Denford Orac-svaven har landat

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Denford Orac-svaven har landat

Inlägg av SeniorLemuren »

Har hämtat hem svarven. Säljaren påstod att han provkört den när han köpte den för att antal år sedan och då fungerade den. Den har sedan dess stått uppställd i dotterns garage i flera år. (Ett dragigt gammalt träskjul utan el.) Eftersom jag inte visste så mycket om hur man kör den så litade jag på säljarens ord att den funkar.

Jag har nu konstaterat att det enda som rör sig när man programmerar eller joggar den är X och Z- axlarna. Spindeln snurrar inte och kvadratur-givaren från spindeln som möjliggör gängning och visar varvtal funkar inte. Jag har öppnat bak och framstycket till elektroniken och innanför bakstycket kan man se vad som borde vara orsaken. :(

Svarven har troligtvis stått under läckande tak, vatten har träffat överkanten på den bakre luckan och stänkt in på 2 av kretskorten. Det har troligtvis hänt utan säljarens vetskap. Frekvensomvandlaren verkar också död, vilket verkar vara ett vanligt fel på denna maskin.

Jag vill inte störa säljaren nu på helgen, men på måndag ska jag ta en diskussion med honom. Tänkte fråga om han är beredd att återbetala en del av köpesumman. Jag gav 6000 kr och tycker nog att han kan dra en tusenlapp från priset. Jag fick i och för sig med div. nya stålhållare och hårdmetallskär till ett ungefärligt inköpsvärde på 3000 kr men dom har jag ju ingen nytta av just nu :)

Jag har fått tag i alla ritningar och scheman till den, så är inte kopparbanorna alldeles förstörda så kanske det går att reparera. I annat fall blir jag tvungen att bygga om den med nytt styrsystem (2 st stegmotordrivare, 1 st frekvensomformare, breakuotkort mm) ca 4000 kronor. Då blir den ju i och för sig upp to date.

Det finns en del beskrivningar på nätet om hur man gör, så förutom kostnaden det är nog inget problem. Dessutom så finns det ju en hel del kunniga medlemmar här när det gäller CNC. :)

Mekaniskt sett verkar svarven knappast använd. Chuck, prismor dubbhållare m.m ser helt nya ut.

När man ser hur spänningsregulatorkortet ser ut, så undrar man hur den överhuvudtaget kan funka.
Det undre kortet är CPU kortet. På nedre bilden kan man se det högra hörnet med helt gröna kopparbanor och en helt sönderfrätt el.lyt.
S1645Power.JPG
cpuboard.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27063
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Denford Orac-svaven har landat.

Inlägg av tecno »

Men va tråkigt att den var så illa 'lagrad', lite förvånande är ju att det mekaniska inte har fått sig en omgång av vädrets makter eller var den ordentligt infettad?
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Denford Orac-svaven har landat.

Inlägg av SeniorLemuren »

Nej den verkade inte infettad men troligtvis så är skadorna orsakade av att vatten råkade läcka ner exakt på ett ställe på baksidan av svarven där det träffade en plåtkant och stänkte in i elektroniken. För övrigt så var det något lite lätt ytrost på ratten till dubbhållaren, går bort med lite tvålull.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27063
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Denford Orac-svaven har landat.

Inlägg av tecno »

Lite omvårdnad så har du snart svarven igång för det mesta går ju att fixa till. Kommer väl bilder på detta vartefter?
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Denford Orac-svaven har landat.

Inlägg av thewho »

Men var är bilderna på maskinen?! :roll:
kato
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 november 2005, 17:58:49
Ort: Laholm

Re: Denford Orac-svaven har landat.

Inlägg av kato »

Har själv en orac.
Konverterade den till mach 3 när bildskärmen gav upp. Det var en riktig utmaning att programmera och köra utan skärm. Har kvar drivarna till stegmotorerna om du vill ha dem. Dem samlar ändå bara damm.
Har nog kvar instruktionerna inspelade på kassettband också.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8286
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Denford Orac-svaven har landat.

Inlägg av X-IL »

Trist med vattenskadan, men du ska se att du fixar det där som syns på bilderna i alla fall. Frekvensaren och encodern är väl kanske lite värre, men det bör ju gå att använda en annan frekvensare med möjligtvis nån kontrollsignalomvandling.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Denford Orac-svaven har landat.

