Jag valde att köra med SheetCam då jag tyckte att det var väldigt enkelt att förstå men...
Det finns en del störande buggar i det. Ett par av dessa är:
Om man har ett spår som är 3mm brett och man ska fräsa det med ett 3mm verktyg
så går det bra "första" gången. Men om man sparar jobbet och öppnar det på nytt så
gnäller den om att det inte går. Då får man importera in ritningen på nytt och göra om
allt igen.
Ett annat problem är om man har detta spår och ska fräsa en inside offset så kan man
inte välja startpunkt sätter man den till höger så börjar den ändå från vänster.
Outside offset går därimot bra att bestämma startpunkt på.
Någon mer än jag som har dessa problem.
Buggigt SheetCam TNG 4.0.4
Buggigt SheetCam TNG 4.0.4
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Buggigt SheetVam TNG 4.0.4
Maila över din DXF så tar jag en titt ( redigera ruriken är du bussig VAM)
- tecno
- Kontakt:
Re: Buggigt SheetCam TNG 4.0.4
Tittat på detta, du kan inte göra en pocket som är 3mm bred med 3mm verktyg utan verktyget måste vara mindre.
Inga som helst problem med att sätta ut start punkt var du vill. Inga problem med att ladda in JOB filen.
Lösning till att göra ett 3mm pocket med 3mm verktyg är att du bara ritar en linje i rätt längd och kör NO OFFSET, laborera med Cutstart > Lead in/Leda out.
Inga som helst problem med att sätta ut start punkt var du vill. Inga problem med att ladda in JOB filen.
Lösning till att göra ett 3mm pocket med 3mm verktyg är att du bara ritar en linje i rätt längd och kör NO OFFSET, laborera med Cutstart > Lead in/Leda out.
- tecno
- Kontakt:
Det finns ett sätt att 'lura' detta med verktygsdiameter, sätt den till 2.9999999999 så är den ju mindre än 3mm men i verktygstabellen så presenteras den som 3mm iom med avrundning av många decimaler. Har för mig att SC rundar uppåt från 4 decimaler. Då kan du fortsättningsvis rita som innan dvs med tänkta konturen och ritningen är mer överskådlig än bara ett streck för en smal pocket.
Laborera....
Laborera....
Jag kan sätta ut startpunkten var som helst, men programmet ignorerar dentecno skrev:Tittat på detta, du kan inte göra en pocket som är 3mm bred med 3mm verktyg utan verktyget måste vara mindre.

Det skumma är då att den tillåter att köra 3mm verktyg första gången.
Var lite inne på att fuska med att sätta verktyget till 2,999999.
Tack för att du tog dig tid.
- tecno
- Kontakt:
Ahaa, ska kolla hur det ser ut i Mach3. Återkommer senare under dagen.men programmet ignorerar den
- tecno
- Kontakt:
Inget fel här i alla fall dvs att g-koden är som postad från SC, har i testet startpunkt en bit in på långsida.