Problem med verktygsmärken i frästa bitar.
- ghost_rider
Problem med verktygsmärken i frästa bitar.
Som ni kanske har sett på mina bilder så får jag inte till den dära 'perfekta' ytan som är jämn o fin. Trots att jag kör ett roughing pass där jag lämnar 0,10-0,20mm och finkör med lägre matning samt högre varvtal får jag ändå till denna randiga yta. Har testat att gå upp till 4skäriga stål vid finishpass, det minskar lite, men det blir ändå synbart.
Ytan kan jämnföras med ytan på en fin diamant fil.
Det känns som att jag har missat någon iställning i Cambam, för ni andra Borisar, ni får väl till ytorna på era bitar?
Sen har dettahära med climb och conventional milling, vad är vad o vilket skall man använda sig utav?
Ytan kan jämnföras med ytan på en fin diamant fil.
Det känns som att jag har missat någon iställning i Cambam, för ni andra Borisar, ni får väl till ytorna på era bitar?
Sen har dettahära med climb och conventional milling, vad är vad o vilket skall man använda sig utav?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Problem med verktygsmärken i frästa bitar.
Hej!!
Det är mycket som spelar in innan man får det att fungera som det ska.
Kolla så att du inte har några spel i maskinen som kan orsaka vibrationer.
Prova med lite olika varvtal och matning samt prova lite olika fräsar.
Det här med climb och conventional milling finns åtskilliga trådar här och ute på webben.
Det diskuterades lite i min tråd också.
Här
Mycket snyggt jobb för övrigt.
Det är mycket som spelar in innan man får det att fungera som det ska.
Kolla så att du inte har några spel i maskinen som kan orsaka vibrationer.
Prova med lite olika varvtal och matning samt prova lite olika fräsar.
Det här med climb och conventional milling finns åtskilliga trådar här och ute på webben.
Det diskuterades lite i min tråd också.
Här
Mycket snyggt jobb för övrigt.

Det bästa du kan göra för att lära dig vad climb och conversional milling betyder är helt enkelt att prova. Det du skall jämföra är fräsriktningen på verktygsbanan och samtidigt hålla reda på åt vilket håll spindeln roterar.
Senast redigerad av labmaster 17 juni 2012, 17:24:34, redigerad totalt 1 gång.
Typiska vibrationsmärken.
Vilken diameter har du på verkyget?
Vilket utligg från chucken har verktyget?
Verktyg, HSS eller HM?
Vilken diameter har du på verkyget?
Vilket utligg från chucken har verktyget?
Verktyg, HSS eller HM?
Bearbetningsspår blir det allitid... I ditt fall skulle jag gissa på att vibrationer är den stora boven till det ojämna intrycket.
Här är några saker som kan provas (vissa enklare o billigare än andra):
Conventional milling = Motfräsning. Fräsen jobbar mot matningsriktningen och ett konstant tryck motverkar glapp.
Ett gammalt knep i konventionella maskiner för att vid finkörningen kunna köra med medfräsning är att sätta åt bordslåsningen "lite lagom"
Edit: Stavning samt lite kompletering o fix av bbcode
Här är några saker som kan provas (vissa enklare o billigare än andra):
- Stabilare verktyg (större diameter)
Vassa nya eggar
Positiva skärgeometrier
Skärvätske ändringar (öka / minska / typ)
Verktyg i solid hm
Vibrationshämmande verktyg
Stabilare uppsättning (bättre fixtur, kortare överhäng)
optimera skärdata (se verktygets grunddata + testa med ökade o minskade skärdjup, hastighet o matning)
Stabilare maskin
Annan legering
Conventional milling = Motfräsning. Fräsen jobbar mot matningsriktningen och ett konstant tryck motverkar glapp.
Ett gammalt knep i konventionella maskiner för att vid finkörningen kunna köra med medfräsning är att sätta åt bordslåsningen "lite lagom"

