moderkort så hittar man ju ofta en ansamling av USB-don som är ytmonterade på moderkortet. Det är en liknande sådan kontakt jag är ute efter. Känns sådär att löda av den från moderkortet dock, men liknande produkter måste ju gå att köpa någonstans?
raxxo

Inlägg av raxxo »

Electricguy skrev:Känns lite inspirerat av detta bygget.. :)
http://www.thegeekbook.com/technology/i ... r-desk-mod
Det är en av moddarna från Bit-tech :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

USB-kontakterna på moderkortet är ju oftast ett antal portar på en och samma USB-hub, så då kan man väl lika gärna köpa en lös USB-hub och dra en USB-kabel till?
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

Som ovanstående säger, köp en USB-hub, typ http://www.inet.se/produkt/2901288/targ ... ub-usb-2-0, strippa den på sitt ytterhölje och montera i din egna låda :)
Agwan

Inlägg av Agwan »

Hur fungerar det för folk som bygger egna chassin som inte är i metall? Kolla på hur noggranna de varit när de designat köpeschassin med tätheten i metallen i alla skarvar. En dator skriker alla frekvenser som bara fasen. Dessutom blir datorn känslig för påstrålning också, tex av en mobil. Jag vet hur svårt det är att få produkter att gå igenom alla tester som finns med ut och påstrålning. Men så bygger ju folk egna datorer i vilka material som helst.
Skriv svar