Styra datorn via Bang & Olufsen stereo

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
HMG

Styra datorn via Bang & Olufsen stereo

Inlägg av HMG »

Försöker koppla min stereo med 7-pin din-kontakt till Com1 för att läsa av de signaler som skickas då jag trycker på stereons fjärrkontroll.

Har försökt använda HyperTerminalen för att läsa av men utan resultat.

Någon som har gjort något liknande tidigare som kan tipsa?

Har bifogat bild på kopplingsschemat

http://web.telia.com/~u40431901/DATALINK.bmp
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Var kommer kopplingsschemat ifrån? Har du gjort det själv, eller kommer det från något projekt på Internet?

Är du säker på att stereon skickar ut RS232-signaler?
Om man nu antar att det verkligen är RS232, så behöver du veta baudrate, eventuella stoppbitar samt paritet för att ställa in terminalprogrammet.
HMG

Inlägg av HMG »

Kopplingsschemat kommer från en vän till mig som redan tilverkat samma sak. och jag vet att detta ska fungera.

hyperterminalen ställs in på 300, 8, n, 1.

någon tanke?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Nja, "felet" kan ligga din dator. Med din krets får man nämligen inte äkta RS232-nivåer, signalen kan aldrig bli lägre än 0V. Om man frångår RS232-standarden kan man inte vara säker på att det fungerar på alla datorer.

0V ligger nämligen inom det "förbudna området" i RS232 (har för mig att det "förbjudna området" ligger mellan +/-3V)

Om du vill få det att fungera på alla datorer kan du slänga på en RS232-interfacekrets, tex. MAX232.

Länk för mer info om signalnivåerna i RS232:

http://www.camiresearch.com/Data_Com_Ba ... hor1181440
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Kort sagt enligt Schnegelwerfer: Har du möjligheten så prova på en annan dator, gärna bärbar. Funkar det där så kan du lösa dett problem med kretsen MAX323 till din nuvarande dator.
xarvox

Inlägg av xarvox »

Nu har jag ingen direkt kommunikations-erfarenhet, så var snälla.. ;)
men jag har en vän som försökte samma sak fast tvärt om, att få datorljud/bild att gå över data-kabeln och även fjärren till datorn.

hans slutsats efter diverse kommunikationer med B&O och tekniker var att B&O använder 320-bitars kodlängd till skillnad från vanliga kodlängder på 100, 150, 300 och upp. jag är inte helt säkert på vad han menade, är några år sedan han pratade om det, men som jag minns det så kändes det som om data-kabeln använder annan frekvens, baud så att säga, och att den inte kan kommunicera med andra enheter än just b&o eftersom data-längderna skiljer. det skulle visst gå att lösa genom att sätta datorn väldigt högt, runt 600-900 bit eller nåt sånt.

som jag sa, jag är osäker på formuleringarna och enhets-namnen, men siffrorna bör stämma.
hoppas nån blir klokare.. :)
Skriv svar