T: Bluetooth-krets med kontrollerad signalstyrka och ACL

Lotsare

T: Bluetooth-krets med kontrollerad signalstyrka och ACL

Inlägg av Lotsare »

Jag har ett projekt som jag förutsättningslöst söker lösning på. Det krävs nån som känner till bluetooth eller som kan och vill sätta sig in i det.

Jag skulle behöva en blåtandskrets vars signalstyrka jag kan påverka direkt. Vad jag förstår varierar bluetooth signalstyrkan enligt standard så att den sänks vid god förbindelse och förstärks när förbindelsen försämras. Jag vill kunna ställa in den (manuellt) på en konstant nivå. Jag söker någon som känner till om och hur man kan koppla sig förbi detta, elektroniskt eller med omprogrammering.

Jag vill även kunna kontrollera när blåtandskretsen ska genomföra en sändning för att etablera ACL (Asynchronos Connectionless Link). Vanliga handsfrees gör så när de startar upp. Blåtand i mobiltelefoner, PC-dongles et cetera gör det inte. Jag hittar ingen dokumentation om ämnet.

Priset får vi diskutera när det finns förslag på lösningsmetod. Projektet skulle kunna vänta till sommaren.
Lotsare

Re: T: Bluetooth-krets med kontrollerad signalstyrka och ACL

Inlägg av Lotsare »

Här har vi ett projekt som lätt kan bli en livtidskarriär, tror jag, givet den generella potentialen.

Jag lovar förstås inte nånting, det är bara min vision. Inte minst eftersom mitt tillfälliga eget projekt är väldigt flimsy flimsy. Med lite extra flimsy därtill... Men har inte blåtand nu en sån enorm spridning att det borde vara intressant att sätta sig in i det? Jag är intresserad av blåtand bara därför att varenda jäkla mobiltelefon talar det språket! Och antalet mobiler och andra blåtandssändare ökar i antal med många miljoner per år. Alla har en, eller två, i sin ficka.

Med bara lite tweaking (om möjligt) så skulle signalsstyrka och ACL-tajming på ett blåtandschip kanske kunna hanteras på ett praktiskt användbart sätt. Eller är det kanske bara att kapitulera inför industristandarder man inte kan rå på?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Syftet vore ju intressant, dvs varför är det viktigt att kunna låsa signalstyrkan?
Lotsare

Inlägg av Lotsare »

Jag vill använda blåtand som radiofyrar för rumsvis positionering (inomhus där GPS inte duger). När man går bort så ska man helst distinkt passera gränsen för radioräckvidden, men tyvärr är blåtand tydligen så smart att den förstärker och försvagar signalen för att hålla kontakt utan att slösa batteri. Det är iofs inte det stora problemet, utan utmaningen är att ställa in signalstyrkan så att en blåtandssändare täcker ett helt rum och inte mer än ett rum. 2,45 GHz verkar inte ha några större problem med att passera genom betongväggar. Så varje radiofyr behöver få sin signalstyrka inställd för att ge önskad räckvidd för varje rum eller annan plats.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Vi har en liknande grej på jobbet, fast den är ju en liten del i ett stort system. Kör IR.

http://www.saabtraining.com/rad.html

//Mikael
Lotsare

Inlägg av Lotsare »

Kul, hur används den? Jag menar, i vilket syfte? Jag känner till att det finns larm som använder sån rumsvis positionering, så att kollegorna vet var larmet aktiveras nånstans. (Annars finns det ju inte mycket man kan göra när larmet går, nån nånstans behöver hjälp, jaha...)

IR har dock den jättestora nackdelen att det måste finnas fri sikt från trackern. Man kan inte ha den i fickan eller under kläderna. Nyckfullheten i radiovågors utbredning till trots, så är det nog bäst ändå. Dessutom så har ju alla mobiltelefoner blåtand, men IR-sändare skulle kräva en speciell apparat. Man tar vad man har.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Men varför inte göra tvärtom? Låt telefonen tala om för fyrarna var den befinner sig genom att läsa av signalstyrkan från alla fyrar som har kontakt med nallen?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nu var det ju många år sen jag hacka bluetooth, så det kanske är dags att ändra signaturen...

Hur tänker du att själva positioneringen skulle gå till? Tänkte du använda signalstyrkan från dina olika fyrar? Det kommer inte funka, du kan själv prova med något utvecklingskort för 2.4GHz radio. Anteckna signalstyrkan var 10 cm och du kommer se intressanta mönster..

Jag skulle tittat på hur zigbee radion i vissa fall kan hantera positionering, men där handlar det inte om signalstyrka utan förskjutningar i tid (är dock inte säker på att det faktiskt är en del av standarden eller något någon tillverkare själva har lagt till som en feature)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Det var några killar på LTU som gjorde exjobb samtidigt som mig som försökte sig på positionering via radiofyrar med BT och WiFi där man "triangulerade" positionen utifrån signalstyrkan från fyrarna...
Det gick inte. ;-) Att en fyr är längre bort betyder inte automatiskt att du har sämre signal från den...

