3d-skrivare up and running (huxley)

Berätta om dina pågående projekt.
bildgravyr

3d-skrivare up and running (huxley)

Inlägg av bildgravyr »

Nu har jag fått igång min reprappro huxley :)
20120517_153527.jpg
Hade lite problem med att bowden slangen lossnade vid utskrift. Men efter lite justeringar av temperaturer i programvaran så verkar det fungera nu.
Kvaliten är kanske inte den bästa men det ska nog gå att få betydligt bättre när man har hunnit sätta sig in i alla olika parametrar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Re: 3d-skrivare up and running (huxley)

Inlägg av kricka »

Vad roligt. Jag fick igång min för två veckor sedan.

I mitt fall så var det mycket tweakande för att få till allt.
Mina steg motor kontrollrar blev mycket varmare än jag ville, så det blev kylflänsar där.
Sen fick jag sätta ferriter på ändläges givare kablarna för det blev hf från motor kablaget,
vilket resulterade i massa med lustiga manövrar.

Sen var alu plattan med värmen skev. Så jag fick montera en glas skiva ovan på alu skivan.

Fick även justera upp temperaturen för att jag fick samma resultat som du med att bowden slangen drog isär sig.

Edit: Hur gör man bilderna små. Har inget program på denna dator så jag kan komprimera dom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av kricka 19 maj 2012, 23:40:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

du kan lägga upp bilderna på forumbilder.se så kan du välja vilken storlek de ska bli när du laddar upp dem.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Eller så fortsätter du precis som du har gjort så löser forumet det åt dig perfekt som här ovanför :)
bildgravyr

Inlägg av bildgravyr »

Kör du windows har du paint som går att ändra storlek med (högerklicka på bilden och välj redigera för att öppna paint enklast).
malx

Inlägg av malx »

bildgravyr skrev: Hade lite problem med att bowden slangen lossnade vid utskrift. Men efter lite justeringar av temperaturer i programvaran så verkar det fungera nu.
Kvaliten är kanske inte den bästa men det ska nog gå att få betydligt bättre när man har hunnit sätta sig in i alla olika parametrar.
Problem med att bowdenslangen lossnar har vi nog alla (med reprappro huxley). Men precis som du säger så funkar det när allting är bra inställt. Anledningen är alltid att det går tungt men anledningen till detta kan i sin tur bero på flera orsaker, jag har haft följande under mina experiment:
1. felaktig temperatur precis som du skriver
2. Nozzlen FÖR nära plattan på första lagret
3. Extrudern för hårt inställd så den klämmer ihop plasten som blir lite oval och/eller för kraftigt "hackig".
4. litet veck på slangen

Kör du med orginal nozzle på 0.5mm eller den nya som går att beställa på 0.35? (Jag har inhandlat 0.35 och funderar på att testa den nu)
Min:
http://www.thingiverse.com/thing:15747
Skriv svar