Behöver hjälp med att bygga en logger, läs!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Behöver hjälp med att bygga en logger, läs!

Inlägg av XCore »

Skulle behöva hjälp med följande :
Ett kretskort som skall kunna matas med 5-12 volt.
På kretskortet skall det vara en slags loggnings krets.
Som via en lcd skärm om 2x16 tecken skall kunna ställas in enkelt antal loggningar/sekund/timme etc.
Ja hur ofta alla värden skall sparas.

Det som den måste kunna logga är följande :
1 ,Temperatur
2 ,Luftfuktighet
3 ,Hur högt upp den har åkt i luften ( alltså att den nollar sig vid påslag, så den mäter ifrån den dåvarande punkten )
4 ,Hastighet
5 ,Kompass
6 ,Samt hur den har färdats i olika axlar. ( Tänk gyroskop )
Kommer eventuelt vara aktuelt med att kunna mäta ljusstyrka i lux.
Dock måste denna sensorn kunna vara separat ifrån krestkortet.

Det hela måste kunna loggas i timmar, antal tillfällen skall kunna vara väldigt ofta till väldigt sällan.
Allt ifrån 1 gång / 5 sekunder till 1 / 1 timme.
Detta skall alltså kunna ställas in via lcd skärmen som sedan har 4 knappar för navigering i menyn.
Där skall även andra saker kunnas ställas in och ses.
Som hur länge enheten har varit på.
Spänningsmätare
Inställningar för eventuela sensorer. ( Vet inte riktigt ens vilka sensorer jag behöver.. )

Tänkte mig att man startar upp så kommer skärmen upp för att ställa in antal loggpunkter
Detta skall ställas in i sekunder.
Alltså var 3,e sekund eller var 60,e sekund (varje minut).

Tanken att allt skall samlas på ett SD kort tex.
För att enkelt kunna hämta datan och för att det borde bli enklare att kunna logga större mängder?

Den skall skapa något i följande :
Temp - Luft - Upp - Hastighet - Kompass - X , Y , Z

20 - 65% - 120M - 190KM/h - West - 102,10,200

Ja enkelt som skall kunna hämtas in i tex excell och kunna göra grafer på sedan osv.

Jag undrar vad du som kan detta skulle ta för att göra kretskortet ( rita ), programmera det som behövs och det.
Priset jag söker efter är givetvis UTAN alla komponenter.
Det skall givetvis jag stå för.

Jag tänker mig inget snålt system, som fungerar buggigt.
Utan jag vill ha en logger som gör sitt jobb relativt bra, minimal risk att det hänger sig och dylikt.

OM det nu inte finns sådana här loggers att köpa redan?
Isåfall vart.
blueint
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med att bygga en logger, läs!

Inlägg av blueint »

Uppgiften kan lösas med en 8-bit MCU, flashminne, LCD-modul, knappsats, och ett antal lediga GPIO samt A/D ingångar. Några lysdioder för att visa att allt fungerar är nog bra också liksom SMPS och väderskydd.

En besparing kan göras om man kan ansluta en "terminal" (LCD+knappsats) endast vid behov.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Väderskyddet är i senare stadie.
Behöver hitta någon som får ihop eventuela sensorer som kan tänkas behöva till ett fungerade system.
Jag är inte okunnig men ett sådant här projekt är utanför mina ramar just idag.
Kretskorten skulle kunnas beställas ifrån hemsidor när väl personen ritat klart allt och testkört systemet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bara att kolla hos t.ex mouser.com efter sensorer.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Vad ska elektroniken monteras på för något? Låter som det ska monteras på raket/ballong/RC-flyg eller liknande.
Beroende på vilken finns olika tillvägagångsätt för att beräkna de olika mätvärdena där olika elektronikprylar lämpar sig lite olika.

GPS kan användas för position till ett flygplan eller ballong där hastighet och acceleration är relativt låg (färdiga GPS-moduler är i regel spärrade för hastigheter > 1000kn, acceleration > 2/4G och höjd över 18km).

Till en raket är det vanligare med accelerometer, gyro samt magnetometer för att beräkna position (död räkning) och hastighet. Data från dessa kan samplas med flera hundra Hz till ett par kHz (jämfört med dina angivna samplingshastigheter).

Detta kan vara intressant att veta om vad elektroniken kommer utsättas för:
* Acceleration (kan begränsa möjliga metoder för att avgöra position, elektronik kan vara känslig för hög acceleration, bl.a. eventuell LCD)
* Max hastighet
* Max höjd
* Max/min Temperatur

Färdiga moduler finns men om de matchar alla dina krav vet jag ej. Har tyvärr inga länkar för tillfället.

Så om du specificerar mer exakt var elektroniken kommer monteras så kommer du få bättre svar :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med hög höjd tillkommer också lågt lufttryck som kanske interagerar med luftfickor i komponenter.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

De luftfuktighetsmätare jag har sett är ganska långsamma på att ändra mätvärde.

Men visst kan det hela realiseras. Som minne finns det seriella FLASH-minnen i små och smidiga SO-8 kapslar, då är det bara att räkna på det maximala loggningsbehov och räkna fram vad som behövs.

