Mäta tryck i vatten?
Mäta tryck i vatten?
Håller på med ett projekt där jag kommer behöva kunna mäta trycket i vattnet!
Vattnet kommer ha cirka 8-20 bars tryck, en bar meter från biltema har jag tex.
Går det att köra en ykoppling imellan vattnet och mätaren, med en bit slang imellan tryckmätaren.
Så inte vattnet kommer in i denna alltså.
Om ni förstår hur jag menar?
Alltså :
Vatten in
|
O PUMP
|
|---------------------------------- MÄTARE TEX BAR MÄTARE IFRÅN BILTEMA AV ENKLARE MODELL
|
|
UT
Om nu systemet är slutet dvs, och att jag som sagt kör en bit slang imellan?
Vattnet in har inget tryck(enda trycket är självtrycket), det är ifrån en tank som ligger över pumpen.
Slangen kan vara synlig, systemet kommer inte arbeta obevakat.
Så jag kan ju alltid se om vattnet är på väg in i mätaren, och OM så är fallet att det börjar närma sig.
Kan jag enkelt ta bort mätaren och bara blåsa ut det igen!
Vattnet kommer ha cirka 8-20 bars tryck, en bar meter från biltema har jag tex.
Går det att köra en ykoppling imellan vattnet och mätaren, med en bit slang imellan tryckmätaren.
Så inte vattnet kommer in i denna alltså.
Om ni förstår hur jag menar?
Alltså :
Vatten in
|
O PUMP
|
|---------------------------------- MÄTARE TEX BAR MÄTARE IFRÅN BILTEMA AV ENKLARE MODELL
|
|
UT
Om nu systemet är slutet dvs, och att jag som sagt kör en bit slang imellan?
Vattnet in har inget tryck(enda trycket är självtrycket), det är ifrån en tank som ligger över pumpen.
Slangen kan vara synlig, systemet kommer inte arbeta obevakat.
Så jag kan ju alltid se om vattnet är på väg in i mätaren, och OM så är fallet att det börjar närma sig.
Kan jag enkelt ta bort mätaren och bara blåsa ut det igen!
Senast redigerad av JimmyAndersson 22 mars 2012, 23:25:32, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Flyttade tråden från Projekt till Idébanken
Anledning: Flyttade tråden från Projekt till Idébanken
Re: Mäta tryck i vatten?
Det funkar fint pga. "lagen om kumminicerande kärl".
Men man mäter barer i meter så det skall nog stå en meter bar
Trycksensor, tryckgivare tryckmätare är vad det brukar heta. Sedan kan den mäta tryck som exv mäts i bar, pascal eller mmvp.
Men man mäter barer i meter så det skall nog stå en meter bar

Du tänker alltså sätta en tryckmätare för luft och hoppas på att det ska förbli en luftbubbla mellan mätaren och y-röret?
Hur stort är flödet? drar du med luft? Kommer den dra med luftbubblan?
Har du räknat på hur stor luftbubbla du behöver vid trycklöst system för att den ska vara tillräckligt stor vid 20 bar?
Varför inte ta en oljetrycksgivare eller något som klarar vätskan?
Har du räknat på hur stor luftbubbla du behöver vid trycklöst system för att den ska vara tillräckligt stor vid 20 bar?
Jo jag vet, ursäktar det!
Tanken är att vattnet ska trycka på in i slangen( därav måste det finnas lite svängrum, en meter slang etc )
Detta skapar ett lufttryck in i mätaren som är anpassad för luft.
Mätaren går ifrån 0 - 20 bar, vilket till detta fungerar utmärkt.
Så det måste ju gå med slang, som en liten "omvandlare" ifrån vattentryck till lufttryck.
Fungerar verkligen en oljetryckare med vatten?
Rostproblem etc?
Jag hade hoppas att jag kunde hoppas på en luftbubbla, måste prova helt enkelt.
Vattnet är i övrigt dricksvatten.
Inte lekt med trycksatt vatten så är ganska ny på området.
Vet iallafall att 20 bars tryck i luft är ett sjuhelvetes tryck!
Luftbubblans storlek avgör inget, jag kan ha 10 cm slang, eller 1 meter slang!
