T: Hjälp att tillverka ett kretskort med pic & programmering
-
- Kontakt:
T: Hjälp att tillverka ett kretskort med pic & programmering
Då jag inte har tillgång till rätt utrustning skulle jag skulle vilja köpa hjälp med att tillverka ett PCB med en pic16F688I/ML på samt att programmera den med en .asm fil.
Det jag vill tillverka heter Universal T-board.
Ritning... Nja, kopplingsschema och .ASM fil finns på den här sidan: http://www.scenariodreams.com/productpa ... saldev.htm
Om någon har möjlighet att hjälpa mig för en billig peng så går det bra att skicka epost till mig.
fruktodlaren(snabel-a)gmail(punkt)com
Det jag vill tillverka heter Universal T-board.
Ritning... Nja, kopplingsschema och .ASM fil finns på den här sidan: http://www.scenariodreams.com/productpa ... saldev.htm
Om någon har möjlighet att hjälpa mig för en billig peng så går det bra att skicka epost till mig.
fruktodlaren(snabel-a)gmail(punkt)com
Re: T: Hjälp att tillverka ett kretskort med pic & programme
Finns färdigt kort att köpa på din länk!
Det blir lite av The Devils Advocate här... 
Om man inte ska bjuda på hela jobbet (vilket så klart är helt OK
)
så blir det nog svårt att komma under de ca $75 USD som de vill
ha för ett komplett kit inkl specialtillverkade kablar m.m. De kör ju
även med QFN kapsel vilket kan vara lite pyssligt, dock så kan man
ju använda en större och mer lättjobbad kapsel om det är OK. Sen är
det en del andra specialkomponenter som det kan vara dyrt/svårt att
ta hem i enstyck, om man inte ska lägga extra tid på att analysera
det hela och hitta ersättningskomponenter.

Om man inte ska bjuda på hela jobbet (vilket så klart är helt OK

så blir det nog svårt att komma under de ca $75 USD som de vill
ha för ett komplett kit inkl specialtillverkade kablar m.m. De kör ju
även med QFN kapsel vilket kan vara lite pyssligt, dock så kan man
ju använda en större och mer lättjobbad kapsel om det är OK. Sen är
det en del andra specialkomponenter som det kan vara dyrt/svårt att
ta hem i enstyck, om man inte ska lägga extra tid på att analysera
det hela och hitta ersättningskomponenter.
$75 motsvarar ung. 1 timmes jobb.
Att rita det mönsterkort efter schemat, hitta rätt komponenter och rita mönsterkort kommer att ta runt 16-24 timmar (2-3 dagar) innan allt är på plats.
Sedan ska mönsterkortet skrivas ut och tillverkas, det tar ett par timmar också - och då blir det inte genompläterat.
PIC'en ska programmeras vilket betyder att ASM-filen ska assembleras, allt i allt tar den delen en timme eller så.
Ska mönsterkortet även monteras blir det ett par timmar ytterligare...
Summan blir: mellan 19 och 29 timmar + material.
Om vi antar att materialet hamnar på 200 kr och att man bara tar 500:- per timme blir summan någonstans mellan 9.700:- och 14.700:-, alla priser exkl. moms.
$75 är ett bra pris!
Att rita det mönsterkort efter schemat, hitta rätt komponenter och rita mönsterkort kommer att ta runt 16-24 timmar (2-3 dagar) innan allt är på plats.
Sedan ska mönsterkortet skrivas ut och tillverkas, det tar ett par timmar också - och då blir det inte genompläterat.
PIC'en ska programmeras vilket betyder att ASM-filen ska assembleras, allt i allt tar den delen en timme eller så.
Ska mönsterkortet även monteras blir det ett par timmar ytterligare...
Summan blir: mellan 19 och 29 timmar + material.
Om vi antar att materialet hamnar på 200 kr och att man bara tar 500:- per timme blir summan någonstans mellan 9.700:- och 14.700:-, alla priser exkl. moms.
$75 är ett bra pris!
-
- Kontakt:
Tar det så lång tid? Där ser man. Då blev det plötsligt helt onödigt att skygga för $75 märker jag.
Jag har tidigare endast gjort PCB i fräs med vakumbord. Det var ju iof för komponenter som monteras genom hål. Jämförelsevis ungeför lika många komponenter, med det tog inte så lång tid att göra det klart från början till start. Nu ska man ju inte jämföra äpplen och päron sägs det.
Jag trodde ju lite naivt att man kunde "slänga ihop" ett mönsterkort i garagestil relativt snabbt även för ett ytmonterat kort med så få komponenter som det där, eftersom benplaceringen förefaller vara ganska standardiserad får sådanna komponenter. Då jag kan hitta substitut för alla komponenter utom pic:en så trodde jag att ett "garage-kort" med en pic och några lödöar för att ful-löda kablar att ansluta resten av komponenterna till skulle duga och li billigare. Man ska inte försöka vara snål uppenbarligen.
Man lär sig saker varje dag verkar det som.
Tack för snabbt svar.
Jag har tidigare endast gjort PCB i fräs med vakumbord. Det var ju iof för komponenter som monteras genom hål. Jämförelsevis ungeför lika många komponenter, med det tog inte så lång tid att göra det klart från början till start. Nu ska man ju inte jämföra äpplen och päron sägs det.
Jag trodde ju lite naivt att man kunde "slänga ihop" ett mönsterkort i garagestil relativt snabbt även för ett ytmonterat kort med så få komponenter som det där, eftersom benplaceringen förefaller vara ganska standardiserad får sådanna komponenter. Då jag kan hitta substitut för alla komponenter utom pic:en så trodde jag att ett "garage-kort" med en pic och några lödöar för att ful-löda kablar att ansluta resten av komponenterna till skulle duga och li billigare. Man ska inte försöka vara snål uppenbarligen.