Men jag ser ett problem, inte i funktionen men i hur enheten designas och nu tänker jag kommersiellt:
Designet av enheten kräver ett studie över krav och vilka sensorer som uppfyllar dessa krav.
Designet av enheten kräver en del uträkningar av minnesbehov, strömförbrukning osv.
Det behövs sedan en del CAD-arbete och en kännbar del programmering och funktionstest av det hela.

Dessa delar av projektet kommer att ta så pass lång tid att jag lätt skulle kasta in komponenterna gratis om jag bara fick normalt betalat för min utvecklingstid, i den sammanhang ville komponenterna vara en struntsumma...

Jag skulle tro att designet av denna enhet skulle ta ung. 60 timmar med allt, iaf. enl. vad jag omedelbart kan se. Skulle jag göra jobbet är min timpris 950:-/timme (+ moms) så det ville bli ett kännbart dyrt hobbyprojekt.

Ett tips är att man enkelt kan importera text-filer i Excel vid att låta de enstaka värden vara separerade med TAB.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

sparkfun har en del kort gjorda för loggning, kanske inte exakt enligt dina önskemål, men sannolikt billigare ...
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Om du använder sensorer som ansluts via I2C så underlättas bygget avsevärt. Sedan ansluter du ett SD-kort via SPI som minne.
Så har iallafall jag gjort med min gyro/acc-logger.

Bild

Bild

/// Marcus
Bearable

Inlägg av Bearable »

Vad är målet med det hela? Vika höjder, temperaturer osv. kommer förekomma?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med tanke på att loggningen ska kunde ske i intervaller om 5 sek till 1 timme och det ska kunde loggas många timmar måste det vara till ballong helt enkelt.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det låter som ett kul projekt. Skall bli spännande att följa. Hade du tänkt använda gyro för att hålla reda på positionen kanske tillsammans med en accelerometer? Det kan funka momentant, i någon sekunds tidsram. Skall det vara längre tid så behöver du en GPS eller annat absolutpositionsgivande system. Riktning är lättare att hålla reda på eftersom du har jordens magnetfält och gravitation att dra nytta av.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hmm... måste till GPS för positionens skull och smidigast är nog en färdig IMU för att få magnetometer-gyro-accerelometer... och sedan ett par sensorer och logger för temperatur, fuktighet och ljus...

Om detta är enstyck så tjänar man nog på att bygga det med färdiga moduler...

Då skulle man kunna ta en seriell logger, tex OpenLog som sparar direkt på micro-sd-kort: https://www.sparkfun.com/products/9530

Sedan en liten arduino micro för att interfaca och mata ut seriell log-data till OpenLog'en
https://www.sparkfun.com/products/11098

Sen dessa sensorer
9DOF IMU: https://www.sparkfun.com/products/10724
Temperatur & Fuktighet: https://www.sparkfun.com/products/8257
Lufttryck: https://www.sparkfun.com/products/11282

Sedan så en seriellt ansluten display:
https://www.sparkfun.com/products/9395

Och sedan så några tryckknappar.

Enda nackdelen är att det krävs några få rader kod för att interfaca mellan sensorer och OpenLog, samt att göra ett menyinterface för displayen, men fördelen är att alla delar finns färdiga och det bara är att koppla ihop det och skriva några rader kod så är det klart :)

Går säkert att göra det kompaktare med ett special-kretskort men inte till samma pris.
floppen

Inlägg av floppen »

Hej

Har gjort en liknande prototyp som har snurrat runt på en helikopter några veckor, Loggar GPS, fuktighet, temperatur samt lufttryck och lite annat till en komma separerad fil på ett SD kort.
Denna är batteri driven och testad i -20°C inte vatten tät men alla kort är skyddade.
När loggning är klar så är det bara att sätta SD kortet i datorn och ladda in filen i exel "upp till 32GB är ok".

Från GPSen får du Höjd, Hastighet, Position, Kurs.
Från Hygrometern får du temp och fuktighet.
Från tryckmätaren ja ganska självklart vad denna ger.

Om du behöver veta vilket håll loggern pekar åt så är en kompass ett bra alt, men är det bara vilken riktning du färdas åt så får du detta från GPSen.
Höjd är inte jätte exakt från GPSen så vad är kraven?.
För att se om loggern hoppar runt så går det lätt att lägga till en accelerometer.

Allt detta finns fungerande idag dock så använder jag en grafisk display med touch men detta lätt går att ändra.
Jag har färdiga mjukvara för accelerometern så det är ett mindre jobb att lägga med.
Om det är av intresse så skicka ett pm så kan vi titta mer på dina krav osv...
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Hela projektet är till en ballong.
Det är lite på isen för tillfälligt, hade tänkt att använda en 9DOF som nämts ovan.
Då jag inte har sökt mig in på det hela tillstånd att skicka upp ballonger hit och dit så får det svalka men loggern kan ju alltid användas till mycket annat.
Så kikar fortfarande runt på hur det kan lösas.

Då ballongen kan landa flera mil bort ifrån uppskick possition så måste den skicka gps data ganska frekvent.
Ifall den slutar fungera måste jag ha kordinater att gå efter som är täta, så jag iallafall kan se vilket håll den rörde sig åt.
Något slags annat system måste ju också finnas så den faktiskt kan hittas oavsett vad som händer på färden.
Skriv svar