Cadprogram till Windows
Cadprogram till Windows
Hej!
Tänkte lära mig att skapa mönsterkortslayouter. Hittade bla ett program som heter Free pcb. Det ska vara gratis och inte för svårt att lära sig. Dubbelsidigt kretskort med enkla lager räcker gott för mig. Några förslag på program, så slipper jag plöja igenom så många innan jag hittar något lämpligt.
Mvh Tommy
Tänkte lära mig att skapa mönsterkortslayouter. Hittade bla ett program som heter Free pcb. Det ska vara gratis och inte för svårt att lära sig. Dubbelsidigt kretskort med enkla lager räcker gott för mig. Några förslag på program, så slipper jag plöja igenom så många innan jag hittar något lämpligt.
Mvh Tommy
Senast redigerad av Camro 5 augusti 2012, 15:55:27, redigerad totalt 1 gång.
Re: Windowsprogam
Cadsoft eagle, i min smak bra att växa i. Gratis för privatpersoner upp till 2 lager samt 80*100mm.
KiCad är gratis. Min erfarenhet av Eagel är att det suger fett - men det är ett bra tag sedan jag spolade det.
Icecap. Har använt det i 6 år proffesionellt. Har även nu fått uppsala universitet att köpa in det med god erfarenhet. Vet många STORA företag som använder eagle. Visst det har nackdelar som alla program men dom är få. Min rek är eagle, kört kicad jag med.
Jag kör EDWinXP, inte perfekt det heller. Jag har även DipTrace med licens men har inte använd det, bara kollat på det.
Gratisversionen av Eagel är ändå så begränsat att om man inte vill avsätta pengarna är det bättre att lära sig t.ex. KiCad från början, då behöver man inte att initiera en omställningsprocedure när man ändå måste byta.
Många kör Eagel, jag är inte imponerat av det ändå helt enkelt.
Gratisversionen av Eagel är ändå så begränsat att om man inte vill avsätta pengarna är det bättre att lära sig t.ex. KiCad från början, då behöver man inte att initiera en omställningsprocedure när man ändå måste byta.
Många kör Eagel, jag är inte imponerat av det ändå helt enkelt.
Ares och isis samt orcad med, kan inte rekomendera. Men pröva kicad och eagle parallellt och se vad som känns bäst just för dig då det är du som ska använda det.
En fördel med eagle är att dom flesta mönsterkortstillverkare jag träffat kan ta board filen direkt. Då slipper man gerberfiler.
En fördel med eagle är att dom flesta mönsterkortstillverkare jag träffat kan ta board filen direkt. Då slipper man gerberfiler.
Alla projekt jag har fått tillverkad har varit med Gerberfiler och alla har fungerat utan problem - så vad är problemet med Gerberfiler?
Egentligen ingenting bara det att man slipper hålla reda på ett flertal filer istället för en. Minimerar risken för fel.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Prova med Diptrace är min rekommendation till TS.
Själv har jag kört med Zuken Cadstar men bytt till Diptrace pga licensierings kostnaderna på Cadstar.
Personligen kan jag inte med Eagle dvs den är bra bökig jämfört med de andra jag refererar till.
Själv har jag kört med Zuken Cadstar men bytt till Diptrace pga licensierings kostnaderna på Cadstar.
Personligen kan jag inte med Eagle dvs den är bra bökig jämfört med de andra jag refererar till.
Tackar för alla svar, helt fantastiskt vad många som engagerar sig, och så snabbt! Ska ladda ner några program och testa. Kanske fortsätter jag med mer avancerade projekt, då är det ju klokt att ha lite att växa i .... Läser med stort intresse fortsatta inlägg i ämnet!
DipTrace helt klart,
+ att det finns en bra guide som är på ett par timmar på hur man använder programmet för att skapa kort + skicka det till billig framställning.
http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... e=view_all
se mitt inlägg om det på EF
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14&t=58347
+ att det finns en bra guide som är på ett par timmar på hur man använder programmet för att skapa kort + skicka det till billig framställning.
http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... e=view_all
se mitt inlägg om det på EF
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14&t=58347
Får jag lov att föreslå att byta namn på tråden till t.ex. "Cadprogram till Windows"? 

Re: Cadprogram till Windows
kört eagle, gått över till KiCad
har dock bara rita schema och skapat komponenter i kicad, så har ingen erfarenhet av layoutdelen ännu
KiCad är helt klart att föredra då inga filer är oläsliga, vanlig texteditor duger, där suger eagle fett
har dock bara rita schema och skapat komponenter i kicad, så har ingen erfarenhet av layoutdelen ännu
KiCad är helt klart att föredra då inga filer är oläsliga, vanlig texteditor duger, där suger eagle fett
Re: Cadprogram till Windows
Har börjat utforska några program. Vilken filtyp är vanligast att korttillverkarna accepterar? Några som jag snubblade över :
gerber file, .pcb .pcbdoc. eagle etc... Synpunkter?
gerber file, .pcb .pcbdoc. eagle etc... Synpunkter?