T: Enkelt svarvningjobb: rör med *Fixat*

Användarvisningsbild
Henry

T: Enkelt svarvningjobb: rör med *Fixat*

Inlägg av Henry »

Behöver ett rör på säg en 4 - 5 cm i längd eller så (egentligen bara en 2 cm men lite extra ifall något liknande händer igen) med yttergänga M9 och innergänga M6 standard stigning och av järn eller om möjligt gärna någon typ av rostfritt vad som helst i så fall bara det är lika hållbart som järn eller mer.

Jag är dock inte så villig att betala mycket över 100:- inkl allt som frakt m.m. för det är vad ett ställe här tar för en heli-coil reparation. De har det dock inte klart förrän slutet på veckan i bästa fall då de har fullt upp så jag tänkte fråga här i stället om någon kanske känner för att fixa till detta.

Var en klåpare som drog sönder en viktig gänga på gräsklippare jag använder som jag lånade ut så den fungerar inte just nu men det behöver klippas.

Någon som kanske känner för att fixa till ett sådant här rör? :)
Senast redigerad av Henry 29 juni 2012, 17:31:11, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
säter

Re: T: Enkelt svarvningjobb: rör med in och utvändig gängnin

Inlägg av säter »

Det brukar inte fungera med så tunna hylsor.
M8 är neråt Ø6.5mm i gängbottnarna.
Det blir bara några tiondelar i godstjocklek.

Det är Helicoil som gäller.
Eller om du kan gå upp till M8.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Visst ja det glömde jag bort helt att kolla upp du har helt rätt, inner måste dock vara M6 pga ett hål som skruven skall igenom och visst det hade gått att borra upp men vill helst undvika det då det blir rätt tunnt gods i så fall. Såg dock att det är tvunget med M9 ytter istället för gängan var rätt så fördärvad och då borde det väl vara förhållandevis ok. Skruven skall dras hyfsat hårt men inte allt vad kan kan så att säga.

M10 går det med om det skulle krisa men helst så liten ytter som möjligt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kanske det går att ersätta med med en "tvåstegs" pinnbult?

Annars finns det härdade självgängande hylsor, M10/M6.

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 18&start=0
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo en pinbult med M9 eller M10 i botten och M6 resten hade förstås gått det med om det var så du menade men lite mer jobb för någon här så en hylsa hade varit det enklaste.

Härdade självgängande hylsor absolut men bara det gått att få tag på en enda någonstans utan att behöva köpa tex 50 st så hade det varit en klar affär. Återförsäljare till FM Mattson finns här så jag skall med de men tvivlar rätt mycket på att de skulle ha i denna lilla dimension.
Skriv svar