Åsktider, udda ideer för att rädda modem.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Fredrik79

Åsktider, udda ideer för att rädda modem.

Inlägg av Fredrik79 »

Nu är det snart dags för åska osv igen, dags att dra ur modem och annat när man åker hemifrån. Jag bor i en lägenhet där det knappast finns nödvändiga skydd för att en åskskyddad skarvsladd ska göra någon större nytta, dessutom endast jordade uttag i köket. Dock vet jag att det inte är vägguttagen som är det stora problemet, utan telefonledningarna när det gäller detta hus, så började fundera lite och tänka att nog måste man kunna slippa sin paranoia med teknik! teknik löser allt, det vet ju vem som helst. haha. ;)

Observera, det här är mer tänkt som en tråd för lite annorlunda ideer att testa för skojs skull eller bara brainstorma lite outside of the box än nästa heta produkt att sälja.

Nu är det ju så att man inte heller alltid kommer ihåg att rycka ur modem etc på morgonen innan man sticker till jobbet. Vore oerhört smidigt att kunna skicka ett mail eller sms hem och få modemet frånkopplat från ledningen. En optokopplad krets skulle garanterat stekas ganska fort, och troligen inte isolera tillräckligt för att skydda det bakom. Hur vore det med ett relä? Om det via ett sms kopplar över telelinjen till jord? Skulle väl svetsa relät, men det bakom borde klara sig?

En linear actuator (upplys mig gärna om svenska namnet på den, google translates "linjärt manöverdon" känns sådär... ;)) som drar ur kontakten mekaniskt är kanske inte det snyggaste att montera på sitt telefonjack. :P

Fyll gärna på med ideer, ju galnare desto roligare. :)
blueint
Kontakt:

Re: Åsktider, udda ideer för att rädda modem.

Inlägg av blueint »

* Knivbrytare som styrs av en åskmätare (AM-radio 300 kHz).
* Elmatning via en transformator som ger fullständig isolation. Om modemet "flyter" så borde risken minska. Kombineras med opto-länk.
* Motor-generator, lampa-solcell eller annat som matar modemet i kombination med optokopplare.

Man får lite grann fundera på om det är värt att offra modemet men rädda resten av huset.

Är det telefonmodem, eller DSL-modem?
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Har ett DSL-modem.

Hmm. Jo, kanske är bättre att helt enkelt låta modemet ta smällen om det vill sig så illa att man glömt det i, men som sagt, mest kul att fundera på eventuella teoretiska lösningar snarare än att sätta dem i bruk i detta fall. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det som brukar vara problem är spänningsdifferential mellan tele- och elnätet. Om man eliminerar så att den enda fysiska anslutningen är telenätet så är mycket vunnet. T.ex genom galvanisk åtskillnad av elnät och ethernet.
dsl-aska.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag är mer orolig för resten av utrustningen så jag är inne på att ansluta ADSL-modemet till resten av nätet via fiber, tråkigt nog har jag bara 10Mbit transceivrar så det får vänta en stund :)
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Tack för tipsen blueint, varit medveten om att den största faran med modem är just att det är inkopplat både på tele och elnät, men inte varför förrän nu.

Dags att koppla in hjärn-expansionen (google) och läsa mer, klart intressant!
danielr112

Inlägg av danielr112 »

vi kopplade 2 motstånd. en för varje tråd före. Motstånden gick alltid sönder vid minsta åska men modem och telefoner klarade sig.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Man kommer nog halvlångt med gasurladdningsrör, 350V, mellan varje av teletrådarna och skyddsjord.

Jag vet inte var du har dina telefonjack men det är väl egentligen inte fel att ha modemet i köket?

Enklaste sättet att koppla modemet till resten är väl att ha ett modem med inbyggt wlan/wifi-funktion?
labmaster

Inlägg av labmaster »

ADSL-modemen är så billiga idag att det inte lönar sig att hålla på med oskskydd. Jag bor i villa och ett par gånger när åskvädret passerat har väggvårtan gått sönder. Anledningen till dessa haverier har uteslutande berott på urusel konstruktion och när jag byggde ett eget nätagg har det hållt i ur och skur i rejäla åskväder utan problem.

Mot bakgrund av den erfarenhet jag har rekommenderar jag dig att föra lite statistik på åskvädren men missa inte att anteckna hur nära åskan var. Sannolikt kommer du fram till att det är ett betydligt mindre problem än vad du vill göra det till nu.

Ha en trevlig sommar!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: Jag vet inte var du har dina telefonjack men det är väl egentligen inte fel att ha modemet i köket?
Jag har modemet i köket efterssom första jacket sitter där, min sambo uppskattar INTE att det står "datorprylar" på micovågsugnen..

..Vid tillfälle ska jag dra om kablarna så jacket i garaget sitter först och sen bygga ett serverskåp där så kan både modemet och servrarna bo i det. (Se min tråd om hur jag ska isolera plåtskåpet ;) )
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Modem må vara billiga, men det kan vara svårt att få tag på ett som stöder den konfiguration man söker. Samt att det är leveranstid mm.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Läs hemförsäkringsvillkoren. De flesta hemförsäkringar täcker åskskador så bara reparationen uttryckligen säger "Åskskadat" så får du igen pengarna.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Batteridrivet modem :humm:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Robot som byter ut och laddar batteriet?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nerre skrev:Läs hemförsäkringsvillkoren. De flesta hemförsäkringar täcker åskskador så bara reparationen uttryckligen säger "Åskskadat" så får du igen pengarna.
Brukar dock vara en ganska stor självrisk, så är det bara ett modem som pajat så lönar det sej nog inte.
Skriv svar