TV och ir

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
netbear
Kontakt:

TV och ir

Inlägg av netbear »

Hej

Har ett probelm. Skulle vilja kunna slänga in satelitmottagaren och digitalboxen i ett skåp. Problemet är att jag då inte kan använda fjärrkontrollerna. Skulle således behöva bygga en manick bestående av en eller flera irmottagare samt en eller flera irdioder samt möjligen lite motstånd m.m. som helt enkelt bara vidarebefodrar alla irsignaler modulerade med 36 eller 38 KHz (kommer inte ihåg vad de flesta fjärrkontroller använder) in i skåpet. Har suttit och lekt lite men lyckas inte så bra.

Kan tänka mig att det inte bara är jag som har detta problemet. Någon som har nån idé eller kanske tom har byggt en liknande manick?

/Björn
AsmN
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

Ett enkelt sätt skulle vara att skruva sönder boxarna och flytta ir-dioderna från boxen till utsidan av skåpet. Borde fungera bra om kablarna inte blir längre än en halv meter.
Är kanske inte så bra ifall du funderar på att flytta boxarna igen efter några veckor...
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

det enklaste borde väll vara att ta en fototdiod som man kopplar in till basen på en lämplig transistor som sen driver en irdiod, så fäster man fotodioden på utsidan av skåpet och irdiodene innanför vid mottagaren
netbear
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Har också funderat på möjligheten att skruva sönder boxarna men det är inte kul så jag ska ta och pröva den andra metoden.

/Björn
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tror att det behövs någon typ av buffertkrets menllan fotodioden och IR_dioden får full kräm. Men det funkar kanske med någon transistor koppling.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Jag har sett nån repeater som bara förstärker signalerna.
Han som gjorde den använde den för att få längre räckvidd på fjärrkontrollen i ett stort hus.

Det borde väl funka?
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Den här kanske skulle fungera. :)
netbear
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Hej

Ja det fungerar säkert ska ta en titt på det men jag byggde tidigare idag ihop en liten krets med en fototransistor en vanlig transistor och en ir diod. Det fungerar problemet är att det bara fungerar på en halvmeter. Alltså sträckan mellan fjärrkontrollen och fototransistorn kan inte vara mer än en halvmeter.

Det behövs inte specielt mycket kräm ut från irdioden då den kommer att vara placerade högst 5-6 cm från boxarna.

Frågan är då hur man skulle kunna få upp räckvidden. Skulle man kunna använda en avstämd irmottagare? Eller skulle man kunna höja spänningen? kör på runt 4 volt för tillfället.

Men jag ska ta en titt på kretsen i inlägget innan. Problemet är att jag inte har någon förstärkarkrets hemma....

/Björn
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

du kan ju till att börja med försöka fixa irdioder med så liten strålvinkel som möjligt.. då bör de nå lite längre
netbear
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Det är inte irdioden som är problemet. Den ska bara klara några centimeter. Det är fototransistorn som är problemet. Mellan den och fjärrkontrollen måste det iaf vara 3 - 4m men vill ju sitta i soffan. Den klarar som det är nu ca 0,5 m vilket är lite lite.

/Björn
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Vad är det för fototransistor du använder?
Jag byggde en sån mottagare en gång.
Då kopplade jag två bc547:or tror jag det var, kopplade dom som ett darlingtonsteg och då fungerade fjärren iaf på 4 meters avstånd.
Jag mätte inget exakt avstånd, men uppskattningsvis.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Teoretiskt sett skulle du inte ens behöva börja gräva i komponentlådan... det är en vanlig fjärrkontroll vi snackar om här ju... gör ett lagom stort håll i skåpet... sen är det bara att fixa en spegel eller ngt materiall som reflekterar ljuset in i mottagaren... skulle kunna lösas rätt smidigt tror jag... ett alternativ iaf...

//Rille
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

varför inte en vanlig 2mm plastopto från utsidan till mottagaren på prylarna
blir det för dålig känslighet , sätt en lämplig lins på inkommande optokabel
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Låter också som en vettig idee i princip i samma anda som jag förspråkar... håller väl med om att det kanske inte är så "roligt" att bara göra det men varför överarbeta saker man bara vill ska funka... jag vill iaf bara att det ska funka :) Min erfarenhet säger dock att Netbear inte kommer ge sig vid detta :doubt:

//Rille
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det går inte att klämma in mer ljus i en optokabel med en lins.
Skriv svar