Inlägg av DW »

-vi måste få se maskinen på ett antal bilder !!!!!!
Lite mått är alltid trevligt. tecno och jag har ju varsin Blomqvist cnc 3000, med 600mm dubb avst.
chuck ~150mm. Antar att din kanske är i dessa härader.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27063
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Denford Orac-svaven har landat.

Inlägg av tecno »



Lite mindre än våra Blommor.
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Denford Orac-svaven har landat.

Inlägg av SeniorLemuren »

kato skrev:Har själv en orac.
Konverterade den till mach 3 när bildskärmen gav upp. Det var en riktig utmaning att programmera och köra utan skärm. Har kvar drivarna till stegmotorerna om du vill ha dem. Dem samlar ändå bara damm.
Har nog kvar instruktionerna inspelade på kassettband också.
Roligt att det finns fler Denford Orac på forumet. Jag tänker inte bygga om min om det går att få fart på den som den är. I alla fall inte nu, kanske det blir aktuellt när båten är klar någon gång i framtiden.
Då hoppas jag få lite tips om hur man gör. :)

Angående drivarna så verkar de fungera, i alla fall än så länge. Visst vore det bra med reservgrejor men just för tillfället inskränker sig min ekonomi till att bara köpa det som behövs för att få fart på maskinen.

Vad är orsaken till att man byter drivarna när man bygger om till mach 3? Vilka delar byts ur och vilka har man kvar vid ombyggnad? Används dom kort som vattenskadats i min maskin när man bygger om?

Passar på att fråga var man kan köpa den typ av verktygshållar som passar enl. bilden. Det fanns inga sådana med. Det hade varit kul om man kunde få tag i en verktygsväxlare också, men det är förmodligen inte det lättaste.
Denford1.JPG
Denford2.JPG
Denford.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ds77
Inlägg: 2244
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Denford Orac-svaven har landat

Inlägg av ds77 »

Det kanske passar med någon här: http://verktygsboden.se/snabbstalfaeste ... stalfaeste

Dåligt med lager där, och även här var det beställningsvara. Tror duabhuset har sådana också, möjligen i lager. Sedan finns ju alltid ebay..
kato
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 november 2005, 17:58:49
Ort: Laholm

Re: Denford Orac-svaven har landat

Inlägg av kato »

Betalar du bara frakten så får du drivarna gratis. Kändes onödigt att slänga, men jag kommer aldrig att använda dem.
Originalväxlaren är ingen höjdare, väldigt ostabil. Har även en sådan stående.

Köpte min orac för tio år sedan fullt bestickande med snabbfästen, verktyg och revolver. Skolan trodde inte att den fungerade, men så bytte jag säkringar och körde den från "overtravel" vips så fungerade den.
kato
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 november 2005, 17:58:49
Ort: Laholm

Re: Denford Orac-svaven har landat

Inlägg av kato »

En liten bit ner på denna sidan har jag lagt upp några bilder på skyddet jag byggt runt svarven. Tröttnade på alla spånor. Gillar att ha den ren och fin, därför fick den bli vit. Och så matchar det verktygstavlan.
http://www.denfordata.com/bb/viewtopic.php?f=43&t=2626
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Denford Orac-svaven har landat

Inlägg av SeniorLemuren »

Fantastiskt fint arbete du gjort. Så där vill jag med göra. Visst tackar jag och tar emot drivarna, om det bara gäller frakten så kan jag överleva. Jag är även klart intresserad av att köpa verktygsväxlaren om du inte har bruk för den. Jag slipper ju då att köpa verktygshållare. :)
Jag pm:ar.
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Denford Orac-svaven har landat

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu funkar svarven som ny. Det var avbrott på en del ordentligt ärgade kopparbanor både här och där, avbrott i en kabel till frekvensomformaren och en rutten kondensator. Nästa steg blir att få igång en seriekomunikation med en PC.

Lite rörigt var det. :)
styrsystemet.JPG
lagat powerkort.JPG
lagatReläkort.JPG
kasskonding.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar