Hej,
Hoppas nån kan hjälpa mig. Söker följande:
En ljusdiod som lyser i ca 1-2 min och sedan stänger av sig.
Det ska va så enkelt som möjligt och utrymmet är begränsat. Jag tänker mig en kondensator som laddas upp med en knappcell. Eller en knappcell som switchar av efter 1-2 min. Nån som har en bra idé eller komponent som kan göra detta?
Mvh
Johan
ljusdiod med "tidrelä"
Re: ljusdiod med "tidrelä"
Hej och välkommen till forumet!
En del här är lite kinkiga och slår gärna nya i huvudet med att de inte riktigt har skrivit ur sig allt som behövs för att de ska kunna få hjälp.
Kanske fattas det lite i ditt inlägg...
Men för det mesta kan man ju förutsätta lite och är det fel får TS (TrådSkaparen) rätta helt enkelt.
--
Ska den vara strömsnål oxo? Ska den triggas med knapp?
Funderar på om man kan ha: batteri, konding som laddas via motstånd. Spänningen över kondingen kopplad till en nand t.ex. som slår av LED:en när kondingen laddats upp. Sen ska knappen in nånstans också. Men låter inte omöjligt.
MVH: Mikael
En del här är lite kinkiga och slår gärna nya i huvudet med att de inte riktigt har skrivit ur sig allt som behövs för att de ska kunna få hjälp.
Kanske fattas det lite i ditt inlägg...
Men för det mesta kan man ju förutsätta lite och är det fel får TS (TrådSkaparen) rätta helt enkelt.
--
Ska den vara strömsnål oxo? Ska den triggas med knapp?
Funderar på om man kan ha: batteri, konding som laddas via motstånd. Spänningen över kondingen kopplad till en nand t.ex. som slår av LED:en när kondingen laddats upp. Sen ska knappen in nånstans också. Men låter inte omöjligt.
MVH: Mikael
Rookie på ämnet, men om jag läser 'tid' som ett krav, borde väl en 555 vara en bra utgångspunkt?
Okej, mer info:
Tänk en liten äggklocka med en förinställd tid. När man sätter på den ska lysdioden vara på i ca 1-2 min och sedan slockna (ingen speciell nogrannhet på tiden). Inga avancerade chip eller dylikt ska in. Därför tänkte jag att något ska laddas upp och sedan laddas ut. Alternativt ett litet chip med timer funktion som agerar switch.
Strömsnål behöver den inte vara.
Layout:
-knapp-
Batteri --------timer------lysdiod
Jag har grundläggande elektronik kunskaper men jobba inte inom ämnet. Därav behöver jag er hjälp.
Tack
Tänk en liten äggklocka med en förinställd tid. När man sätter på den ska lysdioden vara på i ca 1-2 min och sedan slockna (ingen speciell nogrannhet på tiden). Inga avancerade chip eller dylikt ska in. Därför tänkte jag att något ska laddas upp och sedan laddas ut. Alternativt ett litet chip med timer funktion som agerar switch.
Strömsnål behöver den inte vara.
Layout:
-knapp-
Batteri --------timer------lysdiod
Jag har grundläggande elektronik kunskaper men jobba inte inom ämnet. Därav behöver jag er hjälp.
Tack
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Låter som ett fall för en 555'a. Eller en liten
6 eller 8-pinnars processor, om man är lagd åt det håller...
6 eller 8-pinnars processor, om man är lagd åt det håller...