Öppna en ECU/databox

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Inlägg: 132
Blev medlem: 4 oktober 2005, 16:25:21
Ort: Uppsala
Kontakt:

Öppna en ECU/databox

Inlägg av luffare »

Tror att min databox har pajjat en tredje gång, tänkte försöka fixa den sjäv den här gången.
Det är en Siemens, hittade även en liten film
Nån som vet hur man öppnar/återförsluter den på ett bra sätt?
Samt hur man får bort klägget som kretskortet är dränkt i?
Vad är klägget för något?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26623
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Öppna en ECU/databox

Inlägg av Icecap »

I filmen anges att kletet är silikongel.

I filmen försluts den med en två-komponent massa, jag hade använd silikon som inte bildar citronsyra.

Och öppna? Lirka, skrapa bort lim, peta, lirka, svära, leta på nätet osv...
Senast redigerad av Icecap 15 augusti 2012, 21:23:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46879
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Öppna en ECU/databox

Inlägg av TomasL »

Hmm, tror du nog skall glömma det, enligt filmen så är komponenterna bondade i den, dvs hela ECU'n är en enda stor IC-krets i princip.
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Inlägg: 132
Blev medlem: 4 oktober 2005, 16:25:21
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Öppna en ECU/databox

Inlägg av luffare »

Det är lite därför jag vill veta vad kletet heter på svenska och vart man kan köpa det, samt hur man får bort det?
dom ser ut doppa ner hela baletten i nåt slags bad
Googlat lite och får bara upp massa mobilskal och plastikirurgi relaterade grejer
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46879
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Öppna en ECU/databox

Inlägg av TomasL »

Jo, men vad hjälper det om du inte har någon bondningsutrustning.
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Inlägg: 132
Blev medlem: 4 oktober 2005, 16:25:21
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Öppna en ECU/databox

Inlägg av luffare »

Vad menar du med bondning?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46879
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Öppna en ECU/databox

Inlägg av TomasL »

Enligt videon så är komponenterna bondade, vilket innebär att man använder mikroskopisk (15-75um) tunn koppar, aluminium, guld eller silvertråd, vilken sedan (oftast) ultraljudssvetsas fast på komponenten i fråga.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wire_bonding
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Inlägg: 132
Blev medlem: 4 oktober 2005, 16:25:21
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Öppna en ECU/databox

Inlägg av luffare »

Ok då förstår jag, tyckte att jag såg nån som handlödde en liknande box i en reklamfilm,
Vad händer om man ger sej på kontakterna/trådarna med vanlig lödkolv?
Felet är troligen en eller flera trådar mellan pcb och kontaktdonet är av
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46879
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Öppna en ECU/databox

Inlägg av TomasL »

Nja, det går inte löda sånt helt enkellt.
För att kunna bonda måste man ja en bondningsmaskin, och dessa kostar väl ett par millar, typ.
Naturligtvis det kan ju faktiskt va ett fel som går att reparera, på traditionellt sätt, det är omöjligt att veta, men med utgångspunkt från videon är det inte troligt.
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Inlägg: 132
Blev medlem: 4 oktober 2005, 16:25:21
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Öppna en ECU/databox

Inlägg av luffare »

Trist men tack för svaren :tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26623
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Öppna en ECU/databox

Inlägg av Icecap »

Nu är det så att kretskortet är ett tjockfilmssubstrat - vilket i essens betyder att det är gjort av keramik. Anslutningarna mellan keramikskivan och anslutningarna till omvärlden (kontaktdon) är bondade med aluminiumtråd - men kretsarna, kondensatorer och motstånd osv. såg ut att vara vanliga ditlödda.

Sedan har jag faktisk vid ett tillfälle lagat en box till en diesel, det var en utgångstransistor som ofta dog på den box och jag fick skrapat bort kiselbiten (satt på en kopparbit som en ren kiselbit) och lödd dit en "riktig" transistor. Var lite knepigt men tydligen fungerar det, har inte fått klagomål iaf.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Öppna en ECU/databox

Inlägg av 13th.Marine »

Först och främst är frågan om du vet vad felet är? En sånhär krets är snudd på omöjlig att laga om man inte vet vad felet är.

Bondingen i detta fall var ju mellan "chassi" och kort, och det skulle nog kunna "handjagas" men en fin kolv och ett mikroskop.

Filmen du hittat ser mer ut att vara hur de byter hela kortet.
Användarvisningsbild
calmar
Inlägg: 540
Blev medlem: 23 november 2005, 13:14:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Öppna en ECU/databox

Inlägg av calmar »

Intressant fråga. Här är ett "recept" på hur man får bort silikon: Removing Cured Silicone Adhesive from Electronic Components.
Tetrabutylammoniumfluorid löst i tetrahydrofuran låter inte riktigt som nåt man vill slabba med hemma dock, särskillt som THF verkar ha samma roliga egenskaper som eter och bilda stötkänsliga explosiva peroxider efter att ha stått ett tag.
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Inlägg: 132
Blev medlem: 4 oktober 2005, 16:25:21
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Öppna en ECU/databox

Inlägg av luffare »

Vet förstås inte exakt vad felet är ännu, men hade ett annat fel tidigare där någon ledare tydligen var underdimensionerad, har mätt stiften till sensorn som jag får felkod på och det är 0v på alla tre. Därför vore det intressant att kika i boxen o försöka laga själv
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36453
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Öppna en ECU/databox

Inlägg av Glenn »

Icecap skrev: Sedan har jag faktisk vid ett tillfälle lagat en box till en diesel, det var en utgångstransistor som ofta dog på den box och jag fick skrapat bort kiselbiten (satt på en kopparbit som en ren kiselbit) och lödd dit en "riktig" transistor. Var lite knepigt men tydligen fungerar det, har inte fått klagomål iaf.
Jag har sett samma sak göras på en tändbox till en båtmotor, det var nån hålmonterad halvledare som "alltid" gick sönder, varvid personen i fråga karvade bort det silikonliknande materialet den var ingjuten med, klippte bort den gamla, lödde in en ny, och geggade på ny gjutmassa i "hålet".

Så vet man vad felet är och komponenten går att komma åt och gjutmassan är någorlunda mjuk så..
Skriv svar