janaf bygger en svarv

Berätta om dina pågående projekt.

Kommer janaf att ha en användbar svarv som kan köras manuellt klar till påsk 2013?

Han kommer att bygga en i epoxigranit och den kommer att bli riktigt bra
26
53%
Han kommer att bygga en i epoxigranit men den blir rätt kass, inte bättre än en lågprissvarv från Jula
2
4%
Han kommer att ta siff förnuft till fönga och bygga en riktigt bra konventionell svarv i stål i stället
4
8%
Han kommer att bygga en i stål men den blir inte bättre än en kinesisk lågprissnurra.
1
2%
Han kommer att ge upp och börja spela saxofon i stället
16
33%

Antal röster: 49
janaf
EF Sponsor

janaf bygger en svarv

Inlägg av janaf »

Nu har en del prylar trillat på plats och det är dags att fortsätta från skisstadiet.

Planen är att bygga en mindre svarv, med

- plats för minst 125mm chuck med minst 40mm hål genom spindeln
- 250-300mm långt arbetslängd max
- motor med frekvensomformare för hastigheten
- förmodligen hög/låg mekanisk växel på enklaste sätt
- ingen motoriserad längd och tvärmatning i första steget, men förberedd för det
- dvs ingen gängsvarvning heller i första steget men förberett för att göra det senare

Tanken är att den kommer att byggas i huvudsak av epoxigranit, med kulskenor och kulskruvar

Så jag tänkte börja med en liten omröstning om vad ni tror om hur det kommer att gå? Kommer den att vara klar att köra till påsk 2013?

Det vore inspirerande med positiva hejarop, särskilt från personer som är kunniga på området
Och det vore också inspirerande med mothugg, särskilt från personer som är kunniga på området

Jag låter röstningen vara ändringsbar, dvs ni kan vända kappan efter vinden och ändra er röst efter hand om ni vill
X-IL
EF Sponsor

Re: janaf bygger en svarv

Inlägg av X-IL »

Måste säga att jag vägde mellan en bra i stål och en bra i EG. Du verkar dock ha så pass mycket tid att du kan lyckas med en i EG. Dock är det förnuftiga valet stål enligt mig, men vem vill vara förnuftig? Det förnuftiga hade varit att köpa en Boris eller Kinafräs och jobbat extra samt sålt prylar man fräst, istället för att som jag, bygga en av skrot. Resan är en stor del av målet...
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Jag röstar när jag ser lite utveckling. Självklart hoppas jag att det blir en grym maskin (genom att du lyssnar på oss med lite mer konservativa röster 8) )

Några synpunkter:
- Epoxigranit är grymt. Men om man skall vara effektiv tror jag ändå mest på en stålmaskin där man använder EG som utfyllande resonansdämpare.
- 250 mm mellan dubbar räcker långt om du har 40 mm genomgång. Men se till att få plats med lite mer än 125 mm chuck om du ändå bygger en tung maskin. Att chucka är överlägset enklast när det gäller långa arbetsstycken.
- Automatisk längdmatning är något man vill ha från början för att kunna få lite finish på resultatet och slippa bli uttråkad när man jobbar med t ex elaka avbrutna skär
- Bry dig inte om att förbereda för manuell gängsvarning (annat än att ha längdmatningen). Det kommer ändå alltid att vara enklast att göra gängor genom att cnca maskinen
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Förresten. Många räds ju större chuckar på grund av att backarna slår i bädden när man spänner ut dem för grova jobb. Men glöm inte att det beror på att jobbet är för stort, inte chucken. Backarna slår inte i tidigare med en stor chuck än en liten med samma arbetsstycke.

Och när det gäller den automatiska längdmatningen så kan man ju kanske förenkla genom att driva den med rem om man ändå inte kommer att behöva ha den absolut synkroniserad med spindeln?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det här ska bli *mycket* intressant att följa!

Valet mellan stål eller epoxigranit har inte så enormt stor betydelse. Båda har helt klart potential att bli bra.
Stål kräver lite mer maskiner och kunskap.
Epoxigranit kräver lite mer material (om man inte lyckas göra den ihålig... :) )
men annars är det mest bygglösningarna som är själva grejen.

Därför tycker jag att epoxigranit låter som ett mer spännande val.
Jag hade valt det.

Jag röstade på det första alternativet.
Saxofonen kan du ta i pauserna. :D
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

jihe skrev:Backarna slår inte i tidigare med en stor chuck än en liten med samma arbetsstycke.
Fel! Backarna är längre i en större chuck.
Skriv svar