1. På länken nedan syns en styrd laser som skär i stål. Och min fråga/frågor är, kan man inom rimliga pengar på eget sätt bygga ett sånt huvud till ett cncprojekt? Eller är det lagreglerat? Eller är laserkomponenden eller drivkomponenterna så pass sofistikerade att det kostar 5-siffrigt?
Jag har tidigare spånat kring att bygga en egen vattenskärningsmaskin, men mekaniken kring att åstakomma trycket och alla delar för att pumpa och sen leda vattnet till dysan eller huvudet och sen att blanda in rätt mängd skärmedel etc verkar lurigt i förhållande till hur det på stående fot känns kring att driva en elektrisk laserdiod då det inte blir tryck, rekyler, saker som skakas eller vibrerar på samma sätt, mao. mindre belastningskrav på hela CNC-bordet.
Jag är av den naturen att jag gör saker hellre än bra, att utvecklas. Så det behöver inte bli något som ska klara tusendelas precision eller ha orimliga krav till en arbetarlönsplånbok. Jag börjar gärna i en ände och får se om jag tar mig dit jag vill. Nu har jag ju en maskinpark så jag har en grund att börja på. =) Och det är ju maskiner som får mig igång, och det jag brinner för. Så i min värld är inget omöjligt, någon var ju först med hjulet, och det har ju uppfunnits igen och igen och utvecklats.

http://www.youtube.com/watch?v=UeGVbtrr ... re=related