Öppna en ECU/databox
Re: Öppna en ECU/databox
I filmen anges att kletet är silikongel.
I filmen försluts den med en två-komponent massa, jag hade använd silikon som inte bildar citronsyra.
Och öppna? Lirka, skrapa bort lim, peta, lirka, svära, leta på nätet osv...
I filmen försluts den med en två-komponent massa, jag hade använd silikon som inte bildar citronsyra.
Och öppna? Lirka, skrapa bort lim, peta, lirka, svära, leta på nätet osv...
Senast redigerad av Icecap 15 augusti 2012, 21:23:12, redigerad totalt 1 gång.
Re: Öppna en ECU/databox
Hmm, tror du nog skall glömma det, enligt filmen så är komponenterna bondade i den, dvs hela ECU'n är en enda stor IC-krets i princip.
Re: Öppna en ECU/databox
Det är lite därför jag vill veta vad kletet heter på svenska och vart man kan köpa det, samt hur man får bort det?
dom ser ut doppa ner hela baletten i nåt slags bad
Googlat lite och får bara upp massa mobilskal och plastikirurgi relaterade grejer
dom ser ut doppa ner hela baletten i nåt slags bad
Googlat lite och får bara upp massa mobilskal och plastikirurgi relaterade grejer
Re: Öppna en ECU/databox
Enligt videon så är komponenterna bondade, vilket innebär att man använder mikroskopisk (15-75um) tunn koppar, aluminium, guld eller silvertråd, vilken sedan (oftast) ultraljudssvetsas fast på komponenten i fråga.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wire_bonding
http://en.wikipedia.org/wiki/Wire_bonding
Re: Öppna en ECU/databox
Ok då förstår jag, tyckte att jag såg nån som handlödde en liknande box i en reklamfilm,
Vad händer om man ger sej på kontakterna/trådarna med vanlig lödkolv?
Felet är troligen en eller flera trådar mellan pcb och kontaktdonet är av
Vad händer om man ger sej på kontakterna/trådarna med vanlig lödkolv?
Felet är troligen en eller flera trådar mellan pcb och kontaktdonet är av
Re: Öppna en ECU/databox
Nja, det går inte löda sånt helt enkellt.
För att kunna bonda måste man ja en bondningsmaskin, och dessa kostar väl ett par millar, typ.
Naturligtvis det kan ju faktiskt va ett fel som går att reparera, på traditionellt sätt, det är omöjligt att veta, men med utgångspunkt från videon är det inte troligt.
För att kunna bonda måste man ja en bondningsmaskin, och dessa kostar väl ett par millar, typ.
Naturligtvis det kan ju faktiskt va ett fel som går att reparera, på traditionellt sätt, det är omöjligt att veta, men med utgångspunkt från videon är det inte troligt.
Re: Öppna en ECU/databox
Nu är det så att kretskortet är ett tjockfilmssubstrat - vilket i essens betyder att det är gjort av keramik. Anslutningarna mellan keramikskivan och anslutningarna till omvärlden (kontaktdon) är bondade med aluminiumtråd - men kretsarna, kondensatorer och motstånd osv. såg ut att vara vanliga ditlödda.
Sedan har jag faktisk vid ett tillfälle lagat en box till en diesel, det var en utgångstransistor som ofta dog på den box och jag fick skrapat bort kiselbiten (satt på en kopparbit som en ren kiselbit) och lödd dit en "riktig" transistor. Var lite knepigt men tydligen fungerar det, har inte fått klagomål iaf.
Sedan har jag faktisk vid ett tillfälle lagat en box till en diesel, det var en utgångstransistor som ofta dog på den box och jag fick skrapat bort kiselbiten (satt på en kopparbit som en ren kiselbit) och lödd dit en "riktig" transistor. Var lite knepigt men tydligen fungerar det, har inte fått klagomål iaf.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
- Ort: Trelleborg
Re: Öppna en ECU/databox
Först och främst är frågan om du vet vad felet är? En sånhär krets är snudd på omöjlig att laga om man inte vet vad felet är.
Bondingen i detta fall var ju mellan "chassi" och kort, och det skulle nog kunna "handjagas" men en fin kolv och ett mikroskop.
Filmen du hittat ser mer ut att vara hur de byter hela kortet.
Bondingen i detta fall var ju mellan "chassi" och kort, och det skulle nog kunna "handjagas" men en fin kolv och ett mikroskop.
Filmen du hittat ser mer ut att vara hur de byter hela kortet.
Re: Öppna en ECU/databox
Intressant fråga. Här är ett "recept" på hur man får bort silikon: Removing Cured Silicone Adhesive from Electronic Components.
Tetrabutylammoniumfluorid löst i tetrahydrofuran låter inte riktigt som nåt man vill slabba med hemma dock, särskillt som THF verkar ha samma roliga egenskaper som eter och bilda stötkänsliga explosiva peroxider efter att ha stått ett tag.
Tetrabutylammoniumfluorid löst i tetrahydrofuran låter inte riktigt som nåt man vill slabba med hemma dock, särskillt som THF verkar ha samma roliga egenskaper som eter och bilda stötkänsliga explosiva peroxider efter att ha stått ett tag.
Re: Öppna en ECU/databox
Vet förstås inte exakt vad felet är ännu, men hade ett annat fel tidigare där någon ledare tydligen var underdimensionerad, har mätt stiften till sensorn som jag får felkod på och det är 0v på alla tre. Därför vore det intressant att kika i boxen o försöka laga själv
Re: Öppna en ECU/databox
Jag har sett samma sak göras på en tändbox till en båtmotor, det var nån hålmonterad halvledare som "alltid" gick sönder, varvid personen i fråga karvade bort det silikonliknande materialet den var ingjuten med, klippte bort den gamla, lödde in en ny, och geggade på ny gjutmassa i "hålet".Icecap skrev: Sedan har jag faktisk vid ett tillfälle lagat en box till en diesel, det var en utgångstransistor som ofta dog på den box och jag fick skrapat bort kiselbiten (satt på en kopparbit som en ren kiselbit) och lödd dit en "riktig" transistor. Var lite knepigt men tydligen fungerar det, har inte fått klagomål iaf.
Så vet man vad felet är och komponenten går att komma åt och gjutmassan är någorlunda mjuk så..