Ska jag köpa en gersåg eller bordsåg, vilken ska man ha?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Ska jag köpa en gersåg eller bordsåg, vilken ska man ha?

Inlägg av gOry »

Har funderat ett tag på att köpa en kap, men vet inte vad jag vill ha.
Hade varit trevligt att kunna såg upp större skivmaterial, men samtidigt är de väl lättare att såga mindre grejer med en gersåg.
Vad ska man slå till på, oavsett vad jag väljer?

När de kommer till gersåg så har ju Evolution RAGE3 varit på tapeten förut i denna tråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=39922

Var och kände på en av Ryobi bordsågar i helgen och blev inte helt övertygad.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Ska jag köpa en gersåg eller bordsåg, vilken ska man ha?

Inlägg av Klas-Kenny »

För att kapa skivor är en bordssåg inte att rekommendera, tusen gånger smidigare med en cirkelsåg!

Bordssåg är dock bäst till längdsågning av brädor och att såga mindre skivor (Upp till 50x50cm eller så).

Personligen tycker jag att de alla tre kompletterar varandra, skulle hellre köpa en billig av varje än att kosta på med en dyr av bara en.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Varför är en bordsåg så fel till skivor? Visast de kanske är lite knepigt att köra hela 2440x1220mm skivor men efter man har kapat dom en gång så blir de mer hanterbart :)
Har redan en cirkelsåg fast utan skena. Visst de funka att spänna upp en regel att köra emot men oftast blir de inte exakt varje gång och de är knepigt att mäta ut osv..
Hade gärna haft en av varje, men de tar ju plats.
Kommer förmodligen ha mer användning för vad en gersåg kan ge, fast jag vill kunna ställa in sågdjup, går det?
Men en bra ihopfällbar bordsåg skulle inte sitta fel!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jobbigt att lasta upp, tungt att hantera vid själva sågningen, måste antingen ha någon typ utav rull-bord bredvid eller ha ordentliga muskler för att balansera upp skivan när bara kanten ligger på själva sågen osv. Dessutom kan du ju inte ställa "stoppskenan" eller vad man ska kalla den för, så värst långt ifrån klingan utan man får följa linjer på frihand i alla fall om det är lite större bitar som ska sågas till.

Visst går det, men jag tycker att det är bra mycket enklare med cirkelsågen. :)

Jag har för mig att i alla fall på den gersågen vi har så går det att ställa såg-djupet, men jag kan tänka mig att det skiljer mellan modeller.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Håller med Klas-Kenny till 100%.
Bordssågen duger till att klyva brädor och små skivor, typ 1 meter.
(om du inte har ett rull-/bord som är "dubbelt" så stort som skivan).

När det gäller gersåg, så älskar jag min Dewalt.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Sänksåg och skena är mitt tips.

Det finns bra cirkelsågar som är fasta, men de blir så dyra och stora tyvärr.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Fast då fixar man bara skivor, och de är inte riktigt huvudsyftet.
Med en bordsåg grejjar man ju mindre plåtar osv.

Evolution RAGE5 ser ju ut att gå att expandera rätt mycket!
Men hur är de att gera med en sån såg?
Kommer väl sluta med att man har en av varje i alla fall :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

I alla lägen No1 Sänksåg och skena.
Sticksåg No2 som också kan utnyttja skenan givetvis.

Fördel = tar litet utrymme :tumupp:

Behöver man annat så kompletterar man.

Gersåg, hur ofta har man nytta av en sån? Såga lite lister osv ja men då duger en handjagad kvalitets såg + gerlåda.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Kommer såga en heldel alu/stål profiler en och annan träregel, men vill även kunna såga plåt av alla dess slag.
Kanske kommer långt med en gersåg och den tar mindre plats gör den ju, men de hade varit smidigt med att kunna ta lite större plåtar/skivor osv...
Hur som kommer jag behöva göra plats i garaget som ständigt blir mindre av någon konstig anledning :humm:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

För mig låter det som att det är detta du ska ha:
http://festool.se/Produkter/Pages/Produ ... S-55-R-Set
+ http://festool.se/Produkter/Accessories ... m-FS-800-2

Så har du både sänksåg med styrskena och bordssåg i ett :)
kostnad... ja den är ju inte det billigaste, men det är bra och kompakt :D

Komplettera sedan med typ en RAGE för profilerna.
Helmer

Inlägg av Helmer »

Jobbar iofs mycket i trä men jag använder min bordssåg betydligt mer än sänksågen och gersågen.
gersågen tar jag fram när det är mycket som ska kapas tex bygge av altan annars funkar fogsvansen.
Sänksågen med skena är perfekt för sönderdelning av stora skivor. Jag tycker dock att det är lättare att låta brädgården kapa/klyva skivorna.
Bordssågen är en problemlösare. I den klyver jag och kapar när jag ska tillverka något.

Ska du jobba med alu/stål så är väl en gersåg ett bra val för att få fina raka snitt.
Jag har en metabo, skulle jag köpa idag så skulle det bli en beg festool kapex med motorbroms.
En ställning till sågen är mycket bra och användbar. Clasohlsson har en modell som funkar bra. Inget under av kvalitet men gör det den ska.
Patrik Jonsson

Inlägg av Patrik Jonsson »

Alla typerna av sågar har ju sina fördelar, jag har några av varje som jag har "ärvt" (Farsan har haft snickarfirma i många år, så det har ju avverkats en och annan såg. Någon gång har han glömt någon såg när han har varit på jobb långt bort och då är det många gånger billigare att bara köpa en ny såg i stället för att hämta den man har. Dessa har haft en tendens att hamna hemma hos mig...)

