Chassie Jord 0V och switchade nätagg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tlvb
Kontakt:

Chassie Jord 0V och switchade nätagg

Inlägg av tlvb »

Har suttit och vridit hjärnan ut och in efter efter att ha läst dmx-512-specifikationen och speciellt
delarna som beskriver hur signalerna ska jordas på sändare och mottagare.
För den som inte vet så skickas dmx-data via rs485 (differentiellt, seriellt), och har en tredje gemensam
ledare ansluten till 0V på båda sidor och enligt specifikationen även chassie+PE på sändaren och enbart där.
(Dokumentet talar även om äldre system som gör precis tvärt om, så om jag ska bygga något så
verkar det vara lämpligt med en strömbrytare...)

Det som irriterar mig är att det då rimligtvis inte är möjligt att bygga en sändare som drivs av t.ex. en
väggvårta från kjell, eftersom dessa inte är jordade. Jag vet dessutom inte om man kan ta och ansluta
jord och Vutminus ut på t.ex. kjell:44476 utan vidare. Å andra sidan,
Iutplus + Iutminus = 0 om inget jordfel uppstår, så att ansluta PE som varken ska tillföra eller dra ström
borde inte vara ett problem? Spelar det någon roll att det är ett switchat nätagg?
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Chassie Jord 0V och switchade nätagg

Inlägg av MiaM »

Inget hindrar att du dels använder en ojordad väggvårta, och dels använder bara jorden direkt från 230V, till samma bygge. Om du till exempel monterar ett lämpligt uttag för väggvårtan inne i din burk så kan du grena av jorden till resten av ditt bygge på önskat sätt.

Jag tror för övrigt att det här med skyddsjordning av DMX nog mer är en säkerhetsgrej än en funktionsgrej. Ifall en dimmer/armatur/nånting pajar så att det läcker 230V till datakabeln så är det dumt om folk får en stöt av XLR-kontakterna och kanske t.ex. trillar ner från 10 meters höjd och blir spetsade av ett mikrofonstativ eller nåt sånt dumt.

Jag ihop med kompisar har för många år sen labbat en del med DMX och då hade vi ingen koll på jordningskravet, vi körde till och med en galvanisk isolering mellan datorn som sände DMX-data och DMX-kabeln. De grejerna användes dock inte på ett ramla-ner-risk-ställe.
Användarvisningsbild
tlvb
Kontakt:

Re: Chassie Jord 0V och switchade nätagg

Inlägg av tlvb »

Tack för svar, det är väl något sådant som jag har tänkt mer eller mindre, kjells aggregat kändes som
en lite elegantare lösning eftersom det var gjort för inbyggnad redan till att börja med.
Kostnadsfrågan har dock blivit ovesäntlig, då jag kom ihåg att jag har ett lämpligt jordat 5V-aggregat från en
gammal laserskrivare som är lämpligt för inbyggnad.
För att testa teorierna så tog jag och kopplade ihop jord och 0v och varken aggregatet, propparna, jag, eller
jordfelsbrytarna dog.
Så med din försäkran och mina egna experiment har det alltså blivit dags för en projekttråd!
Skriv svar