Timer för UV-exponeringslåda
Timer för UV-exponeringslåda
Jag håller på att bygga en UV-box för exponering av kretskort. Nu tänkte jag även bygga in en timer i lådan. Därmed så har jag några funderingar som jag skulle vilja bolla med Elektronikforumet innan jag implementerar dessa.
Info om lådan:
4 lysrör á 8 watt
Avstånd mellan rören 45mm c/c
Avstånd mellan glasskiva och rör ca 45mm
Antar att exponeringstiden kommer att hamna runt 4 minuter?
Vad tror ni?
Kommer exponeringstiden att variera nämnvärt på olika sorters/tjocklekar på korten som exponeras?
Hur hög upplösning ska man ha på timern. Alltså hur stora steg måste/bör man ha mellan de olika inställningsbara tiderna??
10 s, 20 s, eller 30 s, eller vad är rimligt och nödvändigt?
En digital eller analog lösning??
Display som visar återstående tid?? (Kanske bara onödigt och överarbetat)
Hur lösa inställning av tid på bästa sätt?? (vridströmställare, tryckknapp för tid+ och tid-)
Vore väldigt kul/intressant och lärorikt att få höra era åsikter. Antar att det finns många med större erfarenheten än mig på detta område.
Feel free to speek!
Tack på förhand.
Info om lådan:
4 lysrör á 8 watt
Avstånd mellan rören 45mm c/c
Avstånd mellan glasskiva och rör ca 45mm
Antar att exponeringstiden kommer att hamna runt 4 minuter?
Vad tror ni?
Kommer exponeringstiden att variera nämnvärt på olika sorters/tjocklekar på korten som exponeras?
Hur hög upplösning ska man ha på timern. Alltså hur stora steg måste/bör man ha mellan de olika inställningsbara tiderna??
10 s, 20 s, eller 30 s, eller vad är rimligt och nödvändigt?
En digital eller analog lösning??
Display som visar återstående tid?? (Kanske bara onödigt och överarbetat)
Hur lösa inställning av tid på bästa sätt?? (vridströmställare, tryckknapp för tid+ och tid-)
Vore väldigt kul/intressant och lärorikt att få höra era åsikter. Antar att det finns många med större erfarenheten än mig på detta område.
Feel free to speek!
Tack på förhand.
-
- Kontakt:
Nej, tror inte att den behöver någon uppvärmingstid. Det står inget om det i databladen för lysröret iallafall.
Detta till skillnad från UV-lampan: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2013691.htm
Detta till skillnad från UV-lampan: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2013691.htm
Lampan har en starttid av 2 minuter innan den kan användas. Väntetid 23 minuter innan återstart av varm lampa
Jag menade mest farlig för ögonen. Jag skulle inte vilja stå och glo in i ljuset från de rören. Han som tagit bilden borde ju ha glott lite iaf
I övrigt är det väl cancerframkallande, precis som (potatis)chips ungefär
Edit: Saxat från kjell:

I övrigt är det väl cancerframkallande, precis som (potatis)chips ungefär

Edit: Saxat från kjell:
Eftersom UV-strålningen är skadlig för ögonen bör den förses med ett lock som hålls stängt under exponeringen