Fundering kring kreskortslayout i Eagle

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
nils123

Fundering kring kreskortslayout i Eagle

Inlägg av nils123 »

Jag försöker lära mig att använda Eagle Cad och har några funderingar som jag hoppas få hjälp med.

1. Då jag använder mig av ett jordplan blir det lite tokigt (se bild 1). På paddarna 45-54 blir det en mindre "blaffa" med koppar rakt över paddarna, inte så snyggt även om det är signalmässigt riktigt. Kan man undvika att det blir så?

2. När jag lägger ett jordplan med t.ex 12mil isolation så blir även en kant runt hela kortet på 12mil som är utan koppar-lager (se bild 2). Detta ser inte så snyggt ut hur undviker man detta?

3. Det blir små klumpar/öar av koppar kvar på vissa ställen när jag lägger dit ett jordplan (syns någon på bild 1). Kan man redigera bort dessa?

Nu är bilderna bifogade
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av nils123 3 maj 2012, 14:05:53, redigerad totalt 4 gånger.
limpan4all

Re: Fundering kring kreskortslayout i Eagle

Inlägg av limpan4all »

Glömde du bilderna? Och skickade du innan du skrivit klart?

1?

2, Det är så det skall vara, jordplan skall inte gå hela vägen till kortkonturen, praxis säger 1mm fritt från koppar mot kortkonturen så 0,3mm är i minsta laget...

3?
Borre

Inlägg av Borre »

1, Menar du paddarna som är anslutna till jordplanet, att det ser ut som en "blaffa"?
Hur tycker du det ska se ut då? Jag menar, man vill ju ha en så bra koppling till jordplanet som möjligt men som ändå är lätt att löda. Det går ju att klicka ur "thermals" men då blir det en enda stor blaffa att löda pinnarna mot.

2, Går att ändra i DCR (knappen längst ner till höger i raden med knappt till vänster) under "Distance". Men som sagt, man vill sällan ha koppar ända ut då det kan ge dåligt resultat. Gör du korten hemma kan du väl kanske ändra avståndet.

3, Gå in inställningarna för jordplanet och klicka ut "Orphans".
nils123

Inlägg av nils123 »

2. Det är alltså paddarna 46-53 som dels är kopplade till jordplanet samt att det är ett "streck med koppar rakt över "paddarna". Det är alltså strecket med koppar rakt över paddarna 46-53 som jag stör mig på. Paddarna är således ihopkopplade på två ställen, i bakkant samt mitt på.
Borre

Inlägg av Borre »

Det är så "thermal" funktionen fungerar, den ansluter paddarna åt flera håll (fyra) där det går. Eventuellt skulle du kunna rita in väldigt tunna streck i lagret "trestrict" mellan paddarna.

Oansluten koppar vill man ändå inte ha på kortet, anslut dessa till jord istället. Rita annars ett kort streck i "trestrict" där prickarna är.
nils123

Inlägg av nils123 »

"trestrict" funkade perfekt.

Om man inte vill ha "soldermask" runt ett hål hur gör man för att radera "soldermask" för endast detta hål
Borre

Inlägg av Borre »

För viorna menar du?
I inställningarna för vian i fråga klickar du i "Stop", den lägger till stopmask över vian.
Går snabbare att använda "Change"-verktyget om man ska ändra många vior direkt.
nils123

Inlägg av nils123 »

Nej det är inte en "via" det är endast ett borrhål. Noterade när jag studerade gerberfilerna i "viewplot" att det ligger en "soldermask" runt borrhålet. Det ska inte lödas någonting i detta hål varpå det verkar onödigt att ha "soldermask" där.
Skulle vilja veta hur man redigerar bort "soldermask" för ett borrhål.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Borrhål är ju alla borrade hål, antar att du menar ett monterings hål? Använder inte Eagle men antar att det är samma förfarande som på via med 'Stop'.
nils123

Inlägg av nils123 »

Ok, vet inte om jag missförstått det här med "stop".
Om jag lägger ett lager med "stop" runt borrhål/monteringshål Blir det väl en "soldermask" där eller?
I mitt fall vill jag inte ha ren koppar runt mitt hål då inget ska lödas där.
Borre

Inlägg av Borre »

Soldermask är alltså själva lacken som täcker kortet där inget ska lödas, tar du bort den så kommer kopparen fram. Du vill således inte ta bort soldermasken om hålet ska vara "täckt".
nils123

Inlägg av nils123 »

Ok.
Då vill jag alltså lägga till "soldermask" runt hålet. Varför är det inte "soldermask" runt ett monteringshål utan paddar?
Då vill jag alltså lägga till "soldermask" runt hålet. Hur gör jag det.
Om jag förstått det rätt så tar "stop" bort "soldermasken" eller?
Borre

Inlägg av Borre »

Visa en bild på hur hålet ser ut.

Ja stopmask tar bort soldermask.
Skriv svar