Köpråd för spindelmotor med VFD från Kina till min CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
lond

Köpråd för spindelmotor med VFD från Kina till min CNC

Inlägg av lond »

Hej!
Min Dremel som jag har haft som fräsmotor till min CNC håller på att ge upp, lagerna gnisslar och den startar bara på dom tre högsta hastigheterna :(
Funderar på att köpa en borstlös spindel från Kina med en vfd. Dom flesta av mina frässtål är 3,17mm i axeldiameter.

Vilken motor rekommenderar ni som har köpt liknande motorer? Skall man välja vatten- eller luftkylt? Vilken motoreffekt är lagom (skall klara kretskort, plast och lättare jobb i aluminium) ?

För tillfället sitter det ett stift för diamantgravyr i maskinen.

Bild på min CNC
_1070426_cr.jpg
/// Marcus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
m_thread

Re: Köpråd för spindelmotor med vfd från Kina till min CNC

Inlägg av m_thread »

Hej

Jag köpte i höstas en 6040 maskin från Kina där det medföljde en vattenkyld spindelmotor på 800W samt en VFD på 1,5kW.
Denna: eBay annons verkar innehålla identiskt samma saker.

Som jag tidigare skrivit här på EF så hade jag oturen att få en trasig spindelmotor första gången. Efter en hel del meck och e-mailkonversation med säljaren så fick jag den utbytt och ersattes för alla mina kostnader omkring detta.

Nu när den fungerar är jag mycket nöjd. Motorn är mycket tyst och stark nog för mitt användningsområde (som verkar vara samma som ditt:) ). I mitt fall så låter 24v pumpen till kylningen mycket mer än spindelmotorn, stegmotorerna till maskinen vrålar i jämförelse med spindeln. VFD:n är OK, när man väl fått tag på en manual till den, och förstått hur man ska konfigurera den så fungerar den bra. Jag håller dessutom precis på att integrera styrningen av VFD och kylpump till spindel med min usb-cnc controller och det ska iaf inte finnas några tekniska hinder att få det att bli perfekt.

OM du skulle köpa detta kit, hör gärna av dig innan du kör igång den första gången så jag jag ge dig min konf av VFD:n. Med fel konf så kan det gå helt åt skogen och saker kan gå sönder mycket snabbt enligt inlägg på andra cnc forum...

/Fredrik
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

1,5kW vattenkyld spindel med tillhörande VFD är välfungerande kombo. Man kan också få kontrollerat kina VFD'n med Mach3 via RS458, men det kan vara en del problem med det. En sak man måste se upp med är att kina VFDn spyr ut en hel massa störningar, så man får inte fuska med skärmningen :)

Exempel:
http://www.ebay.com/itm/1-5KW-WATER-COO ... 27c13ee15d
Senast redigerad av kankki 28 mars 2012, 09:53:02, redigerad totalt 1 gång.
m_thread

Inlägg av m_thread »

En sak att ta i beaktande är faktiskt vikten på själva spindelmotorn. Min 0.8kW motor väger ca 2,5 kg (utan portalfästet). 1,5kW varianten vet jag inte vad den väger, men den har större diameter så den borde väga mer.

lond: Nu menar jag inte att din maskin ser klen ut ;) men det är rejäla klumpar vi snackar om.

/F
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Ja, den aspekten förstås.

1.5kW väger nog 4-5kg skulle jag säga
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Fräsen klarar ett fullt 2liters Bravo juicepaket, men det var innan jag fixade till strömförsörjningen. Då kunde man med lätthet hålla emot axlarna, men det kan man inte längre :)

/// Marcus
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Skall man välja vatten- eller luftkylt?
Har du tillgång till vatten kör vattenkylt. Tystare fräs, effektivare kylning.
Vilken motoreffekt är lagom
Dremeln är väl på under 100W... Ska du lyckas ta ut mer än 750W ur en 3.18mm fräs så får du nog trimma in det väldigt bra och köra rätt hårt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hur är ljudnivån på dessa spindlar (typ den kankki länkade)?

Skulle väldigt gärna ta med mig fräsen till lägenhet till hösten, men med nuvarande Biltema överhandsfräs jag använder finns det inte en chans att hålla rimliga ljudnivåer ens med ljudisolerad låda runt. Men skulle det vara möjligt med någonting sådant?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

m_thread skrev:Motorn är mycket tyst och stark nog för mitt användningsområde (som verkar vara samma som ditt:) ). I mitt fall så låter 24v pumpen till kylningen mycket mer än spindelmotorn, stegmotorerna till maskinen vrålar i jämförelse med spindeln. /Fredrik
På fräsmotorer typ Biltémas är det kolen som låter, på andra handverktyg dessutom den mekaniska växeln. Dom spindelmotorer som pratas om här är direktdrivande asynkronmotorer, dvs har inga kol, ingen växel och dom vattenkylda har ju ingen fläkt heller. Bara surrandet från kullagren. Plus att vattenmanteln dessutom dämpar.
Senast redigerad av janaf 28 mars 2012, 23:17:07, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

janaf skrev:Dremeln är väl på under 100W... Ska du lyckas ta ut mer än 750W ur en 3.18mm fräs så får du nog trimma in det väldigt bra och köra rätt hårt.
Det står 125W på Dremeln, men med tanke på hur lagerna mår så får jag nog inte mer än knappt hälften ur den :(

/// Marcus
m_thread

Inlägg av m_thread »

Klas-Kenny skrev:Hur är ljudnivån på dessa spindlar (typ den kankki länkade)?
Jag har samma typ av spindel fast 800W varianten och samma VFD. Spindeln är som sagt i princip helt tyst. Endast ett svagt väsande kan höras från den under drift, oavsett varvtal (4k-24krpm). Vattenpumpen låter mycket mer...
VFDn lever om som f*n, mest beroende på ett litet ettrigt 24V fläktelände som sitter i dess låda för att kyla kraftelektroniken.

Även om ovanstående låter en del så går det inte att jämföra med Kress/Biltema. Man behöver definitivt inga hörselskydd.

Själv kommer jag snart att ha en i princip helt tyst lösning då jag flyttar all styrelektronik inklusive VFD in i ett nytt luftigt chassi med stora tysta 120mm fläktar.

Är det förresten någon som kan tipsa om en lämplig vattenpump? Medföljande Kinesiska 24V vindrutespolarpump är inte rolig alls. Dessutom tror jag inte den är konstruerad för kontinuerlig drift då den blir rätt varm efter endast 20 min körning.

/Fredrik
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Tips om vattenpump; kolla in dom som finns för båtmotorer (typ smådieslar), där det ofta sitter en sjövattenpump som drivs av motorn och en elektrisk 12V för sekundärsidan.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Letade snabbt på Tradera efter pumpar och där hittar man man många märkliga pumpar :vissla:

Men den här kanske kan vara något:
http://www.tradera.com/pump-12v-ej-suga ... _152361136
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Min gamla NAS med vattenkylning får nog stryka på foten och återanvända pump, reservoar och kylare med fläkt.

/// Marcus
labmaster

Inlägg av labmaster »

"Är det förresten någon som kan tipsa om en lämplig vattenpump?"

Besök närmaste plantskola/trädgårdsbutik där de säljer dammprodukter. Pumparna som dessa säljer klarar 24/7 drift utan problem.
Skriv svar