Tänkte mig en liten irriterande 50 kubiks tvåtaktare från ett Tunturi Tiger Aqua som en jag känner har liggandes. Originaleffekten på den ligger på runt 1.25kW har jag för mig, men borde ju gå att få upp med trimavgasrör.
Sedan med remdrift över till något jag funderar på, alternatorn. (Rätta ordet på svenska är väl växelströmsgenerator men, ja) Nu är min motor/generatorlära allt ifrån bra, och jag har läst att alla slagt motorer kan ej användas som generatorer men… Tvättmaskinsmotor? Motor från cirkelsåg? Helst något runt 1 - 1.5kW. Någon synkronmotor så man kan reglera enligt frekvensen?
Reglerkretsen hade jag tänkt, som sagt, att reglera frekvensen på motorn (eftersom vid 50hz borde den väl ge ut märkspänningen?) Problemet med det dock är ju att den kan omöjligtvis reglera snabbare än 1/50 sekund. Det måste ju vara en "fel" period före den kan antingen dra eller släppa gasvajern lite, och rätta till det. Men kanske det är tillräckligt snabbt.
Spänningsmätningen funderade jag också på. Lättast med en vanlig transformator kanske?
Och så funderade jag på PWM:ad solenoid för att dra i gasvajern. Servo (ej RC-Servo) funderade jag också på, men det kanske blir för slött.
Strömförsörjning till alla periferier blir väl en liten blyack, startmotor vore också kul. (Bygga liten inverter och använda generatorn som startmotor?

Nu är det säkert mycket som gått mig över huvudet men jag vore intresserad av era tankar kring detta!