Om däremot tre fyrar i närliggande rum har kontakt med telefonen kan du ju anta att enheten befinner sig någonstans i närheten därimellan...
Lotsare

Inlägg av Lotsare »

Positioneringen ska gå till som så att det finns en blåtandssändare i varje rum. Dess signalstyrka ska ställas in så att den täcker rummet men inte sänder genom väggar, golv och tak. Det är utmaningen, och måste nog testas ut för varje radiofyr när de installeras. Någon triangulering eller mätning av signalstyrka behövs inte. Antingen har man (mobiltelefonen med min app) förbindelse med blåtanden i rummet, eller också inte. Rumsvis positionering duger, att finlira mer tror jag blir väldigt väldigt svårt. Eftersom blåtand är så billigt, så skulle man kunna ha flera sändare per rum och på så sätt få säkrare positionering. I värsta fall får man väl acceptera att flera rum har samma positionsfyr, det är fortfarande användbart.

Jag har läst om försök att mäta upp signalstyrka för olika frekvenser på olika platser i en byggnad, alltså från WiFi, GSM och vad som råkar finnas tillgängligt för andra syften, och basera positionering på såna profiler, enligt vad som kan beskrivas som en radiokarta. Men det verkar hopplöst, för det hela ändras beroende på var folk står och går. Kroppar absorberar, reflekterar, blockerar radiovågor. Jag har respekt för svårigheterna att förutse radiovågors utbredning i praktiska miljöer, så jag vill hålla det enkelt.

Annars kan man ju ta till aluminiumtapeter. Även i taket. Kan framstå som liiite omständligt dock :P Åsså tappar man väl det trådlösa nätverket...

Problemet med zigbee är att det inte finns inbyggt i mobiltelefoner. Det skulle bli en pryl till att bära, hålla reda på och ladda. Och såna hamnar i skrivbordslådor där de fyller funktion B: samla damm. Önskedrömmen vore ju radiovågor som inte passerar genom väggar. Kan man säga att en viss frekvens är bättre än andra på det sättet? Blåtand verkar tyvärr inte bry sig mycket om huruvida den passerar genom luft eller betong.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag förstår precis hur du menar, men jag tror att det blir extremt svårt att hindra BT-vågorna att breda ut sig utanför rummet, samtidigt som du vill ha täckning oberoende av fickor, människor, möbler och andra permanenta/mobila hinder i rummet..

Förslaget med att låta flera fyrar vara aktiva och "gissa" var enheten befinner sig utifrån vilka fyrar de har kontakt med fungerar ju åt båda håll, dvs mobilen kan ju - utifrån vilka fyrar den har kontakt med - göra en kvalificerad gissning rörande vilket rum den befinner sig i...

Jag är ingen guru, så att jag tror att det är svårt betyder inte att jag inte tycker att du ska testa. ;-)
Lotsare

Inlägg av Lotsare »

hubben skrev:Men varför inte göra tvärtom? Låt telefonen tala om för fyrarna var den befinner sig genom att läsa av signalstyrkan från alla fyrar som har kontakt med nallen?
Det är absolut ett alternativ för vissa tillämpningar!
Det blir lite dyrare radiofyrar, dock. Tusen spänn för en smartphone istället för några tior för en blåtand i varje rum. Sånt här finns ju knappt idag, och om det blir billigt så kommer alla upptänkliga tillämpningar att dyka upp. Jag tror att "billiga positioner" är jätteviktigt rent affärsmässigt. Och folk bär ju redan omkring på smartphones. Vidare är det som sagt inte fråga om att mäta signalstyrka, det tror jag skulle bli en ökenvandring. Istället går jag helt enkelt på att ha anslutning eller att inte ha anslutning, vilket tolkas som att man är i rum X eller inte i rum X.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Ah, jag tänkte att du skulle ha lite smartare fyrar som kommunicerade, men självklart har du dumma fyrar och låter appen i telefonen veta var varje fyr befinner sig istället.
Lotsare

Inlägg av Lotsare »

hubben skrev:Jag förstår precis hur du menar, men jag tror att det blir extremt svårt att hindra BT-vågorna att breda ut sig utanför rummet, samtidigt som du vill ha täckning oberoende av fickor, människor, möbler och andra permanenta/mobila hinder i rummet..
Jag har faktiskt med primitiva medel lyckats dämpa en blåtandssändare så att den har mottagning i bara ett rum och inte alls utanför, annat än om man står i dörröppningen. Så jag har sett att det verkligen går, men det vore smidigare om man kunde ställa in signalstyrkan.

Och det behöver aldrig bli värre än att man har överlappande radiotäckning. Om rummen A, B, C, D och E ligger i rad med var sin blåtand, så vet man att man är i rum C om man har kontakt med B, C och D. Och man vet att man är i rum D om man har kontakt med B, C, D och E (för konstigt nog når B även dit, har man mätt upp efter installation).

Det är ingen exakt vetenskap, men det går att fixa på plats genom att testa, dämpa, flytta och sätta ut fler. Är jag övertygad om. Man behöver ju inte ha kontakt med blåtanden hela tiden, det räcker att det registreras en gång att man är i rum X.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Precis så jag menade.
Men absolut enklast och billigast blir det ju om du kan köra helt odämpade fyrar och låta en fyr vara synlig i flera rum. BT går ju inte SÅ långt så det borde inte bli något större problem, eller?
Skriv svar