Godagens!
Jag har börjat gå över från Cadence pSpice till LTSpice för att göra mina simuleringar och det är ett riktigt bra och kompetent program, men en grej stör mig något fruktansvärt som jag saknar från pSpice.
När man gör en bias-point (operating point) simulering i pSpice så kan man tycka på en knapp och få upp små rutor över varje nod och komponent med ström, spänning och effekt men i LTSpice så måste man kolla i en textfil eller hålla över noden/komponenten med muspekaren.
Finns det något sätt att få det att bli som i pSpice med rutor över varje sak? Det är mycket mer överskådligt så och det ar vad jag använder bias-point simuleringar till.
Mvh
Emil
OP-simulering i LTSpice
Re: OP-simulering i LTSpice
"Perform a DC operating point solution with capacitances open circuited and inductances short circuited. Usually a DC solution is performed as part of another analysis in order to find the operating point of the circuit. Use .op if you wish only this operating point to be found. The results will appear in a dialog box. After a .OP simulation, when you point at a node or current the .OP solution will appear on the status bar."
Status bar verkar vara en möjlighet att komma närmare dina önskemål.
Status bar verkar vara en möjlighet att komma närmare dina önskemål.
Jag har den typen av textannotering till noder i XhecFinns det något sätt att få det att bli som i pSpice med rutor över varje sak? Det är mycket mer överskådligt så och det ar vad jag använder bias-point simuleringar till.
http://w1.318.comhem.se/~u31829222/index.html,
och tycker att det är bra.
Xhec fungerar med simulatorerna gnucap och ngspice.
Problemet med Xhec är bara att inte tillräckligt många intresserar sig för det
och mina egna motiv för att göra det mer lättillgängligt tenderar utebli!
Om man vill ha nodpotentialer i schemat kan man göra enligt nedan.
Högerklicka på en "tom" yta på ritningen.
Välj: View>Place .op Data Label
Klicka på önskad nod.
Om du bara har OP-simulering (.OP) så är det bara att klicka direkt på önskad nod.
Om du vill visa någon ström så högerklicka på den placerade .op Data Label och välj önskad ström.
Om du vill visa effekt så högerklicka på den placerade .op Data Label och skriv in en produkt av önskad spänning och ström.
Välj: View>Place .op Data Label
Klicka på önskad nod.
Om du bara har OP-simulering (.OP) så är det bara att klicka direkt på önskad nod.
Om du vill visa någon ström så högerklicka på den placerade .op Data Label och välj önskad ström.
Om du vill visa effekt så högerklicka på den placerade .op Data Label och skriv in en produkt av önskad spänning och ström.
Det är ju perfekt att kunna göra så.
Särskilt också om man vill göra en utskrift.
Och alla lables uppdateras efter en ny simulering.
Upptäckte i och med detta att det går få en "bill of materials" på schemat.
En annan använbar sak som jag också upptäckte nu är
att det går sätta en "probe reference" att utgå ifrån efter tex en transientanalys
istället för att utgå ifrån jord.
Särskilt också om man vill göra en utskrift.
Och alla lables uppdateras efter en ny simulering.
Upptäckte i och med detta att det går få en "bill of materials" på schemat.
En annan använbar sak som jag också upptäckte nu är
att det går sätta en "probe reference" att utgå ifrån efter tex en transientanalys
istället för att utgå ifrån jord.
Om man vill slå av och på visning i schemat:
Välj: View>Show .op Data Flags.
Om man inte tycker om punkterna som efterlämnas:
Avmarkera: View>Mark Unconn. Pins
Välj: View>Show .op Data Flags.
Om man inte tycker om punkterna som efterlämnas:
Avmarkera: View>Mark Unconn. Pins