3 väggs delnings filter/ fixat
-
3 väggs delnings filter/ fixat
Hej! mina delnings filter har pajat i krets kort anslutningen till ingången av filtret Någon som kan göra ett nytt/liknade kort till mig? eller har någon 1 par BRA 3 väggs delninges filter likandes till salu? På bilden så testa jag koppa in + kabel brevid och visst kommer det ljud men inte klart ljud Bild visar vart det pajat 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av MRSVETSARE 3 juli 2012, 18:15:41, redigerad totalt 1 gång.
Re: 3 väggs delnings filter
Vad är det som pajjat egentligen? Vad menar du med nytt kort, nytt kretskort eller nytt bestyckat kort?
MVH: Mikael
MVH: Mikael
Han menar nog den skadade kopparn vid övre kanten, om så så är det ju bara att brygga det med koppartråd och tenn
det där reparerar man lätt - i teorin räcker det att du flyttar anlsutningsladden en kort bit till den oskadade delen och löder fast den där, annars överbrygga med lödtenn med kanske lite lödfläta som förstärkning
'inte klart ljud'
vad menas - att en högtalarelement inte fungerar, distad ljud ???
om det är distad ljud så beror det ytterst sällan på delningsfiltret utan troligen högtalaren - kanske att du har brännt denna.
---
mycket skrot på kortet..., det ser ut som att man med motstånd och konjegatlänkar försöker snygga upp impedansen och anpassa nivåerna mellan elementen och förstärkaren vilket innebär att det är inte bara att byta ut till vilken 3-delningsfilter som helst, för då kommer det att låta konstigt och obalanserat, utan den här är anpassad efter högtalaren och skall man ersätta denna så blir det att bygga nytt med samma kretskoppling och komponenter.
'inte klart ljud'
vad menas - att en högtalarelement inte fungerar, distad ljud ???
om det är distad ljud så beror det ytterst sällan på delningsfiltret utan troligen högtalaren - kanske att du har brännt denna.
---
mycket skrot på kortet..., det ser ut som att man med motstånd och konjegatlänkar försöker snygga upp impedansen och anpassa nivåerna mellan elementen och förstärkaren vilket innebär att det är inte bara att byta ut till vilken 3-delningsfilter som helst, för då kommer det att låta konstigt och obalanserat, utan den här är anpassad efter högtalaren och skall man ersätta denna så blir det att bygga nytt med samma kretskoppling och komponenter.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
jag kan inte tro att den där skadan, om nu kopparn inte är av helt kan ställa till med surt ljud. Har du kollat att allt är rättkopplat och att diskantenerna är hela. Det kan ju bli lite "mummligt" ljud när de faller ifrån.
Vad orsakade skadan? mekanisk "naturkatastrof" eller elektrisk?
Ska man sedan vara lite småtjurig kan man tycka att 3-vägs delningsfilter är en bättre benämning eftersom insignalen delas upp i tre vägar.
Vad orsakade skadan? mekanisk "naturkatastrof" eller elektrisk?
Ska man sedan vara lite småtjurig kan man tycka att 3-vägs delningsfilter är en bättre benämning eftersom insignalen delas upp i tre vägar.

-
Re: 3 väggs delnings filter/ fixat
Fick hjälp av snälla tecno att löda om kortet på ingångarna så nu funkar det som det skall och har bra ljud i mina gammla argon II ifrån Hifikit som jag uppgraderat med annan diskant och mellan reg .Så nu låter det mkt detaljerat än orginal Tack tecno för hjälpen 

Senast redigerad av MRSVETSARE 3 juli 2012, 18:37:06, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: 3 väggs delnings filter/ fixat
Det var så lite så, kul att du är nöjd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.