Tanken är att vattnet ska trycka på in i slangen( därav måste det finnas lite svängrum, en meter slang etc )
Detta skapar ett lufttryck in i mätaren som är anpassad för luft.
Mätaren går ifrån 0 - 20 bar, vilket till detta fungerar utmärkt.
Så det måste ju gå med slang, som en liten "omvandlare" ifrån vattentryck till lufttryck.
Fungerar verkligen en oljetryckare med vatten?
Rostproblem etc?
Jag hade hoppas att jag kunde hoppas på en luftbubbla, måste prova helt enkelt.
Vattnet är i övrigt dricksvatten.
Inte lekt med trycksatt vatten så är ganska ny på området.
Vet iallafall att 20 bars tryck i luft är ett sjuhelvetes tryck!
Flödet är långsamt, då trycket alltid måste vara runt 9-10 bar, men kan uppnås ( av pumpen ) ca 15 bar.AndLi skrev:Du tänker alltså sätta en tryckmätare för luft och hoppas på att det ska förbli en luftbubbla mellan mätaren och y-röret?
Luftbubblans storlek avgör inget, jag kan ha 10 cm slang, eller 1 meter slang!
Senast redigerad av JimmyAndersson 22 mars 2012, 23:24:35, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Jag slog ihop tre inlägg (trippelpost) som gjorts med ca 1 minuts mellanrum.
Anledning: Jag slog ihop tre inlägg (trippelpost) som gjorts med ca 1 minuts mellanrum.
luften kommer så småningom försvinna i vattnet på samma sätt som koldioxid löses i vatten - fast långsammare.
vad är det för tryckmätare - är det en standard med tillplattad böjd rör i sig som rätar ut sig en smula vid tryck, så är dessa ofta utförda i mässing och skall tåla vatten
vad är det för tryckmätare - är det en standard med tillplattad böjd rör i sig som rätar ut sig en smula vid tryck, så är dessa ofta utförda i mässing och skall tåla vatten
Ska kolla imorgon vad det är för mätare, finns 2 skruvar på baksidan, så att komma in ser jag inte som något problem iallafall.
Vad är det för tryck i den vanliga vattenkranen?
Bor i lägenhet, mitt i city!
Inte ute på landet eller något sånt med egen värmepanna!
Vad är det för tryck i den vanliga vattenkranen?
Bor i lägenhet, mitt i city!
Inte ute på landet eller något sånt med egen värmepanna!
Mätaren heter manometer och dom är normalt gjorda för att tåla alla icke aggresiva medier så koppla du in manometern där det blir lättast att läsa av den.
Det är oftatst bäst att vända sig till fackhandeln inom det område där man har behov att finna lösningar. Biltema är visserligen numera någon slags dagligvaruhandel där man hittar allt från skräp till kvalitetsprodukter men namnet ger ändå en vink om att bilar förefaller vara det största kompetensområdet.
I ditt fall verkar det handla om dricksvatten och då klingar det bättre med ett namn som Nyströms VVS eller liknande. Gör ett besök hos närmaste rörfirma så kan de säkert hjälpa dig.
I ditt fall verkar det handla om dricksvatten och då klingar det bättre med ett namn som Nyströms VVS eller liknande. Gör ett besök hos närmaste rörfirma så kan de säkert hjälpa dig.
Om det är korrosion i manometern du är rädd för så kan du fylla
slangen och mätaren med mandelolja (från apoteket).
Mandelolja oxiderar inte (som linolja t.ex.) och är helt ofarlig
om den skulle komma ut i vattensystemet.
Blir det olja över kan du ha den massera in den i omgivningen
och göra hårdingar till mjukisar.
20 bar kräver nog armerad slang och bra kopplingar. Vanlig
polyuretanslang för pneumatik är specad för 8-10 bar (fast
sprängtrycket kanske är det dubbla eller mer).
slangen och mätaren med mandelolja (från apoteket).
Mandelolja oxiderar inte (som linolja t.ex.) och är helt ofarlig
om den skulle komma ut i vattensystemet.
Blir det olja över kan du ha den massera in den i omgivningen
och göra hårdingar till mjukisar.
20 bar kräver nog armerad slang och bra kopplingar. Vanlig
polyuretanslang för pneumatik är specad för 8-10 bar (fast
sprängtrycket kanske är det dubbla eller mer).