Ska villigt erkänna att jag nog inte skulle vilja vara utan någon av dom. Gersågen är ju kanon om man ska kapa mycket byggregel eller panel, jag har den uppställd permanent på ett längre bord som jag har snickrat ihop av lite plank och ett par bockar, så den används rätt mycket, dock bara till trä. Ska du ha den till aluprofiler så bör du nog köpa en lite dyrare. Jag har en billig från ÖB eller något liknande och en Bosch och skilnaden är klart märkbar. Den billigare lever om, flisar nästan sönder trät och skivan vibrerar, så risken att den hugger i aluprofil är nog stor. Tänk dock på att kaplängden är begränsad till 20-25 cm, sen får du vända på arbetsstycket och hålla på om du ska kapa bredare.

Vanlig handhållen "klinga" och en skena är klart billigast för snygga kap i skivor, ska du använda en bordssåg så måste du nästan bygga på bordet i alla ledder för att klara av stora skivor. Det går med envishet och armstyrka, men det blir inte snyggt alla gånger...
Bordssågen regerar när det gäller långa kap i smalare bitar, det är väldigt skönt att kunna slänga på en 4 meters regel och "putsa" av den 5 mm utan större bekymmer, det gör man inte med en sänksåg hur som helst.

Ska du kapa mycket profiler så är väl mitt tips att kolla efter en bättre beggad kallbandsåg, jag fick tag på en från en lokal skola för 500 pix. Helt klart ett av mina bättre impulsköp...

Vete tusan om du blir klokare av detta, men det kanske hjälpte någonting... :oops:

/Patrik
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"gersåg eller bordsåg"

För mig är det som att välja mellan lödpenna och skruvmejsel.
Dvs, det beror på vad man ska göra och även om det går att använda en
lödpenna som skruvmejsel, så blir det bättre med en skruvmejsel. :)

Kort sagt så får man välja mellan en pryl som är helt ok till det mesta
eller flera prylar som är riktigt bra till varsin sak och man blir glad av att använda.

Jag tycker det ger sig av sig självt när man sätter upp en lista på vad man vill göra. Som du gjorde:

"Kommer såga en heldel alu/stål profiler en och annan träregel"

Köp en gersåg! Största motiveringen: Stabiliteten av ett fast anhåll.

Materialet sitter fast. Sågen rör sig bara tvärs över materialet (och neråt förstås), tack vare metallrör med lager.
= *Mycket* svårt att få det hoppigt och snett!
Därför kan man väldgt enkelt såga bort *supertunnt* lager, som om man slipat ner någon tiondels millimeter.
Utmärkt för att få perfekt passning mellan bitar!

"men de hade varit smidigt med att kunna ta lite större plåtar/skivor osv..."

Cirkelsåg + skena. Eller sänksåg.
Okej, bordsåg går också, men då behöver du svänga runt med dessa större plåtar/skivor. Inte lätt att få rakt då...

Hos en bordsåg rör man ju materialet längs ett anhåll som rör på sig. Sågen sitter fast.
= Beror på hur du håller material + anhåll. Dvs svårt på lite större skivor eller vissa profiler.

"men vill även kunna såga plåt av alla dess slag."

Jag har inte testat att såga plåt med bordsåg, så jag kan inte säga något om det.
Här rekommenderar jag faktiskt min favorit, även om den inte fanns med i urvalet:
Köp en sticksåg med sågblad för metall. Supertrevligt att såga med i metall!
Tack vare att plåt är tunnt så är det lätt attt såga rakt, eller konstiga former om man vill.
Rekommenderas varmt till de som inte har pengar till plåtnibbbler, men som äger en sticksåg. :)

Till tjockare grejer är däremot inte sticksåg bra, även om jag klyvt 2,5 meter långa och 45mm tjocka reglar...

Du ser: Jag har tipsat om flera saker. :D
Det hade varit annorlunda om du bara tänkt såga t.ex reglar och profiler.

Sammanfattning av vad jag tycker:

Vill du få bäst resultat på...

*...reglar, lister, metallprofiler och liknande: Köp en gersåg.
*...mindre (typ max 1x1 meter) skivor, men ibland även lite reglar och sånt: Köp en bordsåg.
*...alla andra skivor och lite större grejer: Cirkelsåg + skena, eller sänksåg.

Jag har både gersåg (Bosch PCM 8S) och cirkelsåg + skena och använder alltid båda när jag bygger något som involverar skivor.
Annars blir det gersågen och sticksågen.

Väljer du en bordsåg: Var väldigt noga med att anhållen är stabila samt att de inte hakar upp sig.
Det är dem som till största del avslöjar hur sågningarna blir, så länge man inte har för stora skivor att såga...
Hos en gersåg är detta anhåll en del av den fasta konstruktionen och sågen är lagrad över stålrör. = Stabilt!

(Jo, jag har kortat ner det här inlägget, men det blev långt ändå. :) )
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Kanske något sånt här, Gersåg och Sågbord i ett som du söker?

http://www.tradera.com/helt-ny-makita-l ... _155165566
Skriv svar