Edit: Stavning samt lite kompletering o fix av bbcode
- ghost_rider
Kan mycket väl vara vibrationer då verktyget bara är 3mm i dia med ett utstick på 15mm.
Frässtålen är ifrån Kyocera Tycom och dessa är solida carbidstål.
Tyckte att märkena var för exakta för att vara vibrationer, om man tittar noggrannt så är det snedgåendes linjer, linjer i samma lutning som eggen på verkyget. Linjerna går ifrån topp till slutet på detaljen. Vissa bitar är märkena mindre i ovansidan (vilket skulle kunna tyda på vibrationer)
Frässtålen är ifrån Kyocera Tycom och dessa är solida carbidstål.
Tyckte att märkena var för exakta för att vara vibrationer, om man tittar noggrannt så är det snedgåendes linjer, linjer i samma lutning som eggen på verkyget. Linjerna går ifrån topp till slutet på detaljen. Vissa bitar är märkena mindre i ovansidan (vilket skulle kunna tyda på vibrationer)
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ett tips, skaffa en trumlare så får du lite finare ytor.
- ghost_rider
tanken har slagit mig
En annan sak som jag glömde ta upp är när verktyget går ner så får man också märken. precis som att stålet dras in till detaljen

En annan sak som jag glömde ta upp är när verktyget går ner så får man också märken. precis som att stålet dras in till detaljen
Att verktyget dras in i materialet är inte alls omöjligt. I synnerhet inte i kombinationen glapp/vek maskin, klena verktyg & positiva geometri (som man vill ha för fina ytor i mjuka material).
Vad som händer är grovt sett: Eggen kommer i kontakt med materialet, fjädrar ut, mer tryck läggs på (av matning och rotation), eggen går in, skär, börjar vridas ut men eggvinkeln håller emot, verktyget dras in.... rinse and repeat - vibrationer)
Kan du pröva med t ex 6mm fräs eller gärna grövre? Om inte annat ger det god information för fortsatt jakt på bättre resultat.
Annan möjlöighet är att variera spiralvinkeln, ofta minskar sådana här problem ju mer vriden fräsens spiral är MEN för mycket spiral och du får problem med lyftande / tryckande krafter istället.
Vad som händer är grovt sett: Eggen kommer i kontakt med materialet, fjädrar ut, mer tryck läggs på (av matning och rotation), eggen går in, skär, börjar vridas ut men eggvinkeln håller emot, verktyget dras in.... rinse and repeat - vibrationer)
Kan du pröva med t ex 6mm fräs eller gärna grövre? Om inte annat ger det god information för fortsatt jakt på bättre resultat.
Annan möjlöighet är att variera spiralvinkeln, ofta minskar sådana här problem ju mer vriden fräsens spiral är MEN för mycket spiral och du får problem med lyftande / tryckande krafter istället.
Stor del av problemet ligger nog i 3mm frässtål, 8mm tror jag mer på.
Sen kanske du har för _låg_ matning på finskäret, har märkt att det kan bli mer flex
och att det följer "fel" som blivit innan.
Hur ser spånorna ut? Eller blir det mer damm?
Sen kanske du har för _låg_ matning på finskäret, har märkt att det kan bli mer flex
och att det följer "fel" som blivit innan.
Hur ser spånorna ut? Eller blir det mer damm?
- ghost_rider
spånorna är fina o 'lagom' stora. Vid finishpasset blir de mer långsmala då jag tar hela djupet, spånorna är nästan som grovt hår. Om ni förstår 

5 x diametern i utligg brukar sällan fungera.
Inte ens med HM.
Testa samma fräs och samma material, fast med mindre utligg.
Då får du svart på vitt om detta är orsaken.
Inte ens med HM.
Testa samma fräs och samma material, fast med mindre utligg.
Då får du svart på vitt om detta är orsaken.
- ghost_rider
Så enda chansen att få till fina ytor på längre djup är att gå upp i verktygsdia?
Tycker det är konstigt, man borde få till det även med mindre diametrar, bara det att man kanske får ta mindre ingrepp?
Tycker det är konstigt, man borde få till det även med mindre diametrar, bara det att man kanske får ta mindre ingrepp?
Det är nog den absolut billigaste och enklaste lösningen.
3mm är inte jättevanligt att fräsa med, av en anledning...
3mm är inte jättevanligt att fräsa med, av en anledning...
Det fungerar inte på det viset.ghost_rider skrev:Tycker det är konstigt, man borde få till det även med mindre diametrar, bara det att man kanske får ta mindre ingrepp?
Det hjälper inte att ta mindre skär, snarare tvärtom.
Det kan gå något bättre vid större skär, pga att fräsen "spänns upp".
Innan vi drar några slutsatser tycker jag du ska göra ett test med kortare utligg.
Det kan även vara så att spindeln inte är helt glappfri.
Det ger ungefär samma symtom.