Strålning från dataskärm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wheelboy

Strålning från dataskärm

Inlägg av wheelboy »

Tjabba!

Har en dataskärm LG med TCO95. Datorutrustningen är ansluten till ett ojordat uttag. Då är min fråga: Strålar en dataskärm mindre när den är ansluten till ett jordat uttag eller är strålningen oförändrat oavsett om den är ansluten till ojordat eller jordat uttag??

Om stålningen påverkas, är det mycket eller lite som skiljer?
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Data som strålar... ja det har jag aldrig vart med om förr. Bäst att skaffa arkivskåp i bly att stoppa ner databladen i då, så at man inte får cancer eller nått.

Nej att skärmen inte är jordad borde inte göra någon skillnad, efter som att den generar sina egna spänningar. Och en av dem är 0v/jord.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Huruvida detta är sant eller vanlig skrämselpropaganda låter jag vara osagt:

http://www.tco.se/pressi/pressklipp/mar99.htm
SÄKRARE KONTAKTER FÖR DATORN
Dagens Nyheter, 1999-03-29

Under det senaste året har många svenskar erbjudits att hyra hemdatorer via sitt arbete eller sin fackorganisation. Dessa datorer har i allmänhet kopplats till ett ojordat uttag, trots att detta medför risker. Enligt TCO:s direktiv för hemdatorer minskar det elektriska växelfältet i rummet om datorn är jordad. Med en ojordad dator däremot kan det elektriska fältet i rummet öka 10 till 100 gånger. Även om hälsofaran är obevisad tycker TCO att det alltid är bättre att lägga sig på en så låg nivå som möjligt. En annan fara i våra bostäder är enligt Elsäkerhetsverket att många har alltför många stickkontakter anslutna till samma vägguttag. Detta kan leda till överbelastning och bränder.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad jag har hört om de kontrollmätningar som gjorts. Så klarade monitorerna inte gränseran om de inte var jordade. skärmen behöver väl en jordanslutning för att skärma. Flytande jord blir inte samma sak. Men jag vet inte vilken storleksordning det är på strålingen.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Självklart måste skärmen vara jordad !
Annars kan ju strålningen stråla ut från själva skalet.

Dessutom är det givertvis en säkerhetsgrej att man jordar utrustning.
Skruvar man i en pc och inte har jordat den så kan chassiet laddas med statisk spänning.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Man brukar rekommenderas att dra ur sladden till datorn om man skall in och mecka i den. Då håller inte detta länge att jorden skyddar mot ESD. Samtidigt bör man tänka på att en dator av ATX-typ är alltid spänningssatt även när den verkar vara avstängd - detta för att flera funktioner kräver att moderkortet är delvis igång för att kunna starta maskinen (wake-on-lan, wake-on-ring, tryck på tangentbordet...). Har man en gamma AT-skorv är detta inga problem - där är strömbrytaren en riktig strömbrytare.

Vissa finare ATX-nätagg brukar ha en riktig brytare på baksidan - då borde man kunna ha sladden kvar och samtidigt göra moderkortet strömlöst.

Det viktiga med ESD är att du och datorn ligger på samma potential. Är du jordad men inte datorn eller omvänt blir potentialskillnaden den som driver ESD'n och därmed kan skador uppstå när man tar i elektroniken.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

I mitt labb har jag jordade uttag. Sen har jag grenuttag som har strömbrytare. Ett sånt där med 5-6 uttag.

När man bryter strömmen så bryter man strömmen, inte jordledaren.
Då är det spänningsfritt men ändå jordat !
Se till att brytaren bryter BÅDA ledarna bara.

Helt rätt är att ESD uppstår vid potentialskillnad. Dock har kretsarna oftast potential NOLL när man öppnar påsen, och således ska man själv + objektet oxo ha potential NOLL
Skriv svar