FTDI FT232BM

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
speakman

FTDI FT232BM

Inlägg av speakman »

Har någon erfarenhet av den?
Tyckte den verkade så simpel, men den vill då inte snurra igång här inte.
När man pluggar i USB-kontakten så hittar den någon device, men så står det att hårdvaran inte kunde starta eller liknande (kan inte kolla just nu).
Den kretsen är allt som är inkopplad på kortet just nu.
Efter lite sökning på nätet påstås det bero på gamla drivrutiner som ligger kvar, men så är inte fallet. Har testat på flera platformar; både linux, windows xp och windows 2000. Linux tyckte INTE om det, då den orsakade ett oväntat fel i USB-stödet, så all USB dog, lol.

Men jag tycker ändå att när kretsen hittas så borde den fungera? Det är ju liksom inga andra kretsar ansluten (förrutom de få kringkomponenterna som krävs) som kan strula. Kanske kretsen är felaktig?

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

jag använder bara 2232 versionen vilket jag tycker fungerar aldeles utmärkt
fast du får kommaihåg att de inte är någon parallel port utan du kan få två serie portar, den parallela biten använder jag till parallel data mellan avr och fdti,

låter konstigt. går PWREN# låg efter att du har satt i usb kontakten *?
kolla annars med att ansluta den mot en pc med windows xp
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag ska ta en koll så fort jag hemkommit. Finns det något annat man kan felsöka kretsen på? Ska erkänna att jag inte har databladet färskt i huvudet. Det finns säkert en massa där också. Ska glo igenom det ikväll igen.

Mvh
speakman
Pontus

Inlägg av Pontus »

Jag har hållt på en del med den kretsen. Den är ganska känslig för störningar..är kretskortet korrekt utformat med avseende på detta? Har du ordentliga avkopplingskondingar placerade så nära som möjligt?
Har du kollat databladet? Kör du bus powered?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jo, det var nog en hel del som saknades om man går efter Design-guiden. Vette f-n vilket schema vi ritade efter egentligen?!
Bl.a. finns inte kondingarna runt kristallen. Måste dessa vara exakt 27pF, eller går det bra med 15pF måntro?
Sedan ett antal avkopplingskondingar saknas (givetvis). Blir till å rita om kortet förmodligen. Jobbigt med de färdigmonterade kretsarna bara! Det var inte _lite_ pilligt det. :)

Sedan den lilla ferriten som sitter efter kontakten, finns något motsvarande i Elfa? Jag kan då inte hitta något passande.

Mvh
speakman
Pontus

Inlägg av Pontus »

speakman skrev:Jo, det var nog en hel del som saknades om man går efter Design-guiden. Vette f-n vilket schema vi ritade efter egentligen?!
Bl.a. finns inte kondingarna runt kristallen. Måste dessa vara exakt 27pF, eller går det bra med 15pF måntro?
Sedan ett antal avkopplingskondingar saknas (givetvis). Blir till å rita om kortet förmodligen. Jobbigt med de färdigmonterade kretsarna bara! Det var inte _lite_ pilligt det. :)

Sedan den lilla ferriten som sitter efter kontakten, finns något motsvarande i Elfa? Jag kan då inte hitta något passande.

Mvh
speakman
Nja..beror lite på kristallen men det borde gå bra med 15 pF. Avsaknad av avkopplingskondingar = dödssynd. Samma sak med felaktig placering av dom.
Den lilla ferriten efter kontakten vet jag inte om den är viktigt eller inte eftersom jag aldrig använt någon. Jag brukar köra med det schema som syns i figur 8, USB self powered config. Där har dom inte med någon ferrit. Men om jag skulle använda fig. 7 t.ex. så skulle jag nog sätta på en liten ferrit.

58-787-07 på ELFA ser ut att fungera ypperligt till detta ändamål.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

TIPS: En av få regler på detta forum förbjuder citering av föregående inlägg, vilket också är tämligen onödigt.
Förövrigt så dog hela min lilla krets efter montering av kondingar runt kristallen. Kanske något inte blev som det skulle, jag vet inte. Blev less och skjöt felsökningen framför mig.
Dock funderar jag på en sak; det schema du använder binder ju inte "TEST"-pinnen till GND. Fungerar det ändå alltså?
Jag tror banne mig det var det där schemat vi ritat efter. Där finns ju inte några avkopplingar med, varav det inte hamnade på vårt schema heller.
Eventuellt ska en större konding in vid matning. Den 10uF-arn har vi inte pillat dit. Ska testa med det.
Sedan trodde jag att alla "drosslar" var spolar, därav jag inte hittade dessa på Elfa. Nu vet jag dock bättre. :)

Mvh
speakman
Pontus

Inlägg av Pontus »

Hmm skum regel. Fånig också.

Avkopplingskondingarna finns inte i schemat utan i en separat ruta.

Test-pinnen finns inte med i schemat vilket är lite konstigt men enligt databladet skall den gå till jord normalt sett. Gör man inte detta fungerar givetvis inte kretsen.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Återgår till mer expriment efter min pågående flytt. Återkommer med resultat.

Mvh
speakman
Skriv svar