En fråga om laser

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
helipop

En fråga om laser

Inlägg av helipop »

Ett par snabba undringar:

1. På länken nedan syns en styrd laser som skär i stål. Och min fråga/frågor är, kan man inom rimliga pengar på eget sätt bygga ett sånt huvud till ett cncprojekt? Eller är det lagreglerat? Eller är laserkomponenden eller drivkomponenterna så pass sofistikerade att det kostar 5-siffrigt?

Jag har tidigare spånat kring att bygga en egen vattenskärningsmaskin, men mekaniken kring att åstakomma trycket och alla delar för att pumpa och sen leda vattnet till dysan eller huvudet och sen att blanda in rätt mängd skärmedel etc verkar lurigt i förhållande till hur det på stående fot känns kring att driva en elektrisk laserdiod då det inte blir tryck, rekyler, saker som skakas eller vibrerar på samma sätt, mao. mindre belastningskrav på hela CNC-bordet.

Jag är av den naturen att jag gör saker hellre än bra, att utvecklas. Så det behöver inte bli något som ska klara tusendelas precision eller ha orimliga krav till en arbetarlönsplånbok. Jag börjar gärna i en ände och får se om jag tar mig dit jag vill. Nu har jag ju en maskinpark så jag har en grund att börja på. =) Och det är ju maskiner som får mig igång, och det jag brinner för. Så i min värld är inget omöjligt, någon var ju först med hjulet, och det har ju uppfunnits igen och igen och utvecklats. :)

http://www.youtube.com/watch?v=UeGVbtrr ... re=related
Användarvisningsbild
Icecap

Re: En fråga om laser

Inlägg av Icecap »

Självklart kan du bygga något liknande men om 5-siffriga summor är ett problem behöver du knappast att ens börja, du hamnar på 6-siffriga innan du har något som fungerar...

Såklart kan du ha turen att hitta en begagnad 10kW CO2-laser med alla tillbehör för att den ska fungera till en skaplig summa - men du ska ha tur då! Resten är mest en fråga om att bygga och testa, gärna med en laserpekare till att börja med.

Och såklart finns det regler i massor med en 10kW laser, det är ganska farliga saker faktisk.
helipop

Inlägg av helipop »

Så plasmaskärare är den enklare vägen då till ett okay resultat. Jag vill skära ut former till engelska hjul etc i kanske 12mm plåt. Dom klassiska C-maskinerna. Så det handlar ju inte om att det måste vara exakt vinkelrät söm, eller tusendelars tolerans då två lika dana skär borde generera avvikelserna på samma sätt och ställen?!

Laser vara bara en tanke, men kanske att utesluta direkt då. För övrigt är det ju knappast bara tur att finna 6 siffriga belopp för 5 siffrigt pris. Isåfall måste jag haft tur varje köp jag gjort på senaste månader. 20 000 för en storebro gksvarv som kostar från 195 000 och uppåt i renoverat skick från storebro, och 25 000 för abenefräsen som säkerligen kostade 6 siffrigt ny. Med andra ord, det är om man hittar föråldrade saker och letar på rätt ställen och ställer rimliga krav. =) Jag tror inte att min storebro svarv eller abenefräs ger betydligt sämre toleranser än en ny. Dom är ju trots allt byggda för att hålla i industri och då är mina skolkörda med. =) Mao, kanske går att finna en liten laserenhet som hade ett jävla nypris men som säljs billigt pga att företaget konkat eller köpt ny maskin, eller att cncstyrsystemet krashat och att dom behöver ny på stört och inte lägger tid och pengar på att reparera under produktionsstopp. Sånt förekommer ju med. =) Jag ska inte ha grejerna imorgon liksom.... I så fall...

Jag ser hellre möjligheter än motgångar till allt. Kanske därför jag gör bra affärer ;)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Och en "elektrisk laserdiod" kan du glömma för dessa effekter, vi pratar stora laserrör och högspänning alternativt stora mängder högfrekvent matning beroende på lasertyp.

Och ja... bara lasern, även begagnad till bra pris, ligger sexsiffrigt så femsiffrigt är bara att glömma... (nya kostar dom betydligt mkt mer...)

Exempel på en laser ett par storlekar mindre än den som används på den du länkade, och då är detta ett relativt bra pris:
http://www.ebay.com/itm/Everlase-Cohere ... 843wt_1139

Idén om Plasmaskärare är mycket mer rimlig att få ihop för vettiga pengar
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Svarv och dylika maskiner finns det gott om i höga prisklasser och de äldsta är så pass gamla att de kan fås billigt utan att för den delen vara dåliga, snarare tvärtom faktisk. Mekanik var bättre och mer stabilt förut...

Men laser-skärare är en ganska ny produkt och själva lasern slits ganska mycket efter vad jag har läst varför man nog inom en relativ kort tid kan skaffa maskinen som sådan - men den lär behöva en ny lasermodul med stor sannolikhet. Men man kan likaväl ha turen på sin sida, en del företag köper ju nytt för att det ska vara nytt, först senare (eller aldrig?) kommer de på att "nytt" även betyder "oprövad".
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Varför inte använda de resurser som finns?
Jag var härförleden och såg en maskin hos ett stor mekaniskt verkstad med inriktning på rostfritt, hur deras enorma laserskärmaskin stod still många timmar.
Så sök en legotillverkare i första hand. så vet du om det är lönsamt med eget i andra hand.
Men visst går det.

Jag vet att många här på EF "vill själv" men den snabbaste vägen kan vara att se vad man kan få gjort utanför huset.
helipop

Inlägg av helipop »

Okay, då är laser en förlegad tanke. =) Tänk vad forumet är bra på att limitera ens visioner och göra dom realistiska. Då får det bli plasmaprojekt istället. =)

Tack för svaren, Mvh. Nicke
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

helipop: förlegat är nog inte rätt ord - men just nu kanske det är. Men bida din tid, med lite tur och lite tid kommer du nog att hitta rätt men är det till ett behov nu är det plasma som gäller.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Förlegat... nej det kan jag inte påstå, ett laserprojekt i denna storlek är helt möjligt att genomföra, dock inte inom din prisram med den prestandan du önskar.

Lasersaur-projektet: http://labs.nortd.com/lasersaur/, dom håller på att designa en Open-Source konstruktion för att bygga en laserskärare i storleken 100W som klarar plast, papper, trä och andra "enkla" material och där pratar man om att man vill göra det till ett riktigt bra pris så att man har råd att bygga den, nuvarande Bill-Of-Materials ligger på ca 6500€...

En metall-skärande laser kräver en kraft på iaf 1kW varpå laserdelarna blir fruktansvärt mycket dyrare och därför blir det helt enkelt inte rimligt att göra det i en vettig budget _just nu_ (vem vet hur det ser ut om 10 år...)

Plasmaskärare däremot är fullt möjligt att bygga riktigt bra på en hyfsad budget om man är händig, även skärbrännarhuvud skulle fungera fint, det finns en rätt hyfsad mängd begagnade delar som går att använda och lyckas få tag på till vettiga priser.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och med en bra mekanik borde vara möjligt i framtiden att byta plasma till laser...
helipop

Inlägg av helipop »

=) någon som kan rekommendera någon bra plasmaskärare i förhållande till kostnad? Har ni använt eller äger någon som funkar bra? 10-15mm skärdjup vore bra, men som insteg i plasmavärlden så funkar mindre med.

pris <10000 beg.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Kolla runt på cnczone, t. ex det här bygget kan vara något att spåna kring?
petercab

Inlägg av petercab »

helipop skrev:=) någon som kan rekommendera någon bra plasmaskärare i förhållande till kostnad? Har ni använt eller äger någon som funkar bra? 10-15mm skärdjup vore bra, men som insteg i plasmavärlden så funkar mindre med.

pris <10000 beg.

Jag kan rekomendera att INTE köpa CEA 46i, skär dåligt och inte i närheten av 15mm som den skall klara.
http://www.luna.no/artikkelsok.html?sok=13769+-0095+

Lånade en liten ESAB som skar fantastiskt fint.
Skriv svar