Vi ska ut och såga i gatan här i villaområdet, och för att såga rakt behöver vi göra raka linjer.
Schakten är 150m lång och 50cm bred och skall vara helt rak. Någon som har tips på en laserpekare som man kan sätta upp i ena änden, och sen käppa en rak linje och spraya på marken hela vägen?
Behöver således en pekare som syns på dagen och någon form av stativ. Tips?
Vilken laserpekare skall jag välja?
-
Re: Vilken laserpekare skall jag välja?
En rulle riktsnöre är billigare, enklare och ger också raka linjer.
Fast de vanliga rullarna är visst "bara" 125 m, så man får köpa två då. Blir 60 spänn. För 90 spänn får man 3x125 m (=375 m) och kan spänna två stycken 150 m snören parallellt.
Jag är tveksam till att du hittar en vettig laser som når 150 meter och syns bra i dagsljus.
Fast de vanliga rullarna är visst "bara" 125 m, så man får köpa två då. Blir 60 spänn. För 90 spänn får man 3x125 m (=375 m) och kan spänna två stycken 150 m snören parallellt.
Jag är tveksam till att du hittar en vettig laser som når 150 meter och syns bra i dagsljus.
svårt att använda snöre länge än 100m då det gärna vill dras med vinden och hänga ner i marken...
men man kan dela av det mha två käppar, då är den enklare med snören...bara att lägga ut och spraya efter snöret...
annars tror jag en vanlig röd laserpekare syns bra, man kan ju göra det i mulet väder....
men man kan dela av det mha två käppar, då är den enklare med snören...bara att lägga ut och spraya efter snöret...
annars tror jag en vanlig röd laserpekare syns bra, man kan ju göra det i mulet väder....
Jag provade med en grön laser jag har liggandes här, tror att den är på 15-20mW om jag inte minns helt fel. Lyste över till grannhuset som ligger kanske 30 meter bort och redan där är punkten betydligt större, efter hundra meter är den nog för stor för att vara användbar. Det huset låg lite i skugga så punkten var lätt att se så jag provade åt andra hållet där solen låg på och redan efter 40-50 meter börjar det bli svårt att följa punkten. Fast det är klart att det är väl lättare när man gör det stegvis och vet vart punkten ska finnas.
Men det känns som att bara för att kunna se punkten så måste du nog gå upp i styrka så pass att du måste vara jävligt säker på att ingen råkar titta in i lasern av misstag.
Om du ändå vill köra optiskt, vad sägs om ett gammalt hederligt kikarsikte?
Men det känns som att bara för att kunna se punkten så måste du nog gå upp i styrka så pass att du måste vara jävligt säker på att ingen råkar titta in i lasern av misstag.
Om du ändå vill köra optiskt, vad sägs om ett gammalt hederligt kikarsikte?

Som jag förstod var det gatan det var fråga om (asfalt?) och då sträcker man väl snöret längs marken och inte i luften? Visst, om det blåser rejält så rör det sig lite men nu skulle det ju vara för att måla strecken och då kan man väl passa på att göra det en dag när det inte blåser? Och sen skulle snöret som sagt var vara för att måla längs, när strecken väl är målade kan det blåsa hur mycket man vill.
Laser har sina användningsområden, men det är inte alltid den bästa lösningen.
Laser har sina användningsområden, men det är inte alltid den bästa lösningen.