Förbättra slutsteg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Förbättra slutsteg

Inlägg av MNorrgren »

Jag en fråna ang om att förbättra mitt slutsteg... har ett som är på 250 W, e lite klent dock. Det är ett MOSFET.
MEn jag har en fråga. kan man byta mosfeetarna o sätta in ett par kraftigare för att få det att leverera mer effekt eller måste man byta andra kretsar i det då me??

O sen en sak till, nån som har ett bra tips på var man kan hitta schema till en equilizer(??) eller det är för svårt att bygga så jag ska köpa en??

Tack så mycket för er hjälp, i förskott.

MVH

MIcke
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Visst går det att bytta MOSFetarna till ett par kraftigare men risken är ganska stor att det inte hjälper till höja effekten utan snarare kommer att ge problem...

Exempel
-När du bytter MosFetarna till ett par som är kraftigare så kommer deras gate capasitans att öka gämfört med de gamla trissorna, detta kan leda till att pol i systemet som förut kundes strunta i kommer att påverka (vilket gör att steget kan börja själv svänga)

Det finns fler problem som kan uppstå...
Desutom måste nät delen uppgraderas så att den klarar att ge ut den effekt som behövs

Equalizer jag trode att de dog ut på 80talet :wink:
Nå här kommer ett exempel påequalizer
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Som erixon säger,
Sen kommer troligtvis du behöva justera om bias servon för att få steget att operera i rätt klass, vilket jag tror kan bli rätt knivigt. Speciellt om man inte är insatt i hur förstärkare fungerar. Risken är att om dom nya FETarna har en lägre tröskelspänning, ifall det är på nån volt kommer du elda upp dom direkt. Dessutom kan det bli svårt att få in en amperemeter i serie med FETarna eftersom det sällan finns emittermotstånd på FETslutsteg (tack vare deras tempraturkoefficient)
Jag skulle avråda dig från att göra detta byte

Ifall du verkligen insisterar på att byta anser jag att det nästan krävs att man plockar fram ett schema på slutsteget och gör en hel del sofistikerade beräkningar för att vara säker på att det blir rätt.

En equlizer går säkert att hitta schema på.. Googla eller kolla på www.discovercircuits.com
http://www.discovercircuits.com/A/au-tone.htm
Senast redigerad av Fritzell 21 juli 2005, 10:31:16, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sen blir effekten inte högre vid att byta FET! Högre effekt betyder att transistorerna ska klara mera (kanska byta) men OCKSÅ att spänningen till slutsteget måste höjas! När man höjer spänningen måste man bygga om och trimma en hel del och gå igenom samtliga komponenter och kolla att de klarar de nya villkor osv.

Kyldelen måste såklart uppdimensioneras osv.

Det är enklare och sannolikt billigare att köpa nytt som klarar av kraven.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Precis!

För att ett byte skall göra nytta måste du gå ner i högtalarimpedans. Eller öka railspänningen men DET skulle jag inte ge mig på, utan omfattande beräkningar
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

...och till slut, om du nu lyckas höja din uteffekt från jätteäkta 250 W till kanske 350 tokgrymma Watt och krämar på, upptäcker du att dina högtalare inte spelar märkvärt starkare än innan, åtminstone inte om man skulle kunna borse från din egna upplevda placeboeffekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Just det, enligt vad jag har lärt mig kan man känna av skillnader på ca: 3dB och det motsvarer en fördubbling, alltså ska dessa hyggliga 250W upp till 500W innan det märks på riktigt.

Nä du, skaffa bättre högttalare i stället vetja!

Lite som då jag började köra rally: vår mentorar skrattade lite åt oss när vi började prata om att putsa på hästerna i stallet, kanske byta från flodhästar till riktiga fullblods. De sa då: "se heller till att det ni har kan användas ordentligt innan ni plöjar ner pengar och tid på något som inte märks", alltså fixa väghållning, bra däck osv onnan man putser på stallet.

Så skaffa bättre högttalare, montera dom på ett lämpligt sätt osv, effekten av detta kommer LÅNGT att överträffa att du putsar på ett välfungerande slutsteg.
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

själv kör jag med rörslutsteg på 8 Watt per kanal, det räcker för partyvolymer, eftersom jag kör med ett par högtalae med hög känslighet, och har ett relativt litet rum, spelar du normal bakgrundsmusik så är det inte många Watt du använder.. :wink:

Nummer ett: ett par känsliga högtalare, ju högre dB/1W desto bättre typ 92dB/1W eller därikring.
Nummer två: ett steg som låter bra, inte ett skrytsteg som kan lämna 2500W/kanal..

..som Icecap skriver så måste du fyrdubbla effekten för att få det att låta dubbelt så högt.. dvs. 1000W per kanal... helt i onödan, bättre då att skaffa ett strömstarkt slutsteg som kan kontrollera högtalarnas baselement med sin höga dämpfaktor, se NAD eller KRELL, bra NAD-steg kan fås för en billig penning :)

Att bygga om ett befintligt steg kräver sin man om det skall bli bättre än det var innan, inget man gör på två timmar.. det är en oerhörd massa faktorer man skall ha koll på när man bygger om!
CrilleE
Kontakt:

Inlägg av CrilleE »

250W är långt ifrån klent, kanske är nåt fel på steget så det inte kan leverara 250W. Eller så kan inte dina högtalare hantera effekten.
Alternativt så är det rejält glädjespecat.

Mina grannar klagar när jag kör hårt med min 2*20W NAD-stärkare. Fast då är det på gränsen att det distar i.o.f.. :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

mjaa.. det är riktiga watt. har mätt upp det med min fars hjälp som jobbar med elektronik. docl är hans område inte att hålla med kraftelektronik så han akn inte hjälpa mig här.
men mina högtalare är bra. de klarar upp till 300 W.
okay, mina grannar som bor 20 meter bort kom o klagade på att jag spela för högt. jag skrämde deras hund :S.. hehe
men ja... det kanske räcker ändå ;)hehe

tänkte mer att det var lite roligare o skrämma upp det lite till, om det fanns en lätt lösning
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det gör det nog tyvärr inte ;)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

nä jag förstod det från början egentligen men ville inte acceptera. men man kan ju alltid höra sig för, då det finns en liten chans även om den är i detta fallet mycket liten.

då jag dock skrämmer liv i grannbornas lilla vovve visar dock att det nog är tillräckligt med kraft för att spräcka en o annan trummhinna...

men tack för era svar, uppskattar det verkligen!!!!

micke
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vi ses på den mörka sidan av den brinannde tinnitus-väggen :twisted:
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

slapp lumpen pga tinnitus... vilket iofs inte besvärar mig (det måste vara rätt tyst för att ajg ska "höra" det, men då hörs de fanemej)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jag har också tinnitus, men har aldrig blivit irriterad på det.

Fick det när jag var mindre och kom på idén att slå med en hammare på lite ATCP (utan hörselskydd förståss). Hörde knappt nååt resten av dagen men nu hör jag riktigt bra, tinnitussen är på 24/7 men lägger inte märke till dem om jag inte börjar tänka på det.
Skriv svar