Man lär sig saker varje dag verkar det som.
Tack för snabbt svar.
> ...ett "garage-kort" med en pic och några lödöar för att ful-löda kablar...
Ja, men då får du ju även se till att din kravspec även sätter den nivån.
Ingen utgår ju ifrån att du vill ha skräp tillverkat.
Det finns massor av problem
här, finns det t.ex något krav på det som ska levereras? Eller ska du ta testningen
och fixningen av eventuella missförstånd eller fel i kretskortet själv? (Inte en fråga
sm behöver svar, bara ett exempel på frågeställning som saknas.)
Generellt gäller nog att det är helt omöjligt att konkurrera med en-stycks tillverkning
med någon som serietillverkar samma sak. *Om* man inte värderar sin egen tid till
praktiskt taget noll (eller hittar någon annan som gör det)...
Ja, men då får du ju även se till att din kravspec även sätter den nivån.

Ingen utgår ju ifrån att du vill ha skräp tillverkat.

här, finns det t.ex något krav på det som ska levereras? Eller ska du ta testningen
och fixningen av eventuella missförstånd eller fel i kretskortet själv? (Inte en fråga
sm behöver svar, bara ett exempel på frågeställning som saknas.)
Generellt gäller nog att det är helt omöjligt att konkurrera med en-stycks tillverkning
med någon som serietillverkar samma sak. *Om* man inte värderar sin egen tid till
praktiskt taget noll (eller hittar någon annan som gör det)...

Precis som sodjan skriver måste kravspecen vara med. Själv skulle jag aldrig nöja mig med ett halvdant jobb, vara sig att köpa eller utföra.
Att rita in schemat i ett CAD-program skulle ta en bit mer än en timme så det finns orsak till att utvecklingsarbete kostar runt 30kkr till 50kkr för en relativ enkel mikroprocessorstyrning.
Att rita in schemat i ett CAD-program skulle ta en bit mer än en timme så det finns orsak till att utvecklingsarbete kostar runt 30kkr till 50kkr för en relativ enkel mikroprocessorstyrning.
Vad är det för markör du tänkt att modda?
För till vissa markörer så får man ju ett virtue board för nästan halva pengen
För till vissa markörer så får man ju ett virtue board för nästan halva pengen