Läsa CAN-bussen och presentera i windows mobile..

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
f95heka

Läsa CAN-bussen och presentera i windows mobile..

Inlägg av f95heka »

Har ett par gamla pocket PC datorer som jag tänkte försöka göra något nyttigt av.
Första tanken som slog mig är att koppla handdatorn till bilen för att logga bränsleförbrukningen.
Saknar nämligen realtidsförbrukningen i min 9-5a..

Programmera och löda kan jag, men det där med Can bussar är lite oklart.

Tänkte skriva själva programmet i C#.NET och använda compact framework 3.5. För att slippa börja från början funderde jag på om någon därute gjort något liknande eller om någon känner till något bra bibliotek man kan använda sig av för att läsa dataströmmen mhja .NET Compact framework?
Behöver oxå förslag på någon bra och billig omvandlare så jag kan få OBDII signalerna åtkomliga via USB. (Handdatorerna saknar blåtand tyvärr)
f95heka

Re: Läsa canbussen och presentera i windows mobile..

Inlägg av f95heka »

Insåg, efter att ha läst FAQ, att denna nog borde ligga i idebanken tills jag kommer igång.
Flytta gärna tråden den som kan!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Läsa CAN-bussen och presentera i windows mobile..

Inlägg av Micke_s »

Största problemet är nog att du inte har full .net framework.

Hade du haft det så finns det gott om can-usb med dokumenterat api.
T.ex. http://www.ixxat.com/usb-to-can-compact ... ce_en.html
vet ej vad de kostar, men finns fler ställen.
click

Inlägg av click »

Har precis gjort ett exjobb på ungefär samma tema, vi byggde en egen hårdvarulösning för avläsning av CAN-bussen med en PIC, blåtandsmodul och lite annat krafs, och sedan en androidapp som visar data och postar till server. Om man inte vill bygga hårdvaran själv finns det gott om olika usb lösningar som snackar rs232 (tror jag) kolla här tex: http://www.obd2-shop.eu/diagnosisforcartype-c-44.html
Deal Extreme har en del varianter också, då borde det inte vara jättesvårt att ta emot dem i handdatorn, i värsta fall finns det väll någon serieterminal man kan visa dem i?

Ditt stora problem skulle jag säga är att hitta rätt databas för att kunna avläsa den data du är ute efter, det finns inte direkt någon gemensam standard som alla personbilstillverkare kör med utan det skiljer sig mellan olika märken och bilmodeller...
Varje nod skickar ut en eller flera frames med unika ID och vare frame innehåller upp till 8 bytes där olika parametrar ligger inpackade.
Om du är sugen på att bygga en hårdvarulösning själv är det absolut görbart, microchip har flera MCUs med stöd för detta och bra dokumentation att följa, CAN bussen är en väldigt trevlig och robust komunikationsbuss och absolut värd att lära sig.
Norpan

Inlägg av Norpan »

blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@click, Vad är det som gör att du tycker bussen är trevlig och inte minst värd att lära sig?
click

Inlägg av click »

:)
Okej, det är kanske inte så väldans användbart i hobbysammanhang, men det är en väldigt väl utformad komunikationsstandard, ganska intressant, det är ingen slump att den används i de flesta moderna fordon (samt på en del andra ställen också).
Det är den första multimasterbussen jag råkat på, för att kunna lösa problemet med kollision om två noder sänder samtidigt tillämpas något som kallas arbitrering där den första noden som sänder en 1:a förlorar och slutar sända bland annat (samma som ethenet?). Sedan finns en mängd olika felpreventions metoder för att säkerställa att datan kommer fram ordentligt.
Jag tyckte det var intressant att lära mig i varje fall, gillar att lära mig nya saker.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vid kollision så slutar Ethernet slutar sända ett slumpvalt antal µs. Vilket tar längre tid att återhämta sig ifrån. Något realtidsbussen CAN ej kan vänta på.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

click skrev:Har precis gjort ett exjobb på ungefär samma tema, vi byggde en egen hårdvarulösning för avläsning av CAN-bussen med en PIC, blåtandsmodul och lite annat krafs, och sedan en androidapp som visar data och postar till server.
Låter väldigt bekant... :D
JohanRuben

Inlägg av JohanRuben »

Tycker också att jag känner igen temat :P

En adapter från http://www.can232.com/ ihop med en rs232 till usb omvandlare löser hårdvaru problemen. Om det är bränsleförbrukning du ska visa, så är det enklare att använda SID:en i saaben att visa detta. Vi har sålt produkter tidigare som visar motordata på SIDen.

Altenativt så kör du en pic med can interface och skickar ut detta på USB till handdatorn...
Skriv svar