Skaka sprayburk

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Skaka sprayburk

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Idag var jag på Biltema och köpte en speciell sorts sprayburk, en typ av gummimassa!

Jag skakade den som vanligt ordentligt så att jag hörde kulan rulla runt lätt.
Och jag fick ett par första drag som blev bra, men sedan kom det bara klumpar!

Hör kan man ordna en "sprayburksskakmaskin" på enklaste sätt? Och när vet man att det är OK!
Pejlaren

Re: Skaka sprayburk

Inlägg av Pejlaren »

Genom att inte handla på biltema löser vanligen dylika problem. :)

Fast det ska erkänas att undertecknad inhandlade en burk bättringsfärg och sprayade på skrothögen en gång i tiden. Blev mycket bra faktiskt. Men det är helt klart ett medvetet riskktagande att handla där...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag tror inte det är något problem med biltemas produkter och använder dem friskt. Man får lite vad man betalar för men så dåliga är de inte. Så om vi bortser från det i denna tråden då det har en tendens att bli mycke pajkastning.

Angående gummi på sprayburk: Vilken exakt var det? Blev det bättre om du fortsatte skaka den sedan?

Lite svårt att skaka sprayburkar men finns väl 2 varianter. Antingen skakar man den genom att rotera burken 45-90 grader fram och tillbaks eller så gör man det upp och ner. Blandar man ritkig färg til sprayburk kör man dem i sådanna skakmaskiner. (Inte alla gör detta dock)
tubis

Inlägg av tubis »

Biltema har en del bra grejor och en del dåliga. Jag köpte aceton som skulle vara 100% ren aceton men stank av petrolium så "I think not". Ett tag hade de tom lyckats med den briljanta skapelsen att sälja röd etanol som innehöll en del metanol!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Billig skyddslack för kretskort hade de ett tag som funkade bra dock. Och skruv och mutter är ju billigt och bra på stället. De har en ask med gummigenomföringar som man kan använda både som kabelgenomföring och för att stötdämpa trafosars anslutning till chassi. PERFA. Det går allt hitta en del användbart där men kemikalier får man köpa ett ex och testa och är det okej så har man hittat en rejält billigare produkt än på andra ställen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu råkar det ju vara så att nästan all röd etanol innehåller en liten mängd metanol (det är liksom det som är denatueringen). Det de "lyckades med" var att deras leverantör av nån anledning ökade mängden metanol.

På engelska så heter T-sprit "methylated spirit".
tubis

Inlägg av tubis »

Jag tror knappast att denatureringen ska innehålla metanol. Då skulle det stå klart och tydligt med stor varningstext på buteljen. Källa på den infon tack!

Bara en snabb google: Vad är denaturerad alkohol?

Att denaturera något innebär att man ändrar på något så att det inte går att använda. När det gäller alkohol betyder det att man tillsätter ett ämne som smakar illa och/eller framkallar en kräkreflex till alkohol som ej ska drickas. Ett exempel är T-sprit.

Knappast tillsats av metanol. Då hade det stått giftigt på förpackningen!!!!!
Senast redigerad av tubis 19 juni 2012, 21:11:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Lasp skrev: Hör kan man ordna en "sprayburksskakmaskin" på enklaste sätt? Och när vet man att det är OK!
varje gång jag skakar en sprayburk så tänker jag "Jag borde ha en maskin som gör det här åt mej" :)

..Nån dag i framtiden så....
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nej, denaturering är normalt bitrex, det vore alldeles för farligt att använda metanol som denaturering, dessutom smakar inte metanol speciellt illa säger dom som smakat, och då faller dte ju lite på sitt syfte..
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag lackar lite hemma vid. både mindre som större jobb. t ex bilar o.s.v och har faktiskt i tankarna att bygga en sådan maskin. Just för att det tar tid att blanda både sprayburkar för viss grund samt när jag mixat en färg till en bil. Den dagen det blir kommer det en projekttråd. har dock inte fått ihop allt material än.

Jag hade tänkt köra upp och ner. runt 3-4cm rörelse på ett ungefär.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hjärtligt tack för ett par positiva och konkreta inlägg.
Jag blev riktigt put på det andra! Genom att inte handla på biltema löser vanligen dylika problem. av Pejlaren!!!!
Det är som man begär hjälp mot bilsjuka och får rådet att ge fan i att åka bil.
:shock: Visst kan väl EF bättre?
Eller skall man sluta att posta sådana frågor här?
Jag tänkte mig någon oscillerande rörelse med hjälp av en borr maskin och någon ocentrerad rund skiva
hummel

Inlägg av hummel »

Jag brukar värma sprayburken i varmt vatten och sedan skaka den, brukar göra det hela bättre.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

En tanke, vänd upp och ner på en slipmaskin, sätt en gummimatta eller något på den och håll burken emot. Kanske är rörelserna för små?
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Tigersåg. Tror till och med att det finns "blad" att köpa som är till för ändamålet.

Här finns lite inspiration. Träffande kommentar :-)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Där satt den, den ska fanimig kopieras :vissla:
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jihe! så jäkla klockren helt klart.