Har ett par trycksensorer 73-976-78 av typen SPD100G (0-6.5 bar) och en vattenpump med tryck omkring 0.25-4.5 bar. Tänkte montera denna och köpte en nippel. Tänker jag fel? Hur gör jag nu.... Mekaniska saker är inte min starka sida... krympslang
DSCN6800.JPG
Det verkar inte stå nåt i databladet om den tål vatten, eller om det måste vara en gas. Om jag vänder den neråt borde väl inget vatten kunna komma upp? Eller ska jag ha nåt i mellan?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fig 2 shows the principle of the gauge type pressure sensor. One side of the membrane is
pressurized liquid or gas type medium that has to be measured and the other side of the
membrane is open to the atmosphere. This means the pressure measured is referenced to
the atmospheric pressure. This connection to the atmosphere is generally called the
ventilation hole
Står inte mycket på deras sida vad man kan mäta, men jag tolkar ovanstående som att vatten bör fungera...
JAG skulle inte använda spolarslang till 4,5 Bar vattentryck...
För 4,5 Bar bör det vara armerad slang och hur man ansluter en sådan till det lilla plaströret är mig en gåta.
vis så små dimensioner behövs inte armering. Jag kan säga att dropslangar håller för gasol. De är visserligen ännu tunnare, men även klart tunnare i materialet.
Kom direkt att tänka på vakumslangarna som satt i min Audi 80 -85 (och en drös andra VAG bilar). Mer rör än slang men böjbara, 3 - 4 mm i diameter och kopplades / skarvades med gummibussningar där slangen bara trycktes i.
För tryck krävs dock lite extra låsning misstänker jag, främst på den släta nippeln till givaren. Mini slangklämmor eller buntband vore mitt förstaval. Superlim kan också funka men risk för att ångorna påverkar givarens membran(?).
Slang och anslutningar blev torra o spröda i mottorrum så besök på skroten rekomenderas ej, var dock ej dyra hos VAG då.
Jag hade gått på de där plaströren/-slangarna av den typ som man hittar i diverse tryckluftinstallationer. Dock går även jag bet på hur man säkrast kopplar den till givaren, för det finns väl ingen oliv på den?
En bränsleslang från Ok (en sån där genomskinlig lite blåaktig som det står att man inte får ha till bränsle) som passar till sensorn. Sen fästa den på sensorn med en sån där minislangklämma som klämmer hyfsat jämnt över hela diametern (finns möjligen på Ok den med, men jag är mer tveksam där) och värma slangen med cigarettändaren till dess att den går att pressa över mässingsnippeln (det funkar skitbra med de där bränsleslangarna som man inte får ha till bränsle). Så skulle jag ha gjort i alla fall. Förutsatt att det nu är verifierat att sensorn tål vätskor, jag tycker databladet är lite svårtolkat i det avseendet..
Den ska tydligen tåla vatten. Gas or fluid står det nånstans. Sen på Smartecs hemsida "Wetted materials are: glass, ryton, silicon, fluorsilicon and gold." Så får man väl avgöra själv vilka vätskor eller gaser som de materialen tål.
Finns det verkligen så små slangklämmor som 3-4 mm?