Vattenledningstrycket är olika på olika ställen. T.ex. har du har olika på olika höjder i samma samhälle. Rimligt intervall verkar vara 2-8 bar (snabb googling utan specifik referens).
Om du inte få anslutningen helt tät kommer luftbubblan att pysa ut långsamt och du får vatten i tryckmätaren.
Om du inte få anslutningen helt tät kommer luftbubblan att pysa ut långsamt och du får vatten i tryckmätaren.
- SeniorLemuren
En manometer till en kompressor är gjord för att tåla vatten. Den är alltid utsatt för kondensvatten i trycktanken så det är inga problem att använda sig av en sådan.
8 till 20 bar är ett "ganska " brett intervall... Vad är det för pump du har? Jag antar att det är någon form av deplacementspump och inte en vanlig centrifugalpump du har tänkt använda!? Har du tänkt avsäkra systemet? Om du har luft eller annat kompressibelt media i systemet, alltså inte enbart vätska vore det nog en fin idé med en liten säkerhetsventil. Om du bara har vätska kommer du kanske undan med ett mindre splash om trycket blir för högt, men om du har en gas som till exempel luft med i bilden finns risken att det blir en värre smäller. (Bland annat därför provtrycks till exempel stora pannanläggningar med vatten och inte med luft.) Risken för övertryck börjar vara störst om du har en kolvpump eller liknande. Givetvis blir en potentiell smäller värre ju större innesluten gasvolym du har, så problemet kanske är litet. Värt att grunnar på i alla fall, tycker jag!
- DW
- Kontakt:
99% av alla hydrauliska tryckmätare är gjorda av rostfrittstål och innehåller olja/glycerin i mätarglaset.
Oljan är för att stabilisera nålen. Nu kostar en sådan mätare 200:- , finns på ebay, alla handlare med hydraulik mm.
Om nu du bara vill mäta vid vissa tillfällen av olika anledningar, så kan du sätta en snabbkopplings "hona" för tryckluft alt
hydraulik och en hane på mätaren. Ytterligare alt är att sätta på en s.k kikkran. före din snabbkoppling.
Slutligen om man vill ha en manometer som skall vara i skitigt vatten med risk för rost från ledningar, köper man en med en
liten tråd som hänger fritt inne i monteringsröret. Denna kommer att fara omkring varje gång pumpen körs och på så sätt
hålla röret rent i 20-30 år. Mycket vanligt på hydrofortanken för de som bor utanför kommunalt vatten.
Gillar du stora mätare så finns det alltid fina mätare på gamla brandbilar med då står det garanterat MVP, meter vattenpelare.
100 mvP är samma som 10kg/cm² eller 10 BAR.
http://www.items.se/produkter.asp?id=474&l=2
Oljan är för att stabilisera nålen. Nu kostar en sådan mätare 200:- , finns på ebay, alla handlare med hydraulik mm.
Om nu du bara vill mäta vid vissa tillfällen av olika anledningar, så kan du sätta en snabbkopplings "hona" för tryckluft alt
hydraulik och en hane på mätaren. Ytterligare alt är att sätta på en s.k kikkran. före din snabbkoppling.
Slutligen om man vill ha en manometer som skall vara i skitigt vatten med risk för rost från ledningar, köper man en med en
liten tråd som hänger fritt inne i monteringsröret. Denna kommer att fara omkring varje gång pumpen körs och på så sätt
hålla röret rent i 20-30 år. Mycket vanligt på hydrofortanken för de som bor utanför kommunalt vatten.
Gillar du stora mätare så finns det alltid fina mätare på gamla brandbilar med då står det garanterat MVP, meter vattenpelare.
100 mvP är samma som 10kg/cm² eller 10 BAR.
http://www.items.se/produkter.asp?id=474&l=2
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Inte dåligt vackra mätare på bilden.
Tackar för alla svar i tråden, uppskattas!
Ska prova med min mätare så fort jag får lite tid till detta!
Återkommer med resultat i tråden.
Tackar för alla svar i tråden, uppskattas!
Ska prova med min mätare så fort jag får lite tid till detta!
Återkommer med resultat i tråden.