4-kanaligt Klass-D slutsteg

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

4-kanaligt Klass-D slutsteg

Inlägg av maDa »

Tänkte dra igång en liten projekttråd här om ett slutstegsbygge. Det blir inte så mycket på djup elektroniknivå då det handlar om färdiga moduler. Men givetvis lite små egna lösningar (softstart) och strömförsörjning givetvis!

Jag har skramlat ihop lite delar ett tag nu, då jag känner de dags att ersätta två vanliga HiFi förstärkare som jag och några vänner använder oss av vid lite festligheter. Vi har nyss byggt en hyfsad baslåda med som kräver mer effekt. Det blir dock ett två-etapps bygge av ekonomiska och tids-mässiga skäl.

Anledningen till 4 kanaler är helt enkelt för kunna köra två toppar, samt extra baslåda, troligen bryggkopplat. Matat från ett aktivt delningsfilter.

Det kommer mestadels basera sig på moduler med kretsen IRS2092.
http://www.irf.com/technical-info/refde ... damp7s.pdf

Första etappens specifikationer
  • 2x38VAC 300VA toroid-transformator
  • 33,000uF per rail
  • IRS2092S-baserad 2x125W(8Ω) Klass-D modul från SureElectronics
  • Soft-start
  • Fläkt
Andra etappen
  • Större transformator (600VA>) (när jag kommer över en lämplig & prisvärd)
  • Två extra kanaler
  • Riktigt DC-skydd (struken pga platsbrist)
Det blir ett på gränsen till lite små farligt bygge är jag medveten om. Över 100Vpp på sina ställen.

Lite av prylar sålänge:

Bild
Transformator, 25A/100V likriktarbrygga och 132,000uF av kapacitans som får trafon att se miniatyr ut :)

Satt länge och fundera på hur jag skulle länka ihopa kondensatorerna på något bra och billigt sätt utan för mycket tillverkning.
Det blev koppar-Klamsvep från Biltema, 16:- för 6st, som enkelt klipptes till med plåtsax :)
Bild

Bild
pirat-SpeakOn från Ebay. 4mm^2 kabel som borde duga för ± matning och högtalare.

Bild
Nätfilter, brytare samt panelsäkringshållare.

Det hela kommer installeras i en 19" racklåda från Thomann.de, för de får vara någon ordning iaf. :)
Bild
Senast redigerad av maDa 27 juni 2012, 22:46:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kankki

Re: 4-kanaligt Klass-D slutsteg

Inlägg av kankki »

Detta ska bli kul att följa! Tycker det är längesen jag har sett något slutstegsbygge här :)
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Tack! :)

Började på Soft-start'en ikväll.

Bild
9VAC trafo, Relä, likrikarbrygga & kondensator. Ska kompletteras med en 555-krets för själva fördröjningen sen på baksidan.
Motstånd för mjukstarten. 2st 27Ω 5W. Har valt det att göra lite omkopplingsbart för framtida behov.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Snyggt. PCB trafor är fina. :D
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Fick chassit idag, och var tvungen att laborera lite. Det var dock 2cm mindre (40cm) innermått bredd än vad jag hade räknat med (jämfört med annan rackutrustning jag har)

Min tanke var från början att försöka ha transformatorn i centrum på något sätt, dels för mer jämnare viktfördelning, men även för det ser något tuffare ut :) Men efter lite laborerande och funderande så undrar jag inte om det kabeldragningsmässigt inte är bättre att ha det i tre "sektioner".

Kondensatorerna äter upp väldigt mycket utrymme tyvärr, men vetetusan hur jag ska placera det annars, utan blanda kablage kors o tvärs med. Det är en bra fråga hur jag ska få plats med en större trafo någon gång sen eventuellt med, min nuvarande är Ø115mm. Får kanske jaga tag på två i samma diameter istället sen.

Kan man såga av fästbulten i kondensatorerna tro, eller då läcker elektrolyten ut?

Bild
Kartong muck-ups i väntan på modulen.

Bild
Började även på att göra lite hål för anslutningar baktill. Det som ska göras mer är ett 60mm fläktutblås och ingångar på vänstersidan. SpeakOn's och nätbrunn är endast testmonterat och sitter lite snett.
Senast redigerad av maDa 1 juni 2012, 10:53:01, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Hur hade du tänkt fästa kondingarna utan fästbult? Klammer?

EDIT: Eller kanske du menade korta av dom bara. :)
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Tanken var faktiskt klammer!

Nu när jag tänker efter, man kanske skulle bultat dem mot högersidan. Det kommer ju sticka ut, men jag har 40mm(20mm per sida) till godo innan jag når 445mm, och ger mig 16mm extra bredd innuti :o
Senast redigerad av maDa 31 maj 2012, 22:41:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Bocka en plåt 90 grader som du fäster kondingarna i ch sedan skruvar fast i botten på lådan.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Sådan här? Vet inte om de finns i dessa storlekar dock.
Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Dessa kondingar ska egentligen ha en stor kupolmutter i plast. Eftersom att "kannan" kan vara ledande till en av polerna.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jodå, jag har plastmuttrar till dem så!

Blir nog att jag sätter dem i högersidan. Ger mig mer plats innuti och tyngden i centrum. En till finess är att jag kan fästa soft-starten på "bak-väggen" i döutrymmet bakom kondensatorerna. Nackdelen är väll ± matning måste korsa förbi trafon.

Jag kan också sätta två på varje sida, enda framme vid fronten. Jag får då ett rejält utrymme i mitten för trafo. Måste dock placera modulerna längst bak på varje sida, inte helt luftgenomströmnings-optimalt. Får nog fundera på om jag ska satsa på en stor 600-800VA, eller två mindre 260-400VA klassen istället när det blir dags.

Jag kom också och tänka på det, och jo, "kannan" är negativ pol insåg jag nyss. Får luska efter någon isolerbricka för 12mm.
Senast redigerad av maDa 1 juni 2012, 13:08:44, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lägg kondensatorerna på snedden. Ungefär som Ericssons tre sneda korvar ;)
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Hah, nja.

Men jag har funderat lite nu, och bäst blir absolut att fästa i någon sida. Detta är inget skönhetsbygge heller så. Har lyckats modifiera plastmuttarna med så det blir isoleravstånd till chassit, fungerar bra.
Bild

Kondensatorerna kommer sitta nästan uppe i "taket" så man får plats med kabeldragning och kanske något kretskort undertill rentav. Frågan är om jag inte egentligen ska satsa på min allra första idé. Det ger utrymme till större trafo utan problem båda modulerna. SpeakOn's och matning hamnar uppe i "taket" och får dras ner på något bra sätt.
Bild

Nackdelen är att de behövs antingen två utblåsfläktar, eller får den andra modulen klara sig med lite mindre ventilation. Men man kan ju se till att ha lättast last på den.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Har donat med strömförsörjningen idag.
Bild

Det blev montering i sidorna, blev mest platseffektivast och med hänsyn till större trafo i framtiden.
Bild

Notera enormt tjocka jordkabeln. Den (med skor & krymp) hitta jag på en elskrot för massa år sen när jag var liten. "Den ska jag använda någon dag", och nog tusan kom den dagen med :) Ska bara gömmas lite.

Och med tanke på extrautrymmet undertill så hamnar strömbrytare och LED's där. Har dock inte bestämmt mig om indikationerna än, men blir nog "Operation" och "Bridge".
Bild
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Gul-grön bör förbehållas just jord. Det finns ju en anledning till att regelverket för starkström är skrivet just så.
Skriv svar