UV härdande plast
UV härdande plast
Hej! Jag har lite planer på att bygga en 3d skrivare av uv härdande plast med en dlp projektor. Jag har beställt hem en liter sånthär: http://bucktownpolymers.com/ps102-uv.html
Det är såkallat "low voc" och "low odor" men det luktar förfärligt. Som säkerhet har jag det i väl? ventilerat rum ( öppet fönster och ett par fläktar som står på dygnet runt) men jag känner mig fortfarande lite osäker på hur hälsoskadligt detta kan vara. Jag kommer självklart att använda andningsmask, handskar och glasögon när jag bearbetar materialet.
Materialet inehåller en liten mängd styrene monomer som jag läser kan vara ganska skadligt.
Vad tror ni? Kan jag fortsätta testa med detta eller bör jag slänga det och lägga ner projektet?
Jag vill verkligen inte riskera några hälsoskador...
// Jocke
Det är såkallat "low voc" och "low odor" men det luktar förfärligt. Som säkerhet har jag det i väl? ventilerat rum ( öppet fönster och ett par fläktar som står på dygnet runt) men jag känner mig fortfarande lite osäker på hur hälsoskadligt detta kan vara. Jag kommer självklart att använda andningsmask, handskar och glasögon när jag bearbetar materialet.
Materialet inehåller en liten mängd styrene monomer som jag läser kan vara ganska skadligt.
Vad tror ni? Kan jag fortsätta testa med detta eller bör jag slänga det och lägga ner projektet?
Jag vill verkligen inte riskera några hälsoskador...
// Jocke
Re: UV härdande plast
Styren monomerer är nog garanterat cancerogent. Den viktiga frågan är hur cancerogent det är. Bara för att kommersiella varianter luktar lite säger inget om deras förmåga att släppa loss VOC till luften. Det hela är fråga om sannolikhet. Vill du chansa på att just du klarar dig? 
Mitt förslag är att du ordnar ventilation på samma sätt som handskboxar är byggda. Så att all luft i skrivaren sugs ut kontinuerligt. Med lite undertryck så att inget kan smita ut. Detta då det inte finns några perfekta filter.

Mitt förslag är att du ordnar ventilation på samma sätt som handskboxar är byggda. Så att all luft i skrivaren sugs ut kontinuerligt. Med lite undertryck så att inget kan smita ut. Detta då det inte finns några perfekta filter.
Om inte någon råkar sitta på informationen här så känns det väl som att det är lämpligast att vända sig till tillverkaren i det här fallet? Känns lite vanskligt att chansa.
Ett annat alternativ kan vara att fråga här:
http://groups.google.com/group/chemshapes_dev/topics
Har själv funderat på att ge mig in i de här nya skrivarna (nya för hemmabruk i alla fall) men jag väntar på att andra ska få göra lite mer av forskningsjobbet först
Ett annat alternativ kan vara att fråga här:
http://groups.google.com/group/chemshapes_dev/topics
Har själv funderat på att ge mig in i de här nya skrivarna (nya för hemmabruk i alla fall) men jag väntar på att andra ska få göra lite mer av forskningsjobbet först

Ja en glovebox hade varit optimalt, men meckigt att bygga och handskas med.
Jag har haft lite kort kontakt med bucktown polymers angående hälsorisker och fick som svar att jag inte bör äta det och att jag ska använda handskar. Låter lite för lite tycker jag?
Ska höra efter på chemshapes imorgon tror jag.
Jag har haft lite kort kontakt med bucktown polymers angående hälsorisker och fick som svar att jag inte bör äta det och att jag ska använda handskar. Låter lite för lite tycker jag?
Ska höra efter på chemshapes imorgon tror jag.
-
Som plåster på såren/bölderna
...
Kan jag meddela att Slic3r numera har .svg vilket definitivt underlättar användandet av en dlp-printer.
Du ska definitivt inte lägga ned verksamheten! Jag antar att du redan har sett bla ScribbleJ's och Lemon Curry(z-axis & etc)-varianterna, skulle tro att där finns länkat resurser ang sådant här, om inte annat finns dito forum och IRC.

Kan jag meddela att Slic3r numera har .svg vilket definitivt underlättar användandet av en dlp-printer.
Du ska definitivt inte lägga ned verksamheten! Jag antar att du redan har sett bla ScribbleJ's och Lemon Curry(z-axis & etc)-varianterna, skulle tro att där finns länkat resurser ang sådant här, om inte annat finns dito forum och IRC.

Problem uppkommer, problem löses 
Det behöver inte vara handskar mm, men pulvret bör vara i en låda som är lufttät mha undertryck.

Det behöver inte vara handskar mm, men pulvret bör vara i en låda som är lufttät mha undertryck.
Jo det låter vettigt. Ska pröva med en plastlåda med fläktsystem utåt så man blir av med de hemska luktern
Måste även lura min projektor att färghjulet sitter kvar. Tydligen har den en ljus sensor för att synka bilden rätt. Tänkte prova att generera någon signal med en avr processor.
Måste även lura min projektor att färghjulet sitter kvar. Tydligen har den en ljus sensor för att synka bilden rätt. Tänkte prova att generera någon signal med en avr processor.
-
1 liter inklusive frakt gick på 526 kr ungefär. Så det är inte särskilt billigt.
-
Det är ganska billigt 
De flesta priser jag har sett annars har varit betydligt högre även utan frakt

De flesta priser jag har sett annars har varit betydligt högre även utan frakt
Okej
Solarez har med rätt billiga material, men jag har inte hört något om det fungerar bra eller inte.
En tät plastlåda med en fläkt utåt fungerade rätt bra! Mycket av lukten har försvunnit. Undrar bara vad grannarna tänker när det hänger en plastslang ut genom fönstret...

En tät plastlåda med en fläkt utåt fungerade rätt bra! Mycket av lukten har försvunnit. Undrar bara vad grannarna tänker när det hänger en plastslang ut genom fönstret...
Jag har inte kommit så långt in i bygget att jag testat mjukvara ännu. Har endast provat att härda lite plast och det stelnar som det ska.
Skulle egentligen behöva skaffa en mindre linjärskena då mitt egna bygge i mdf blir rätt tungt och klumpigt, så om någon har något billigt över så hojta till!
Jag kanske borde starta en projektråd?
Skulle egentligen behöva skaffa en mindre linjärskena då mitt egna bygge i mdf blir rätt tungt och klumpigt, så om någon har något billigt över så hojta till!
Jag kanske borde starta en projektråd?
ok, men du har bestämt att använda en projektor?
är åckså facinerad av dessa nästan magiska printrar....
undrar hur skulle det funka med en LCD platta i botten och en vanlig UV lampa under?
upplösningen blir då densamma som pixelstorleken typ 0.25mm?
men det kanske räcker?
är åckså facinerad av dessa nästan magiska printrar....
undrar hur skulle det funka med en LCD platta i botten och en vanlig UV lampa under?
upplösningen blir då densamma som pixelstorleken typ 0.25mm?
men det kanske räcker?
Jo anledningen till att jag kommer att använda en projektor är att man kan härda ett helt lager på en gång. Med en laser blir det mer rörelse och mer mekanik, vilket jag gärna slipper 
Vad jag läst så släpper inte lcd paneler igenom något uv ljus och därför går det inte att använda, medan en DLP projektor ganska lätt går att modda så den inte blockerar uv ljuset från lampan inuti.

Vad jag läst så släpper inte lcd paneler igenom något uv ljus och därför går det inte att använda, medan en DLP projektor ganska lätt går att modda så den inte blockerar uv ljuset från lampan inuti.