Motor till liten bandvagn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Linus_K

Motor till liten bandvagn

Inlägg av Linus_K »

Letar efter 2 små smidiga 12V motorer med hyffsat vrid i som kan driva en "bandvagns underdel" som jag håller på att bygga.
Riggen kommer väga runt 30-40 kg så det behöver vara lite kräm i dem utan att kosta en halv månadslön i inköp...
Någon som har förslag på något vettigt??
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Motor till liten bandvagn

Inlägg av Klas-Kenny »

Slakta ett par billiga skruvdragare kanske?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Torkarmotorer är nog bättre.
Linus_K

Inlägg av Linus_K »

Tanken har faktiskt slagit mig, problemet med skruvdragare är att växelhuset är själva höljet på skruvdragaren, blir en aning svårt att fixa bra fästen med det...
Använde en sådan till en sparkcyckel men då bestod fästet av 4 rullar med silvertejp och buntband, det här bygget måste bli lite mer sofistikerat om man skall uttrycka sig fint :roll:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det har det inte varit på någon jag har öppnat. Man får göra något åt moment begränsningen men annars är det inte problem.
Linus_K

Inlägg av Linus_K »

Öppnade en så sent som igår faktiskt :o Den hade själva växelhuset inbakat i plasthöljet.. men det kanske skiljer sig mellan tillverkare... Själva moment delen är lätt att "straffa" så den bara drar.. det har man ju i "borr läget", bara att låsa den där...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

De jag har öppnat har tappat den funktionen när man tar bort höljet. Men din har tydligen annan konstruktion.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Gamla Makita (typ 80-tal) har höljet som växelhus. Däremot så får du ha tur om du ska hitta en liknande konstruktion i en billig kinamaskin för 299kr på Jula. Dom har alla ett separat växelhus som sitter ihop med motorn.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Vad ska bandvagnen användas till? :)

Om den ska köra på t.ex. gräs eller om den ska klara av uppförsbackar så är nog skruvdragarmotorer i
klenaste laget för en maskin på 30-40kg. Om man inte växlar ner dom ytterligare och nöjer sig med
lägre toppfart vill säga.

Jag skulle nog satsa på att försöka få tag i en kasserad elrullstol att ta motorer ifrån istället.
walle87

Inlägg av walle87 »

Dessa motorer verkar prisvärda om man ska bygga någonting mindre. De bör vara riktigt starka med med tanke på vad de används till. http://www.rull.se/?sID=30&p=webshop&q= ... d=30960101
Skriv svar