EMCO Turn 120P (CNC-svarv)
EMCO Turn 120P (CNC-svarv)
DETTA ÄR INTE PC TURN utan en TM02 med integrerat moderkort
Ny svarv, nya bekymmer, men dom är till för att lösas, right?
Problem? -Skärmen är till synes fylld av prickar vid uppstard, en liten antydan till meny i botten kan skymtas i form av en rand. Om man zappar med strömmen via huvudströmbrytaren eller genom att vrida på och av datorn med nyckeln så kan man till 1/100 del av starterna få skärmen att tända i 2 sekunder innan det försvinner till den prickrandiga skärmen igen. Då är fråga, är det troligen skärmen och skärmens kort som gett med sig? Och kan man isåfall göra liknande som denna tråden:? http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=105 -att på något sätt omvandla signalen till en VGA signal och sen sätta en modern skärm som ersättare? Eller är det ny CRT som är enda lösningen? Isåfall kostar det nog mer än det smakar att få igång pjäsen och får isåfall eventuellt leda till en retur.
Ny svarv, nya bekymmer, men dom är till för att lösas, right?
Problem? -Skärmen är till synes fylld av prickar vid uppstard, en liten antydan till meny i botten kan skymtas i form av en rand. Om man zappar med strömmen via huvudströmbrytaren eller genom att vrida på och av datorn med nyckeln så kan man till 1/100 del av starterna få skärmen att tända i 2 sekunder innan det försvinner till den prickrandiga skärmen igen. Då är fråga, är det troligen skärmen och skärmens kort som gett med sig? Och kan man isåfall göra liknande som denna tråden:? http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=105 -att på något sätt omvandla signalen till en VGA signal och sen sätta en modern skärm som ersättare? Eller är det ny CRT som är enda lösningen? Isåfall kostar det nog mer än det smakar att få igång pjäsen och får isåfall eventuellt leda till en retur.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av helipop 30 juli 2012, 18:53:41, redigerad totalt 2 gånger.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: EMCO Turn 120P
OK, jag skulle börja med att 'jogga' alla kabel kontakter i hela maskinen för att bli av med ev oxidation på kontaktytorna.
Re: EMCO Turn 120P (CNC-svarv)
Jag ska åka ut en tur och försöka dokumentera bättre med digitalkamera och se över kontakter etc. Vad jag läst på annat forum verkar vara att om minnet tappats tack vare av att batteri tappat kraft så ska tydligen skärmen kunna påverkas så tillvida att den flimmrar eller slutar att fungera tills man installerar om. Men att installera om utan att kunna se ett dyft på skärmen är nog snarare en risk om att paja disketten eller annat. Dessutom känns det som att det i så fall inte skulle generera att en hundradel av uppstartstillfällena faktiskt visar en bild även om bara för en sekund innan det hoppar tillbaka till sitt linjära prickfält.
Orsaken till felet kan vara många men elektroniken som sköter bildsynken förefaller vara trasig i monitorn. Om det är hsynk eller vsynk kan jag inte bedöma men om du känner någon gammal TV-reparatör som har kvar sin instrumentpark så bör du kontakta honom eller henne så fort som möjligt.
Fördelen med att kontakta en TV-reparatör i kontrast till att du själv improviserar och gissar dig fram till olika lösningar är att det går betydligt snabbare att hitta felet samtidigt som du slipper riskera att förstöra den ännu mera.
Fördelen med att kontakta en TV-reparatör i kontrast till att du själv improviserar och gissar dig fram till olika lösningar är att det går betydligt snabbare att hitta felet samtidigt som du slipper riskera att förstöra den ännu mera.
Försök även se om det verkar vara vanligt VGA eller kanske till och med kompositvideo, då går det ju bra att ansluta en annan skärm.
Om man kollar noga på bilden där skärmen sitter så ser du den gråa flatkabeln som går från bildröret ner till ett kort. Det är som en liten ide kabel nästan... Kolla så ser du =)
OK, ja det är ju inget standarddon för video riktigt, men trots detta kan ju signalerna vara det. Nu kan jag INGENTING om gamla CNC-maskiner förutom det jag lärt mig här, så lyssna inte så noga på mig.
Är skärmen kopplad till ett grafikkort? isåfall riv ur kortet och koppla skärmen till interfacekortet istället. Har du flax kan det lösa problemet.
Har du oscilloskop så kan du mäta upp vilken synkfrekvens och polaritet som används och räkna ut vilken skärmstandard som används. Misstänker iofs något EGA liknande, möjligtvis VGA etc.
Kollade lite på svarven idag igen, öppnade plåtar och översynade korten och insticksmodulerna. Jag anar att problemet varit känt och att någon försökt åtgärda det tidigare, för ett kort saknade sin hållande skruv samt hade två frågetecken skrivna med spritpenna på sig. På grafikkortet därifrån signalen till skärmen kom ifrån så satt den andra änden av vad som liknad en smal form av ide flatkabel. Även fanns en utgång i form av en skrivarkopplingshona, den man ser på baksidan av äldre datorer.
Nåja, jag har hört av mig om retur och kommer förmodligen att returnera svarven. Funkar den inte så funkar den inte. Jag har ju trots allt en bra fungerande med manuell chuck med som både är finare och innehåller en PC. =) Får fokusera på den istället. =)
Nåja, jag har hört av mig om retur och kommer förmodligen att returnera svarven. Funkar den inte så funkar den inte. Jag har ju trots allt en bra fungerande med manuell chuck med som både är finare och innehåller en PC. =) Får fokusera på den istället. =)
Hej, var köpte du denna? Jag är rätt säker på att jag har samma maskin nu. Köpte den som reservdelsmaskin av Edströms. Men det visade sig att denna svarv verkar vara mekaniskt bättre och är dessutom mycket nyare än den den skulle vara reservdelsmaskin till, så jag jobbar på att få igång den.
Skärmen och ett antal problem till fixade, nu funkar allt utom spindeln. Ganska centralt på en svarv, så jag startar en ny tråd om det.
Hälsningar Staffan
Skärmen och ett antal problem till fixade, nu funkar allt utom spindeln. Ganska centralt på en svarv, så jag startar en ny tråd om det.
Hälsningar Staffan